וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות החצבת: הדיון בהצעת חוק החיסונים נדחה בשבועיים

ועדת השרים לענייני חקיקה הייתה אמורה לדון בהצעת החוק המבקשת להטיל סנקציות כלכליות על הורים המסרבים לחסן את ילדיהם, אולם הדיון נדחה. הטיפול בהצעת החוק בא על רקע מותה מחצבת של פעוטה בסוף השבוע מתסמיני המחלה

אתר רשמי

בשיאה של התפרצות מחלת החצבת ולאחר שבסוף השבוע נפטרה בירושלים פעוטה שפיתחה את תסמיני המחלה, הבוקר (ראשון), ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בהצעת חוק החיסונים בלפחות שבועיים. הדיון בהצעה שיזמו חברי הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), הקוראת להטיל סנקציות על הורים שלא יחסנו את ילדיהם, תוכנן להתקיים הבוקר, אולם מסיבה לא ברורה הוחלט לדחות אותו.

גם בעמותת "מדעת" שסייעו בניסוח והכנת הצעת "חוק החיסונים" הופתעו מאוד מההודעה. "קיבלנו את ההודעה בהפתעה גמורה, מנסים להבין מדוע".

בהצעת החוק מוצע שהורה אשר יסרב לחסן את ילדיו יוזמן למפגש שבו יקבל מידע בנושא, ורק אם יתמיד בסירובו לאחר קבלת המידע תישלל ממנו נקודת זיכוי במס, בשווי של כאלפיים שקלים בשנה. מחברי ההצעה מבקשים בהצעתם כי בנוסף לסנקציות, יפורסם מדי שנה דוח שיעקוב אחר שיעורי ההתחסנות בארץ לפי יישובים ומוסדות חינוך.

עוד בוואלה! NEWS
שישה הרוגים וחמישה פצועים קשה בתאונת דרכים קטלנית בכביש הבקעה
"מצב קטסטרופלי": המלחמה של משרד הבריאות בסרבני החיסונים לחצבת
כשאין חלופה להסדרה עם חמאס: המציאות הכתה בפניו של "מר ביטחון"

חצבת. GettyImages
"החוק מאפשר סנקציה כלכלית מידתית על הורים שלא מחסנים את ילדיהם"/GettyImages

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר גורם בכיר במשרד הבריאות כי המשרד צפוי לתמוך בהצעה, והוסיף שעל מנת לספק להצעה "אפקטיביות בשטח", יש צורך בתוספת במספר האחיות הפועלות בקהילה, כמו גם תוספת של שעות עבודה, תוספות של תחנות שירות (דוגמת "טיפות חלב") ועוד ניידות למרכזי אוכלוסין בהם מרוכזות קבוצות לא מחוסנות. סעיפים אלו בעצם "מגלגלים את הכדור" למגרש של משרד האוצר.

"חייבים מדיניות חיסונים לאומית שמגדירה עקרונות ומטרות, שמטפלת מערכתית בסרבנות חיסונים, ושמאזנת בין שמירה על בריאות הציבור לבין חופש הפרט", אמר מחבר ההצעה, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון. "משרד הבריאות שם פלסטר על הפצע המדמם הזה, אבל זה לא מספיק. צריך חקיקה, כמו בכל מדינה מתקדמת שעוסקת גם בחיים עצמם".

שותפתו לכתיבת ההצעה, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי הוסיפה, "ילדים לא מחוסנים חשופים להידבקות במחלות שונות וקשות, בנוסף הם עשויים להדביק את הסביבה ולהביא להתפרצות של מחלות מדבקות, שעלולות להסתיים במוות כפי שאירע בסוף השבוע". מועלם הוסיפה, "האחריות על חיסון הילדים היא על ההורים. על כן אני קוראת לשרים לאשר את הצעת החוק היוצרת התערבות הדרגתית של המדינה, ומאפשרת סנקציה כלכלית מידתית על הורים המסרבים לחסן את ילדיהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ליצמן הכריז על תכנית להגדלת מכונות ה-MRI. עומר מירון
שר הבריאות ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב/עומר מירון

לאחר מות הפעוטה, חשף משרד הבריאות נתונים מצמרמרים בדבר התפרצות מקרי החצבת בישראל: בעוד שבשנת 2016 חלו בחצבת רק תשעה בני אדם, בשנת 2017 חלו במחלה 34 בני אדם, ואילו במהלך שנת 2018 (שעדיין לא הגיעה לסיומה) אובחנו כחולים במחלה למעלה מ-1,287 בני אדם, כבין החודשים מרץ לאוקטובר קפץ מספר מקרי הנדבקים בחצבת ברחבי הארץ מ-7 ל-621. כלומר, תוך שלוש שנים הוכפל מספר החולים פי 143. מוקד ההתפרצות נמצא בירושלים, בה נרשמו בשנה החולפת 753 מקרי חצבת, רובם בקרב המגזר החרדי.

"המצב הנוכחי קטסטרופלי, למחלה הזאת אין סוף"

לדברי מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות במחלקה לבריאות הציבור, מדובר בשטח במגפה של ממש, "המצב הנוכחי קטסטרופלי, למחלה הזאת אין סוף, כל יום אנחנו שומעים על עוד ועוד נדבקים". אשכנזי הוסיפה, "מי לא מחוסן ומאיים על בריאות הציבור? כל אלה שמסיבות מסוימות בוחרים שלא לחסן את עצמם ואת ילדיהם. מה לא שמענו כבר בטיפת החלב? חיסון שמכיל רעלים, חיסון שגורם לתסמונת דאון, חיסונים שמכילים רעלים וזה לא נגמר. אבחונים ופרשנויות לא מקצועיות גורמות לפאניקה בקרב הציבור".

אחיות במסדרון בית חולים. ShutterStock
לאחר שהאחיות מזהות ילד חולה, הן מקיימות חקירה אפידמיולוגית/ShutterStock

לנוכח הפרסומים בחודשים האחרונים על התפרצות המחלה דווקא בקרב קבוצות שונות בחברה החרדית, כיוונה האחות אשכנזי אצבע מאשימה כלפי הרבנים, "צריך להבין למה אותם רבנים אומרים לחברי הקהילות שלהם לא לחסן את ילדיהם". אשכנזי שיתפה באירוע חריג שהתרחש לאחרונה באחת מטיפות החלב, "מגיעה אימא צעירה עם ארבעה ילדים כשהגדול ביניהם בן ארבע, ואף אחד מהם לא מחוסן. מעבר לחיסון החצבת, כל אותם ילדים צריכים לעבור סדרה של חיסונים שהיו אמורים לעבור מגיל אפס, ולמה? כי הרב לא הרשה לה לחסן את ילדיה". אשכנזי שיבחה את האחות הראשית של ארצות הברית, שסיגלה מדיניות קשוחה נגד אותם הורים שלא מחסנים את ילדיהם. "שם ילד לא יכול להיכנס לגן אם הוא לא מחסן את הילד שלו, רק אצלנו העלו טענות נגד בעל גן מרמת השרון שלא הסכים להכניס לגן ילדים שלא מחסונים - אני אמרתי לו כל הכבוד ומחאתי לו כפיים".

לדברי אשכנזי, לאחר שהאחיות מזהות ילד חולה, הן מקיימות חקירה אפידמיולוגית. "במהלך החקירה המקיפה אנו מגלים חשיפה נרחבת של אותו ילד חולה לעשרות ולעיתים מאות ילדים שנחשפו למחלה". אשכנזי סיפרה, "רק בשבוע שעבר הגיעו לטיפת חלב 40 ילדים מאותו גן בירושלים, כי נמצא שם ילד חולה". אשכנזי פנתה בקריאה להורים ולמובילי דעת הקהל, "חייבים להתחסן, כל הפרסומים על מחסור בחיסונים לא נכון לגבי טיפות החלב, יש כאן אחריות הורית מהמעלה הראשונה".

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
מחלת החצבת נחשבת למסוכנת בשל הסיכון הגבוה לסיבוכים/ShutterStock

במשרד הבריאות מציינים כי יותר מ-90% ממקרי המוות מחצבת במדינה אירעו בגלל אי התחסנות ומגע עם אוכלוסייה שלא התחסנה. ''מדובר במחלה שהודברה וכמעט נעלמה מהמפה, ופתאום שבה'', אמרה בכירה באחת מקופות החולים. לדבריה, "הסיבה המשמעותית ביותר לכך, אם לא הבלעדית, היא מגמת אי ההתחסנות, על רקע אמונה או אידיאולוגיה. יש כאלה הסבורים כי כל נושא החיסון הוא קונספירציה של חברות התרופות''. עוד הוסיפה הבכירה כי ''החשיפה הולכת וגדלה וצריך לזכור שזה בא במכפלות - ילד אחד שחולה בגן, יכול להדביק עוד 10-15 ילדים נוספים לא מחוסנים".

מחלת החצבת נחשבת למסוכנת בשל הסיכון הגבוה לסיבוכים, העלולים להיות קטלניים. אחד מכל אלף ילדים חולים עלול למות כתוצאה ממנה. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר אצל ילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20, ובחולים בעלי מערכת חיסון ירודה. מדובר באחת המחלות הזיהומיות השכיחות בעולם, גם כיום, עם קיומו של חיסון יעיל נגד המחלה. החצבת מועברת בהדבקה טיפתית דרך מערכת הנשימה והינה מדבקת מאוד: 90% אחוז מהאנשים שאינם חסינים הנמצאים באותו הבית עם אדם נגוע, ידבקו במחלה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully