וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצב קטסטרופלי": המלחמה של משרד הבריאות בסרבני החיסונים לחצבת

מותה של הפעוטה מירושלים מתסמיני המחלה הכניס את גורמי הבריאות לכוננות שיא. לאחר שיותר מאלף נדבקו מתחילת השנה, תונח על שולחן ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שתמנע מילדים לא מחוסנים כניסה לגנים. "יש כאן אחריות הורית מהמעלה הראשונה למצב".

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

מותה של הפעוטה בת השנה וחצי ממאה שערים אתמול (חמישי), שהובהלה במצב אנוש לבית החולים, היה על פי החשד תוצאה של מחלת החצבת. לדברי מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות במחלקה לבריאות הציבור, מדובר בשטח במגפה של ממש, "המצב הנוכחי קטסטרופלי, למחלה הזאת אין סוף, כל יום אנחנו שומעים על עוד ועוד נדבקים".

אשכנזי הוסיפה: "מי לא מחוסן ומאיים על בריאות הציבור? כל אלה שמסיבות מסוימות בוחרים שלא לחסן את עצמם ואת ילדיהם. מה לא שמענו כבר בטיפת החלב? חיסון שמכיל רעלים, חיסון שגורם לתסמונת דאון, חיסונים שמכילים רעלים וזה לא נגמר - אבחונים ופרשנויות לא מקצועיות שגורמות לפאניקה בקרב הציבור".

עוד בוואלה! NEWS
חשד: בת שנה וחצי מירושלים מתה בבית החולים לאחר שנדבקה בחצבת
עוד עיכוב: אלשיך העביר מידע מביך נגד המועמדים ליועמ"ש
שקד על פרשת ראדה: "משרד המשפטים יממן את כל הבדיקות שצריך"

בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
בבית החולים נאלצו לקבוע את מותה של הפעוטה/מור שאולי

לנוכח הפרסומים בחודשים האחרונים על התפרצות המחלה דווקא בקרב קבוצות שונות בחברה החרדית, כיוונה האחות אשכנזי אצבע מאשימה דווקא כלפי הרבנים, "צריך להבין למה אותם רבנים אומרים לחברי הקהילות שלהם לא לחסן את ילדיהם", שיתפה באירוע חריג שהתרחש לאחרונה באחת מטיפות החלב, "מגיעה אימא צעירה עם ארבעה ילדים כשהגדול ביניהם בן ארבע, ואף אחד מהם לא מחוסן. מעבר לחיסון החצבת, כל אותם ילדים צריכים לעבור סדרה של חיסונים שהיו אמורים לעבור מגיל אפס, ולמה? כי הרב לא הרשה לה לחסן את ילדיה". אשכנזי שיבחה את האחות הראשית של ארצות הברית, שסיגלה מדיניות קשוחה נגד אותם הורים שלא מחסנים את ילדיהם. "שם ילד לא יכול להיכנס לגן אם הוא לא מחסן את הילד שלו, רק אצלנו העלו טענות נגד בעל גן מרמת השרון שלא הסכים להכניס לגן ילדים שלא מחסונים - אני אמרתי לו כל הכבוד ומחאתי לו כפיים".

לדברי אשכנזי, לאחר שהאחיות מזהות ילד חולה, הן מקיימות חקירה אפידמיולוגית. "במהלך החקירה המקיפה אנו מגלים חשיפה נרחבת של אותו ילד חולה לעשרות ולעיתים מאוד ילדים שנחשפו למחלה". אשכנזי סיפרה, "רק בשבוע שעבר הגיעו לטיפת חלב 40 ילדים מאותו גן בירושלים, כי נמצא שם ילד חולה". אשכנזי פנתה בקריאה להורים ולמובילי דעת הקהל, "חייבים להתחסן, כל הפרסומים על מחסור בחיסונים לא נכון לגבי טיפות החלב, יש כאן אחריות הורית מהמעלה הראשונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות בוועדת הרווחה והבריאות בכנסת, אוגוסט 2016. אוליבייה פיטוסי, מערכת וואלה! NEWS
"קוראים לציבור לצאת ולהתחסן", מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב/מערכת וואלה! NEWS, אוליבייה פיטוסי

"סנקציות זה הפתרון האחרון, אבל לנוכח ההתפרצות, אנחנו בוחנים את האפשרות של מניעת כניסת תלמידים לא מחוסנים לבית הספר. נעשה הכול כדי להגן על הילדים האחרים בבית הספר", כך אמר לוואלה! NEWS מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב. "אנו קוראים לציבור לצאת ולהתחסן, זה הדבר הכי חשוב שאפשר לעשות כדי להתגונן מפני המחלה המדבקת הזאת, וכמו שכבר שגילינו, גם המסוכנת", כך בר סימן טוב. באשר לאלו שמסרבים להתחסן ולחסן את ילדיהם, אמר מנכ"ל משרד הבריאות, "בשונה ממחלות אחרות שבהן אותם הורים נהנים "מחסינות", חצבת היא מחלה מדבקת ביותר ולכל אדם שלא התחסן יש פוטנציאל לחלות במחלה ולהדביק אחרים".

חיסון הפפילומה. ShutterStock
"מגיעים לטיפת חלב כאלה שחסר להם חיסון וגם ילדים שהיו במגע עם חולי חצבת וטרם עשו את החיסון השני"/ShutterStock

המפקחת הראשית על טיפות החלב בירושלים, הגברת תמי מלכא, סיפרה כי בעיר יצאו במבצע חיסונים בעקבות התפרצות החצבת. "מיוני, כשהתחילו המקרים, התחלנו בהיערכות לזימון כל התינוקות שחסר להם החיסון, ובספטמבר התחלנו ממש במבצע אינטנסיבי שבו כל טיפות החלב שלנו פתוחות לחיסון של ילדים ללא תור". מלכא הסבירה כי הם מקיימים גם מבצעים משותפים עם אחיות בית ספר, "ילדים אמורים להתחסן גם בגיל שנה וגם גיל שש. מגיעים לתחנות גם כאלה שחסר להם חיסון וגם ילדים שהיו במגע עם חולי חצבת וטרם עשו את החיסון השני, ואז אנחנו מחסנים פעם שנייה - אנחנו גם פתוחים בימי שישי במספר מוקדים בעיר כדי לאפשר לתושבים להגיע מתי שנוח להם ולאן שנוח להם".

גיל ריבוש, ראש מינהל שירותי קהילה, אמר כי "חלה עלייה של מאות אחוזים במתחסנים, זאת לעומת שנת 2017". כמו כן, נעשות פעולות הסברה בשיתוף לשכת הבריאות המחוזית לאוכלוסיות השונות כדי לעודד חיסונים. תמי מלכא הסבירה כי "מתאימים את הפרסום לפי אופי האוכלוסייה. בשכונות היותר חילוניות השתמשנו בפייסבוק; בשכונות החרדיות השתמשנו באמצעים אחרים כמו פשקווילים. אבל הפנייה היא לכל סוג אוכלוסייה, לפי מה שמתאים לו", אמרה מלכא.

ידיים מכוסות בשלפוחיות ופריחה של חצבת. ShutterStock
"חלה עלייה של מאות אחוזים במתחסנים, זאת לעומת שנת 2017"/ShutterStock

ריבוש ומלכא מבהירים כי המקרים לא משויכים לאזור אחד, וניתן להיחשף למחלה בסיטואציות שונות. כך למשל, מספר ריבוש כי במקרה אחד בעיר, עובדת בבית ספר, שככל הנראה לא חוסנה, חשפה לחצבת ילדים רבים, "היינו צריכים לרכז מאמץ באותו בית ספר ולחסן את כל הילדים באזור", אמר. מלכא הדגישה כי "זה לא גיאוגרפי, ויכול להגיע לכל מקום", ומתארת כיצד ילד שמגיע ל"טרם" מכל אזור בעיר, יכול להיחשף אם היה שם במקרה חולה חצבת.

מודעה על סכנת החצבת. מערכת וואלה! NEWS
פשקווילים שפורסמו ברחובות חרדיים הקוראים להתחסנות נגד החצבת/מערכת וואלה! NEWS

בפשקווילים בעברית ובאידיש שפורסמו, נכתב, "סכנה - חצבת! חצבת היא מחלה מאוד מסוכנת המתפרצת בימים האחרונים בהרבה חוגים וזה מאוד מסוכן! המחלה מתבטאת בעיקר אצל תינוקות שלא לקחו חיסון כנגד מחלת החצבת. יהודים יקרים! אבות ואימהות! אנו מבקשים מהאבות היקרים שיש להם ילדים עד גיל 15 שעדיין לא קיבלו חיסון נגד חצבת, שילכו לפני הימים הטובים לטיפת החלב בשכונות שלכם כדי לקבל חיסון. ללא תור וללא תשלום. כך אנו עושים השתדלות למנוע הידבקות מהמחלה הנפוצה הזו חס וחלילה. התורה הקדושה רושמת 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' ".

''מדובר במחלה שהודברה - ופתאום שבה"

מקרה המוות של הפעוטה הוא הראשון מחצבת השנה. גם בישראל החצבת לא עוצרת ומספר הנבדקים מדי חודש שובר שיאים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי מספר המאובחנים בחצבת במדינת ישראל בשנת 2018 עומד על כ-1287 בני אדם, כשירושלים בראש עם 753 חולים, רובם מהמגזר החרדי. בין החודשים מרץ לאוקטובר קפץ מספר מקרי הנדבקים בחצבת ברחבי הארץ מ-7 ל-621.

במשרד הבריאות מציינים כי יותר מ-90% ממקרי המוות מחצבת במדינה אירעו בגלל אי התחסנות ומגע עם אוכלוסייה שלא התחסנה. ''מדובר במחלה שהודברה וכמעט נעלמה מהמפה, ופתאום שבה'', אמרה בכירה באחת מקופות החולים. לדבריה, "הסיבה המשמעותית ביותר לכך, אם לא הבלעדית, היא מגמת אי ההתחסנות, על רקע אמונה או אידיאולוגיה. יש כאלה הסבורים כי כל נושא החיסון הוא קונספירציה של חברות התרופות''. עוד הוסיפה כי ''החשיפה הולכת וגדלה וצריך לזכור שזה בא במכפלות - ילד אחד חולה בגן, יכול להדביק עוד 10-15 ילדים נוספים לא מחוסנים".

חצבת. GettyImages
אחד מכל אלף ילדים חולים עלול למות כתוצאה ממנה/GettyImages

מחלת החצבת נחשבת למסוכנת בשל הסיכון הגבוה לסיבוכים, העלולים להיות קטלניים. אחד מכל אלף ילדים חולים עלול למות כתוצאה ממנה. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר אצל ילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20, ובחולים בעלי מערכת חיסון ירודה. מדובר באחת המחלות הזיהומיות השכיחות בעולם, גם כיום, עם קיומו של חיסון יעיל נגד המחלה. החצבת מועברת בהדבקה טיפתית דרך מערכת הנשימה, והינה מדבקת מאוד: 90% אחוז מהאנשים שאינם חסינים, הנמצאים באותו הבית עם אדם נגוע, ידבקו במחלה.

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
פריחת גב של תינוק החולה בחצבת/ShutterStock

בעקבות פטירתה של הפעוטה מירושלים, אמרה חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), "נשבר הלב לשמוע על פטירתה של התינוקת כתוצאה מחצבת. כיוון שמדובר בקהילה מסוגרת במיוחד, קשה לדעת אם לא חיסנו כתוצאה מאמונה דתית או בשל בעיית נגישות, אבל כך או כך מדובר בתוצאה קשה ביותר". ורבין המשיכה, "מאז 2004 לא נפטר אף אדם בישראל כתוצאה מחצבת, ומזה זמן רב אני מתריעה מול סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות על כך שחובה לערוך קמפיין התחסנות לאומי, זאת לצד ותמריצים שליליים שיעודדו התחסנות, וגם מבצע בתוך השכונות "שסומנו" כבר כבעייתיות במיוחד למבצע חיסון קהילתי בהול. אם איננו כבר בעיצומה של מגיפה לפי הגדרת ארגון הבריאות העולמי, אנחנו ודאי בפתחה". בקרוב צפויה לעלות לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק, ביוזמתה של ח"כ מירב בן-ארי (כולנו), הקוראת שלא לאשר כניסה למוסדות החינוך לילדים שלא חוסנו.

איילת נחמיאס ורבין מתמודדת בפריימריז של העבודה. פייסבוק, אתר רשמי
"מזה זמן רב אני מתריעה מול סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות על כך שחובה לערוך קמפיין התחסנות לאומי", ח"כ איילת נחמירס-ורבין/אתר רשמי, פייסבוק
ראש מועצת מרחבים שבנגב, שי חג'ג', פרסם הודעה מיוחדת, זאת בשל מותה של הפעוטה היום, על כך שיבדוק אפשרות להתנות קבלה לפעוטונים בהצגת פנקס חיסונים. מערכת וואלה! NEWS
הודעתו של שי חג'ג' בעמוד הפייסבוק שלו/מערכת וואלה! NEWS

ראש מועצת מרחבים שבנגב, שי חג'ג', פרסם הודעה מיוחדת, זאת בשל מותה של הפעוטההיו, על כך שיבדוק אפשרות להתנות קבלה לפעוטונים בהצגת פנקס חיסונים:
"בעקבות התפשטות מחלת החצבת בארץ, הנחיתי את הנהלת המתנ"ס לרכז מידע רפואי, בתיאום עם משרד הבריאות, על סכנות המחלה ודרכי התפשטותה ובעיקר - על חשיבות החיסון מפני החצבת, יעילותו, תופעות הלוואי וסיכונים אפשריים. אנחנו לא ניקח סיכון. מדובר במחלה מסכנת חיים שיש לה חיסון עם יעילות מוכחת של כ 97% - עפ"י כל גורמי הרפואה. המצב מחייב זירוז החקיקה ואכיפה למניעת הדבקה ואירועים מצערים כאלה. אנחנו בודקים אפשרות להתנות קבלה לפעוטונים בהצגת פנקס חיסונים".

(עדכון ראשון: 23:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully