וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד שקד: ההחלטה היא שלי - איני מקבל את תפיסתך

מנדלבליט ענה לדרישת שרת המשפטים כי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר תפסיק לייצג את משרד המשפטים והבהיר - "ההחלטה נתונה לסמכותי". עם זאת הבהיר כי יבדוק את טענותיה של שקד, וכי עד לתום הבירור זילבר לא תופיע בכנסת. שקד: "פקיד ציבור שרוצה להביע דעות פוליטיות - שיתפטר"

צלמים זמניים מורשים

"איני מקבל את התפיסה העקרונית שעשויה להשתמע ממכתבך" - כך כתב הבוקר (רביעי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במכתב המתייחס לדרישתה של שרת המשפטים איילת שקד כי המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, תפסיק לייצג את משרד המשפטים. מנדלבליט כתב עוד כי "החלטה על התייצבות גורם משפטי הכפוף לי, הינה החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית, ואין מקום להתערבות בסמכות זו".

עם זאת, הודיע כי יבדוק את טענות השרה, ועד סיום הבירור לא תייצג זילבר את משרד המשפטים בדיונים בכנסת. אתמול הודיעה שקד למנדלבליט כי זילבר תפסיק לייצג את משרד המשפטים בדיונים בממשלה ובכנסת ובכל פורום ציבורי. זאת, בשל ביקורת שמתחה על הממשלה בדיונים בוועדות הכנסת על חוק הנאמנות בתרבות וחוק היועמ"שים. בעקבות המחלוקת בין היועמ"ש לשרה, תתקיים פגישת חירום בו ישתתף גם מנדלבליט.

עוד בוואלה! NEWS:
שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרד המשפטים
"פעלתי כחוק": קרב הגרסאות בין אלשיך למשרד המשפטים על מסמך ההכפשות
הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים כבשו את בית הנבחרים; הרפובליקנים שמרו על הסנאט

מכתב בעניין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. צילום מסך
מכתבו של היועמ"ש/צילום מסך

שקד טענה אתמול כי זילבר, שאמורה לכהן בתפקידה עד ספטמבר 2020, פועלת בניגוד להנחיות שירות המדינה כשהיא מביעה את עמדתה האישית. "תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצה לתפקיד פוליטי במסגרת אחת ממפלגות הכנסת".

שקד התייחסה היום לסערה בכנס של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועיתון "דה מרקר", ואמרה כי "יש ויכוח עתיק יומין על סמכויות היועמ"ש. אנחנו חלוקים בעניין הזה, אבל במהות לא. בשורה התחתונה דינה זילבר לא תגיע כרגע לוועדות הכנסת והממשלה, עד סיום הבירור". השרה הדגישה כי "פקיד ציבור שרוצה להביע עמדות פוליטיות - שיתפטר".

"היועץ או מי מטעמו יכול להגיע ולהביע עמדה משפטית, גם אם היא מנוגדת לעמדת הממשלה", אמרה השרה, "אבל בטח לא להביע עמדות פוליטיות כאלה או אחרות. זה עושה נזק למערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

עוד באותו נושא

שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרד המשפטים

לכתבה המלאה
שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס באוניברסיטת חיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
נאבקים. שקד ומנדלבליט/ערן גילווארג

השר נפתלי בנט התייחס גם הוא לסערה, ולאפשרות שזילבר לא תפוטר. "אם זילבר לא תפוטר, כל עוד היא תגיע לישיבת הממשלה אנחנו נצא ולא נשתתף בישיבה כשהיא נמצאת שם. תפקידה לייעץ משפטית, לא לחנך אותנו. היא סובלת משכרון כוח וברור שהדברים שלה הם פוליטיים. שתתכבד ותתפטר ותרוץ לפוליטיקה אם היא רוצה. לייעץ לנו היא סיימה".

הדרישה של שקד להשעות את זילבר הגיעו לאחר שאתמול זילבר הופיעה בוועדת החינוך של הכנסת בדיון על חוק הנאמנות בתרבות וטענה כי התיקון המוצע לחוק מעורר קשיים של ממש. "החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית", טענה. "תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואמץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאינו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים. אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה".

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. פורום קהלת, מערכת וואלה! NEWS
המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר/מערכת וואלה! NEWS, פורום קהלת

זילבר הוסיפה כי "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות - נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע - האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל ובעיקר בתרבות זוהי התורה כולה".

"המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתיות - אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי שהוא ממיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".

זו אינה הפעם הראשונה בה מנדלבליט נאלץ להתערב בהתנגשות בין השרה שקד לבין זילבר, המשנה שלו לענייני משפט מינהלי-ציבורי. בדצמבר 2017, בעקבות עקיצה ששלחה זילבר לעבר שקד בכנס ציבורי, זימן היועמ"ש את המשנה לשיחת נזיפה. הדברים נאמרו בכנס פרידה משופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, ואף שזילבר לא הזכירה בהם מפורשות את שקד, היא מתחה עליה ביקורת באמצעות אזכור מאמרה "מסילות את המשילות".

זנדברג: "שקד הייתה אמורה לשמור על עצמאות מערכת המשפט, והיא עצמה מתגייסת לרסק אותה בשורת צעדים"

"האנשים מפעם מגוייסים למטרה מפעם - מחוייבות לשלטון החוק וקידום זכויות האדם מבלי להתנצל", אמרה זילבר והוסיפה: "האנשים מפעם הם אנשי האתמול. הם פחות מתאימים לעידן החדש שהוא, בין היתר, חסר סבלנות, נטול ספקות, שבו היסטוריה ופרספקטיבה הן כבר לא ערך אלא נתפשות כמכשול והכבדה. את דרכי השלום של אליקים החליפו מסילות אל המשילות. זוהי רוח הזמן, צו השעה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הודיעה כי תגיש הצעת אי אמון בכנסת, על רקע המתקפה של שקד, החורגת מסמכותה כדי להפחיד את המערכת המשפטית", כי שמסרה זנדברג. "שקד הייתה אמורה לשמור על עצמאות מערכת המשפט, והיא עצמה מתגייסת לרסק אותה בשורת צעדים, ביניהם חוק היועמ"שים והאיום בפיטורים על זילבר שכלל אינו בסמכותה, הוא צעד לתהום".

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
מתערב במחלוקת בין שקד לזילבר. מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

בתגובה לסערה תקפה גם ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) את שרת המשפטים, והפצירה - "שקד, תורידי את הידיים שלך מדינה זילבר, מהיועצים המשפטיים, משופטי בית המשפט העליון. הבעיה שלך היא לא זילבר, אלא ציבור שלם שרוצה דמוקרטיה".

שרת התרבות מירי רגב התייחסה גם היא לסערה, ואמרה כי "יש לשים סוף לתיאטרון האבסורד של דינה זילבר. כפי שאמרתי אתמול, זילבר חורגת פעם אחר פעם מסמכותה, ובמקום להגן על עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולהעיר רק הערות חוקתיות, היא מביאה שוב ושוב את האג'נדות האישיות שלה לדיונים, ועל כן יש להדיחה מתפקידה".

(עדכון ראשון 08:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully