וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט בכנס חירום: לא יהיה משפט שדה למשנה ליועמ"ש

7.11.2018 / 16:39

ברקע דרישת השרה שקד לפטר את דינה זילבר בשל התבטאויותיה נגד חוק הנאמנות בתרבות, אמר מנדלבליט כי הוא לא יקבל התערבות חיצונית בניהול המחלקה. לדבריו, זילבר לא תופיע בינתיים בפני הכנסת והממשלה, אך "אף אחד לא יכופף את שיקול הדעת של הייעוץ המשפטי"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: איתי עמרם

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קרא היום (רביעי) שלא לערוך משפט שדה למשנה ליועמ"ש דינה זילבר. בפגישת חירום שנערכה היום בהשתתפות 150 משפטנים ממחלקת ייעוץ וחקיקה, אמר מנדלבליט כי "לא יהיה שום משפט שדה. הכל ייבחן בנחת ובשיקול דעת".

הפגישה התקיימה יום לאחר ששרת המשפטים הודיעה למנדלבליט כי זילבר תפסיק לייצג את משרד המשפטים בדיונים בממשלה, בכנסת ובכל פורום ציבורי. זאת, בשל ביקורת שמתחה על הממשלה בדיונים בוועדות הכנסת על חוק הנאמנות בתרבות וחוק היועמ"שים.

בפגישה, שהאווירה בה הייתה טעונה, דרשו המשפטנים גיבוי לזילבר. מנדלבליט אמר שבינתיים היא לא תופיע בפני הכנסת והממשלה, אך שלא מדובר בסנקציה או עונש. עוד עדכן כי כבר שוחח בעניין והבירור יימשך בשבוע הבא. "זו תקופה רגישה", אמר. "יש הרבה חקיקה שרוצה לפגוע במעמד שלנו".

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לחיסול: גבר נהרג בפיצוץ ברכב נוסע בכביש החוף; שניים נפצעו
עם חולצות של המוסד והנבחרת: כשילדי נשיא ברזיל החדש ביקרו בישראל
ח"כ אלעזר שטרן: מירי רגב לא נפגעה מדבריי - היא מאושרת

אביחי מ?נדלבליט קצין משטרה בדרגת ניצב המכהן כמפקד יחידת להב 433 במהלך טקס הפרידה שנערך עבור מני יצחקי בבית שמש 6 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
"אף אחד לא יכופף את שיקול הדעת של הייעוץ המשפטי". מנדלבליט/ראובן קסטרו

מנדלבליט הוסיף כי הוא לא יקבל כל התערבות חיצונית בניהול המחלקה ויגן על העובדים והמשפטנים. הוא אמר כי "אף אחד לא יכופף את שיקול הדעת של הייעוץ המשפטי".

הפיצוץ בין זילבר לשקד אירע בעקבות כמה התבטאויות של המשנה בתקופה האחרונה, כאשר האחרונה שבהם אירע השבוע בדיון בוועדת החינוך של הכנסת על חוק "נאמנות בתרבות". זילבר טענה כי התיקון המוצע לחוק מעורר קשיים של ממש. בין היתר היא אמרה כי "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות - נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע - האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל ובעיקר בתרבות זוהי התורה כולה".

אחרי הדברים אמרה שקד כי זילבר, שאמורה לכהן בתפקיד עד לספטמבר 2020, פועלת בניגוד להנחיות שירות המדינה כשהיא מביעה את עמדתה האישית. "תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצתה לתפקיד פוליטי במסגרת אחת ממפלגות הכנסת", אמרה שרת המשפטים. מנדלבליט אמר אתמול כי בכוונתו "לברר ולבדוק את הטענות ביסודיות, ורק לאחר בדיקת הדברים יגבש את דעתו לגבי דרך הטיפול בנושא. מעבר לכך לא נתייחס כרגע".

עוד באותו נושא

שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרד המשפטים

לכתבה המלאה
עורכת הדין דינה זילבר צפויה להתמנות לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ספטמבר 2012. דובר משרד המשפטים, אתר רשמי
יצאה נגד חוק הנאמנות בתרבות וחוק היועמ"שים. זילבר/אתר רשמי, דובר משרד המשפטים

שלושה שבועות לפני הדיון על החוק הנאמנות בתרבות, הופיעה זילבר בוועדת החוקה של הכנסת בעניין שינוי שיטת המינוי של יועצים משפטיים במשרדי ממשלה. מדובר במהלך שאמור להגדיל את המעורבות הפוליטית במינוי, והפך לאחד מדגליה של שרת המשפטים.

זילבר הביעה בדיון את התנגדותו החריפה של מנדלבליט לשינוי, אך לאחר מכן ביקשה לומר גם כמה דברים מטעמה. בוועדה פרצה מהומה, וחבר מפלגתה של שקד, בצלאל סמוטריץ', טען מדובר בחוצפה. לבסוף הצליחה זילבר לדבר. "לא ברורה לחלוטין הסיבה להעביר חקיקה כזאת שהיא גם בלתי נחוצה, גם פוגענית, וגם בעצם משנה משהו מאוד מאוד מהותי ב-DNA של השירות הציבורי", אמרה. "ההצעות שמונחות כאן על השולחן משמעותן הפיכת משרת היועץ המשפטי למשרת אמון, שזו מגמה הרסנית, כי התפקיד אינו צריך להיות מכוון לשר ספציפי, אלא להיות מכוון לקידום ולהגשמת החוק. גם ממשלות וגם שרים אמורים לפעול בגדרי החוק".

היסטוריה של דם רע

זילבר החלה את דרכה במשרד המשפטים בשנות התשעים, כפרקליטה במחלקת הבג"צים. בספטמבר 2012 מונתה למשנה ליועמ"ש למשפט ציבורי-מינהלי במקומו של מייק בלס - שזכה במהלך תפקודו לביקורת בלתי פוסקת מצד ימין של המפה הפוליטית. עד מהרה הפכה זילבר מוקד לאותם מתקפות בדיוק, שעם הזמן הפכו להתנגשויות עם השרה שקד.

בפברואר 2015 פירסמה זילבר דו"ח שקרא לממשלה להפסיק לתקצב את החטיבה להתיישבות עד שלא יוסדר מעמדה בחוק ויוטל עליה פיקוח אמיתי ויעיל. חמישה חודשים לאחר מכן אירע הסיבוב השני של אותו קרב - כאשר באופן חריג פרסמה זילבר חוות דעת המתנגדת להצעת חוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה. ההצעה, של ח"כ סמוטריץ', כיוונה להסדיר את מעמד החטיבה להתיישבות. אלא שבאותו זמן פעלה ועדת מנכ"לים שמונתה בעקבות הדו"ח החריף של זילבר, שסברה כי אין מקום לקדם הצעת חוק פרטית בזמן שהוועדה עדיין דנה באותו עניין ממש. זה נגמר בשיחת נזיפה שערכה שקד לזילבר.

שרת המשפטים איילת שקד בכנס איפא"ק. צילום: אייפאק, מערכת וואלה!
טענה כי זילבר פועלת בניגוד להנחיות שירות המדינה. שקד/מערכת וואלה!, צילום: אייפאק

בינואר 2017, שוב בלחץ הביקורת מימין, החליט מנדלבליט להוציא מידה של זילבר את הסמכויות הקשורות לגדה המערבית, ולפזרן בין כמה בעלי תפקידים שונים. באוגוסט אותה שנה קוצצו סמכויותיה פעם נוספת: הממשלה החליטה להעביר מידיה של זילבר את הטיפול במאבק בהדרת נשים, והן הועברו למשרד לשוויון חברתי. עם זאת, מנדלבליט הודיע אז כי זילבר "תמשיך לשאת באחריות מטעם היועץ המשפטי לממשלה לטיפול בהיבטים המשפטיים העקרוניים הקשורים בנושא".

לפני כשנה על המאבק בין זילבר ושקד מדרגה - והפך לאישי, בעקבות עקיצה ששלחה המשנה ליועמ"ש לעבר השרה בכנס ציבורי. הדברים נאמרו בכנס פרידה משופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, ואף שזילבר לא הזכירה בהם מפורשות את שקד, היא מתחה עליה ביקורת באמצעות אזכור מאמרה "מסילות את המשילות".

"האנשים מפעם מגויסים למטרה מפעם - מחויבות לשלטון החוק וקידום זכויות האדם מבלי להתנצל", אמרה זילבר והוסיפה: "האנשים מפעם הם אנשי האתמול. הם פחות מתאימים לעידן החדש שהוא, בין היתר, חסר סבלנות, נטול ספקות, שבו היסטוריה ופרספקטיבה הן כבר לא ערך אלא נתפשות כמכשול והכבדה. את דרכי השלום של אליקים החליפו מסילות אל המשילות. זוהי רוח הזמן, צו השעה". לאחר אותה אמירה זימן היועמ"ש את זילבר לשיחת נזיפה. הפעם שקד כבר דורשת יותר מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully