וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השור העתיק בעולם: התגלית המרעישה שנחשפה במערה באינדונזיה

8.11.2018 / 15:12

ציור שור בן 40 אלף שנה נחשף במערה במדינה. מדובר בציור העתיק ביותר של חיה שידוע למדע. עד כה, סברו מדענים שאיורים מסוג זה החלו באירופה, כעת התגלית החדשה מוכיחה אחרת. "האם אירועים היסטוריים או אבולוציוניים עוררו את פרץ היצירה האנושית בו זמנית?"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ציור שור בצבע אדום, בן 40 אלף שנה, נחשף במערה באינדונזיה. הציור, ברוחב מטר וחצי, הוא העתיק ביותר המוכר עד כה, ואף עוקף ציורים דומים שנמצאו במערות בצרפת וספרד.

עד לפני כמה שנים מומחים האמינו שציורי הקיר החלו באירופה. התגליות שדווחו ביום רביעי השבוע במגזין נייצ'ר (NATURE), יחד עם תגליות נוספות מדרום מזרח אסיה, מעידות שהציורים הופיעו כפי הנראה באותו הזמן בשתי היבשות.

הארכיאולוג והגיאוכימאי מקסים אוברט, מאוניברסיטת גריפית' שבאוסטרליה, עמד בראש הצוות שחיבר את המאמר. לדבריו, הממצאים החדשים מציפים את השאלה האם אירועים היסטוריים או אבולוציוניים עוררו את פרץ היצירה האנושית בו זמנית במקומות שונים.

ציור בן 40 אלף שנה-  מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה. מערכת וואלה! NEWS
השור על קיר המערה באינדונזיה/מערכת וואלה! NEWS

המערות היו ידועות למדע עוד בשנות ה-90, אולם בשל מיקומם הגיאוגרפי, היה קושי לאתר את הציורים. כדי להגיע למקום נאלצו המדענים לפרוץ דרכים בג'ונגל, מצוידים בקסדות עם תאורה. הם זחלו לאורך קילומטרים של מערות מעוטרות במאות ציורים עתיקים, בניסיון למצוא ציור שניתן לתארך.

כדי לקבוע את גיל הציור, המדענים דגמו מחצבים מינרליים בעזרת טכנולוגיה המודדת את גיל הריקבון. "את רוב האיורים אנחנו מתקשים לדגום", אמר אוברט. המדען וצוותו דווחו כבר ב-2014 על מערה נוספת מאי שכן באינדונזיה. הם איתרו שבלונות של כפות ידיים, והצליחו לקבוע שהם בנות 40 אלף שנה. השבלונה נוצרה על ידי השפרצת צבע אדום דרך צינור, כדי ללכוד את גבולות היד שהונחה על הקיר.

כעת, עם הגילוי החדש, המדענים יכולים להאריך כיצד התפתחה האומנות באזור. בנוסף לגילוי השור, הם תארכו ציורים נוספים של סצנות אנושיות ושבלונות של ידיים בצבעי אדום וסגול.

ציור בן 40 אלף שנה-  מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה. רויטרס
השפרצה של צבע מצינור. שבלונות ידיים/רויטרס

לפני כ-14 אלף שנים החלו תושבי המערות לשרטט באופן קבוע סצנות אנושיות של אנשים רוקדים, או צדים, עטויים כיסויי ראש. אוברט מעריך שאחרי ציורי חיות גדולות ושבלונות "נדמה שהפוקוס השתנה, בניסיון להציג את העולם האנושי".

"זה מגניב מאוד מנקודת מבט אנושית", אמר פטר וות', ארכיאולוג מאוניברסיטת מערב אוסטרליה, שלא היה מעורב במחקר. "ככל שהאנושות התפתחה, אנשים אימצו אסטרטגיות דומות בסביבות שונות".

למדענים עדיין נותרו שאלות רבות, בהן האם גל חדש של אנשים היגרו מאפריקה והביאו איתם את הכישורים של ציורי מערות פיגורטיבים, או האם האמונות הזו היגרה מאוחר יותר. כשהאדם הקדמון יצר את הציורים, לפני 40 אלף שנה, האי בו הם נמצאו היה עדיין מחובר ליבשת. זה קרה בזמן שהאדם הראשון הגיע לאירופה. הציורים המוקדמים ביותר של בעלי חיים הם בני 33,500 עד 37 אלף שנים והם התגלו בצרפת.

ציור בן 40 אלף שנה-  מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה. מערכת וואלה! NEWS
ציור בן 40 אלף שנה- מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה/מערכת וואלה! NEWS

למדענים יש תיעוד חלקי של ציורי קיר עולמיים. התחריט המוקדם ביותר נמצא באפריקה, וגילו 73 אלף שנים. מדובר באיור אבסטרקטי, בצורת שתי וערב.

השלב הבא של המחקר באינדונזיה, כולל חפירה במטרה ללמוד עוד על האדם שיצר את ציורי הקיר. בשלב זה, מספר אתרים כבר אותרו, ובהם עצמות אדם, תכשיטים פרה-היסטוריים, ושאריות של בעלי חיים קטנים.

למרות הגילויים הרבים, משמעותו של השור האדום נותרה מיסתורית, "אנחנו חושבים שזה לא סימן רק אוכל עבורם, אלא משהו מיוחד", סיכם אוברט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully