וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם יש בעיה תחתמי על הוצאת המנה": הדרישה החדשה והיקרה של בנק הזרע

8.11.2018 / 12:25

על מנת להוציא אישור שמוכיח שימוש בתרומת זרע לצורך הפריה, יצאו ב"קריובנק" בדרישה חדשה עבור נשים שהחלו בטיפול - תשלום של 500 שקלים. רבים שכבר ביצעו את ההפריה מוחזקים כבני ערובה. מנהל הבנק: "אז מה? יש דברים שאנחנו נותנים בחינם, האישור הוא מסמך משפטי כבד"

בנק הזרע. ShutterStock
הבנק הפרטי שינה במפתיע את נהליו/ShutterStock

בנק הזרע "קריובנק ישראל", המוכר כאחד מהבנקים הפרטיים הגדולים לתרומות זרע, שינה במפתיע את נהליו בשבוע שעבר כשהחל לגבות 500 שקלים מאימהות בזוגיות חד-מינית עבור מתן אישור שמוכיח שימוש בתרומה לצורך הפריה. הבנק, המאושר על ידי משרד הבריאות, קיבל את ההחלטה בנוגע לתשלום בשבוע שעבר - בזמן שאימהות רבות נמצאות בעיצומו של התהליך ההפריה או בסופו, מבלי שהדבר נאמר להן בתחילת התהליך.

האישור משמש את האימהות לצורך הוכחה לשימוש בתרומת זרע בפני בית המשפט, והוא אמור להינתן על ידי הבנק על דרך השגרה ללא כל תשלום, כפי שנוהגים כלל בנקי הזרע. האישור מוצג בבית הדין במסגרת הליך צו הורות לאם הלא ביולוגית, והוא מהווה אמצעי להוכחה לכך שלילד אין אב. למעשה, האישור המדובר מאפשר את מתן צו ההורות לאם הלא ביולוגית.

ב"קריובנק" טוענים כי מדובר במסמך משפטי כבד שמצריך בדיקות משפטיות מול הרופאים והמרפאות. אך לטענת המטופלות, מדובר למעשה בניצול ההתקשרות שנעשתה עמם כדי לגבות מהן את הסכום. זאת ועוד, מהתכתבות שהגיעה לידי וואלה! NEWS עולה כי נציגת הבנק אמרה כי על האימהות עצמן להביא את כל המסמכים הדרושים תמורת האישור, בניגוד לטענת הבנק על הבדיקות שעליו לבצע.

עוד בוואלה! NEWS
"בלב האומה": פסל בדמות שרת התרבות מירי רגב הוצב בכיכר הבימה
דיווח: אחרי פגישה עם סיסי, אבו מאזן הסכים להבנות הרגיעה עם ישראל
"זה מספיק, תניח את המיקרופון": הבית הלבן שלל גישה מכתב רשת CNN

מסמך משפטי כבד שמצריך תשלום של 500 שח". מערכת וואלה! NEWS
"מסמך משפטי כבד שמצריך תשלום של 500 שקלים"/מערכת וואלה! NEWS

בהתכתבות בין לקוחה שכבר ביצעה את הליך ההזרעה לבנק, כתבה לה נציגת החברה שעל מנת להוציא טופס אישור עבור תרומת זרע אנונימי, עליה לשלם 500 שקלים. "אלא אם כן תרצי שאעביר לך את טופס הוצאת המנה שחתמת עליו ביום ההזרעה", נכתב.

המטופלת, שעברה את כל התהליך דרך החברה, הסבירה לנציגה כי לאחר שיחה עם עורכת דין, לא ידוע להם על תשלום שכרוך בהוצאת האישור המבוקש. בבנק התעקשו ואמרו כי "על מנת להוציא לך אישור על תרומת זרע אנונימי את צריכה להביא לנו מסמך רפואי המציג איפה עשית את הטיפול ובאיזה מרפאה. האישור צריך לכלול מספר תורם וחתימה של הרופא או מחלקה - רק על סמך האישור הזה נוכל להוציא לך את האישור על תורם זרע אנונימי. עלות האישור 500 שקלים".

בתגובה שלחה עו"ד דניאלה יעקובי מכתב לאותו בנק, בו טענה כי מדובר בגביית כספים שלא כדין. יעקובי כתבה כי אותן בנות זוג, אשר צריכות לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה למתן צו הורות פסיקתי, התבקשו לצרף מסמך סטנדרטי המאשר את ההליך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בנק זרע. ShutterStock
בנות הזוג עברו את כל תהליך ההזרעה עם הבנק וכעת נדרשות לשלם/ShutterStock

"האישור אינו אלא מסמך עם כמה שורות אשר הלכה למעשה השינוי היחיד שנעשה בו הינו בשמות בנות הזוג ובמועד הוצאת מנת הזרע לטיפול", ציינה יעקובי. "עד לאחרונה הנפיק 'קריובנק' לבנות הזוג את האישור המדובר בקלות וללא כל תמורה נוספת מצדן על התמורה הגבוהה ממילא, אשר משולמת על ידי בנות הזוג בגין מנות הזרע".

עו"ד יעקובי, המייצגת עשרות זוגות חד-מיניים שנמצאים בהליך של הבאת ילד לעולם באמצעות תרומת זרע או הליך פונדקאות, הוסיפה כי אותו הבנק לוקח את האימהות שכבר נכנסו אל ההליך ומתייחס אליהן כבנות ערובה. לדבריה, "דרישת התשלום מבנות הזוג בגין היא פסולה, בלתי סבירה וחסרת תום לב. הדרישה נכפית על בנות הזוג, אשר ממילא נדרשות לעלויות לא מבוטלות בכל הקשור להרחבת משפחתן. הבנות נכנסו להסכם עם 'קריובנק' מבלי לדעת כי ידרשו בעתיד לתשלום סכומים נוספים בגין האישור ונדחו על ידי החברה בזלזול".

במכתבה הדגישה כי "בנק הזרע מנצל את העובדה שהנשים נדרשות לאישורו כתנאי לקבלת צו אשר מסדיר את הורותה של האם הלא ביולוגית, על מנת להעמיס עליהן שלא כדין, סכומים אסטרונומיים, שאין להם כל זכר בהסכם עליו הוחתמו והכל בנוסף לאלפי השקלים ששולמו על ידן בגין כל מנת זרע". בתוך כך, התריעה יעקובי בפני החברה כי כדי להביא סוף לגביית הכספים שלא כדין היא תפעל להגיש תביעה ייצוגית.

קריובנק תרומת זרע. Family guide
"אז מה?". מנהל בנק הזרע, ד"ר יעקב רונן/Family guide

כשנשאל מנהל הבנק ד"ר יעקב רונן, מדוע החליט לגבות סכום כזה באמצע ההליך ולא הודיע למטפלות על כך כבר בתחילת הטיפול, ענה: "אז? אנחנו נותנים חינם אין כסף אישור על הוצאת מנות, את ההעתק של טופס הוצאת המנה מבנק זרע אנחנו נותנים בחינם. אין בעיה". לדבריו, הבעיה היא שמבקשים מהם לאשר שבמנה היה שימוש להפריה ולידתו של ילד מסוים.

"את זה אני לא יכול לתת, לאן המנה הלכה? מי הרופא המטפל? אני לא יודע", הסביר ד"ר רונן. "אני צריך להוציא מסמך משפטי כבד ואת זה צריכה היחידה שטיפלה לאשר לנו. את יודעת שלהדפיס דף בבית חולים עולה עשרה שקלים? אלו תקנות המדינה. יש המון עבודה מסביב, כדי שאני אוציא מכתב שאומר הנה עשינו את הטיפול ותכתוב שתוצאת הילוד היא מזרע שלנו", הוסיף.

ממשרד הבריאות נמסר כי הם יבדקו את הנושא מול הגורמים הרלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully