וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים כבשו את בית הנבחרים; הרפובליקנים התחזקו בסנאט

7.11.2018 / 13:49

המפלגה הדמוקרטית תשלוט בבית הנבחרים לראשונה אחרי שמונה שנים, ותקשה על המשך כהונתו של הנשיא על אף הגדלת כוחה של מפלגתו בסנאט. טראמפ הכריז בכל זאת על "הצלחה אדירה", בתום קמפיין סוער. מספר שיא של נשים יכהן בבית הנבחרים, הדמוקרטים הצליחו גם במרוץ למושלים

עריכה: ניר חן ויוסי אלטר

הדמוקרטים הצליחו להשתלט הלילה (רביעי) מחדש על בית הנבחרים אחרי שמונה שנים, בתוצאות שמהוות מכה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מנגד, הרפובליקנים ימשיכו לשלוט על הסנאט ואף הגדילו את כוחם בתום הקמפיין המתוח והסוער שנתפס כמשאל עם על נשיאותו של טראמפ.

עוד בטרם הוכרעו כל המרוצים, הדמוקרטים גרפו יותר מ-30 מושבים, מעבר ל-23 המושבים שהיו נחוצים להם כדי להשתלט על בית הנבחרים עם מינימום של 218 מושבים. בסנאט, לרפובליקנים יהיו יותר מ-51 המושבים שהחזיקו לפני הבחירות אחרי ניצחונות על סנאטורים דמוקרטים מכהנים באינדיאנה

טראמפ, שעקב אחרי התוצאות מחמ"ל הבחירות בבית הלבן, הכריז על "הצלחה אדירה" למרות ההפסד בבית הנבחרים.

במהלך בחירות האמצע נרשמו כמה היסטוריות. הומו מוצהר ראשון נבחר לראשונה לתפקיד המושל ואישה מוסלמית ראשונה תכהן בקונגרס. בנוסף לכך, יהיה מספר שיא של נשים בבית הנבחרים.

אחוז ההצבעה היה גבוה בהשוואה לבחירות האמצע הקודמות ב-2014. טרם פורסמו נתונים רשמיים, אף לפי ניו יורק טיימס, היו 114 מיליון מצביעים לעומת 83 מיליון בפעם הקודמת.

לקריאה נוספת על בחירות האמצע בארה"ב
הבחירות הגורליות בארה"ב: מהפך דמוקרטי - או ביצור שלטון טראמפ?
הקלפיות בארה"ב נפתחו: "כל מה שהשגנו מונח על הכף"

נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ בכינוס תמיכה במיזורי לקראת בחירות אמצע קדנציה 6 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
הבחירות היו משאל עם על נשיאותו. טראמפ, אתמול/רויטרס, רויטרס

משמעות התוצאות הן שטראמפ יוכל להמשיך ולשלוט במינויים הדורשים את מינוי הסנאט, ובראשם מינוי שופטים לבית המשפט העליון. עם זאת, כדי לקדם חקיקה בארצות הברית נדרשת הסכמת שני הבתים ולפיכך טראמפ יתקשה מאוד להעביר כל רפורמה משמעותית בתחומי ההגירה, המסים או הבריאות.

בנוסף לכך, הדמוקרטים יזכו לשליטה על כל הוועדות בבית הנבחרים ויוכלו לחקור שורה של נושאים החל מההתערבות הרוסית בבחירות ועד לדרישה לקבל את החזרי המס של הנשיא טראמפ.

אחרי שהחוקר המיוחד רוברט מולר יגיש את הדוח שלו על ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, יוכלו הדמוקרטים גם ליזום הליך הדחה בבית הנבחרים. לתהליך זה אין שום סיכוי לעבור בסנאט, אולם הוא עלול לגזול זמן רב ואנרגיות מהנשיא ולהסב לו מבוכה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תוצאות הבחירות לקונגרס, ארה"ב. אתר רשמי
תוצאות הבחירות לקונגרס, ארה"ב/אתר רשמי

נקודה חיובית נוספת מבחינת הדמוקרטים היא המרוץ לתפקידי המושלים, שבו 35 מתוך 50 עמדו לבחירה. לפחות שש מדינות החליפו ידיים ועברו מהרפובליקנים לדמוקרטים, כולל במרוצים מפתיעים דוגמת במדינת קנזס, שם ניצחה המועמדת הדמוקרטית, לאורה קלי, את מקורבו של טראמפ כריס קובאך. לתפקידי המושל משמעות גדולה בפוליטיקה המקומית בנוגע לעיצוב מחוזות הבחירה ומערכת השלטון המקומית במדינות השונות.

מנהיגת המיעוט הדמוקרטי ננסי פלוסי אחרי ניצחון הדמוקרטים בבית הנבחרים ב-7 בנובמבר 2018. רויטרס
מבטיחה להציב בלמים לטראמפ. מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים פלוסי, הבוקר/רויטרס

מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי חגגה את הניצחון והבטיחה לשים בלמים לטראמפ. "סירבתם להשלים עם המציאות ועשיתם את ההבדל בין ניצחון להפסד", אמרה במטה המפלגה הדמוקרטית בוושינגטון. הודות לכם הגדלנו את כוחנו. הודות לכם מחר יהיה יום חדש באמריקה. זכרו את ההרגשה הזו, תחושת הניצחון".

לדברי פלוסי, שצפויה לשוב לתפקיד יו"ר בית הנבחרים, "ננקוט צעדי חקיקה חשובים בנושא התרופות, נייבש את הביצה של בעלי האינטרסים נהיה אחראיים ונחפש את המכנה המשותף במקום שבו זה יהיה אפשרי ונעמוד על שלנו איפה שיהיה צריך. צרך להתאחד, הייתה לנו מספיק מחלוקת. העם האמריקני רוצה שנעבוד כדי להשיג תוצאות חיוביות עבורם".

תומכי נשיא ארה"ב טראמפ במטה המועמד הרפובליקני למושלות פלורידה באורלנדו, 7 בנובמבר 2018. רויטרס
תומכי טראמפ במטה המועמד הרפובליקני למושלות פלורידה באורלנדו, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully