וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר חקירות, פחות חוקים: החיים של טראמפ תחת בית נבחרים דמוקרטי

7.11.2018 / 7:27

לנשיא אמנם יש כוח רב יותר בסנאט שיאפשר לו להמשיף ולהעביר את מינוייו, אך הדמוקרטים ישלטו על הוועדות בבית הנבחרים ויוכלו לחקור את המעורבות הרוסית ואת החזרי המס שלו. "נשים בלמים לטראמפ"

צילום: CNN, עריכה: איתי עמרם

המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית חוגגת הבוקר (רביעי) את ניצחונה בבית הנבחרים, שחוזר לשליטתה אחרי שמונה שנים רפובליקניות. הנשיא דונלד טראמפ אמנם אמר כי התוצאות מהלילה הן "הצלחה אדירה", והוא אכן הגדיל את השליטה בסנאט, אך בית נבחרים דמוקרטי יקשה על המשך כהונתו.

משמעות התוצאות הן שטראמפ יוכל להמשיך ולשלוט במינויים הדורשים את מינוי הסנאט, ובראשם מינוי שופטים לבית המשפט העליון. עם זאת, כדי לקדם חקיקה בארצות הברית נדרשת הסכמת שני הבתים ולפיכך טראמפ יתקשה מאוד להעביר כל רפורמה משמעותית בתחומי ההגירה, המסים או הבריאות.

בנוסף לכך, הדמוקרטים יזכו לשליטה על כל הוועדות בבית הנבחרים ויוכלו לחקור שורה של נושאים החל מההתערבות הרוסית בבחירות ועד לדרישה לקבל את החזרי המס של טראמפ. אחרי שהחוקר המיוחד רוברט מולר יגיש את הדוח שלו על ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, יוכלו הדמוקרטים גם ליזום הליך הדחה בבית הנבחרים. לתהליך זה אין שום סיכוי לעבור בסנאט, אולם הוא עלול לגזול זמן רב ואנרגיות מהנשיא ולהסב לו מבוכה.

לקריאה נוספת:
הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים כבשו את בית הנבחרים; הרפובליקנים שמרו על הסנאט
המושל ההומו המוצהר, המוסלמית בקונגרס: המועמדים שעשו היסטוריה
הבחירות הגורליות בארה"ב: מהפך דמוקרטי - או ביצור שלטון טראמפ?

מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי נואמת על תוצאות בחירות אמצע הקדנציה בוושיגנטון ב-6 בנובמבר 2018. רויטרס
טראמפ התקשר לברך. מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים, פלוסי, הלילה/רויטרס

מאחר שהליכי החקיקה בארצות הברית דורשים את הסכמת שני בתי הקונגרס, מרגע שהשליטה בבית הנבחרים עברה לידי הדמוקרטים, הנשיא לא יוכל לבטל את רפורמת הבריאות אובמה-קר כפי שרצה. הוא יתקשה מאוד להעביר רפורמות משמעותיות בתחומי ההגירה והמסים. כמעט כל מהלך משמעותי שהנשיא ירצה לקדם ודורש את אישור הקונגרס יצטרך לקבל את הסכמת הדמוקרטים, שמצדם יפעלו לסכל את מרבית היוזמות של הנשיא.

מנגד, שני התחומים שבהם שתי המפלגות יוכלו לעבוד ביחד הם תחומים שנמצאים בהסכמה רחבה בחברה האמריקנית והם מחירי תרופות המרשם והתשתיות. שני הנושאים הללו לא נחשבים לטעונים מבחינה פוליטית ולא מזוהים עם מפלגה כזו או אחרת. גם מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים ננסי פלוסי הזכירה בנאום הניצחון הבוקר את נושא התרופות כקרקע לשיתוף פעולה פוטנציאלי עם הנשיא.

עוד באותו נושא

הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים כבשו את בית הנבחרים; הרפובליקנים שמרו על הסנאט

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בעצרת ערב בחירות האמצע, קייפ ג'ירארדאו, ארה"ב. רויטרס
הכריז על הצלחה גדולה בבחירות. טראמפ/רויטרס

על אף אובדן בית הנבחרים, השליטה הרפובליקנית בסנאט משמעותית במיוחד כיוון שכך יוכל הנשיא טראמפ למנות את מי שירצה לקבינט ללא הפרעה מצד הדמוקרטים. בנוסף לכך, במקרה שיתפנה מושב נוסף בבית המשפט העליון, המפלגה הרפובליקנית תוכל לאשר את מינויו בקלות.

נקודה חיובית נוספת מבחינת הדמוקרטים היא המרוץ לתפקידי המושלים - חמישה החליפו ידיים ועברו אליהם מידי הרפובליקנים, כולל במרוצים מפתיעים דוגמת מדינת קנזס, שם ניצחה המועמדת הדמוקרטית, לאורה קלי, את מקורבו של טראמפ כריס קובאך. לתפקידי המושל משמעות גדולה בפוליטיקה המקומית בנוגע לעיצוב מחוזות הבחירה ומערכת השלטון המקומית במדינות השונות.

"יום חדש באמריקה"

פלוסי חגגה את הניצחון והבטיחה לשים בלמים לטראמפ. "סירבתם להשלים עם המציאות ועשיתם את ההבדל בין ניצחון להפסד", אמרה במטה המפלגה הדמוקרטית בוושינגטון. "הודות לכם הגדלנו את כוחנו. הודות לכם מחר יהיה יום חדש באמריקה. זכרו את ההרגשה הזו, תחושת הניצחון".

לדבריה, "ננקוט צעדי חקיקה חשובים בנושא התרופות, נייבש את הביצה של בעלי האינטרסים נהיה אחראיים ונחפש את המכנה המשותף במקום שבו זה יהיה אפשרי ונעמוד על שלנו איפה שיהיה צריך. צרך להתאחד, הייתה לנו מספיק מחלוקת. העם האמריקני רוצה שנעבוד כדי להשיג תוצאות חיוביות עבורם".

תומכי המועמד הדמוקרטי בבחירות לבית הנבחרים ג'וש הרדר במודסטו, קליפורניה, ארה"ב, 6 בנובמבר 2018. GettyImages
תומכי המועמד הדמוקרטי בבחירות לבית הנבחרים ג'וש הרדר במודסטו, קליפורניה, ארה"ב, 6 בנובמבר 2018/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully