וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי תוקף אחרי הסנקציות: "ארה"ב נכשלה בניסיון לשלוט באיראן"

רויטרס וטל שלו

3.11.2018 / 19:03

אחרי שטראמפ הכריז על החזרת הסנקציות על טהראן, תקף מנהיג איראן כי "ארה"ב הובסה בקרב בן 40 השנים מול טהראן". נתניהו בירך על הסנקציות: "מהלך היסטורי". בנוסף לכך, איראן הכריזה על התחלת ייצור מטוס לחיל האוויר שלה, אבל מומחים טוענים: מדובר בהעתק של מטוס ישן

צילום: רויטרס

מנהיג איראן עלי חמינאי אמר היום (שבת) כי ארצות הברית נכשלה בניסיונה לשלוט באיראן. את הדברים, ששודרו בטלוויזיה המקומית, אמר חמינאי בצל המתח הגוברת מול ארצות הברית, הנערכת לחידוש הסנקציות על טהראן בתחילת השבוע.

"העולם מתנגד לכל החלטה שהתקבלה על ידי טראמפ", צוטט חמינאי, שלפי הדיווח דיבר בפני אלפי סטודנטים. "מטרתה של אמריקה לבסס מחדש את שליטתה נכשלה. אמריקה הובסה על ידי הרפובליקה האסלאמית בקרב בן 40 השנים".

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: כל הסנקציות שהוסרו מאיראן יחזרו, 8 מדינות ימשיכו לייבא נפט
טראמפ לפני הביקור בפיטסבורג: "היורה אמר שאני מקורב מדי לישראל"
משאל עם על נשיאות טראמפ: המדריך השלם לבחירות בקונגרס

עלי חמינאי בפגישה עם סטונדטים בטהראן 3 בנובמבר2018. רויטרס, רויטרס
"אמריקה הובסה". חמינאי/רויטרס, רויטרס

אל הסנקציות התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר ששנים שהוא כבר קורא ל"חידוש הסנקציות במלואן נגד משטר הטרור הרצחני באיראן שמסכן את העולם כולו. האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש - הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח". נתניהו הודה לנשיא טראמפ על "המהלך ההיסטורי" ואמר בקריצה לציוץ שפרסם כי "הסנקציות אכן מגיעות".

עוד באותו נושא

ארה"ב: כל הסנקציות שהוסרו מאיראן יחזרו, 8 מדינות ימשיכו לייבא נפט

לכתבה המלאה

ארצות הברית הכריזה אמש על השבת כל הסנקציות שהוסרו מאיראן במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015, החל מיום שני הקרוב. עם זאת, שמונה מדינות קיבלו היתר להמשיך לייבא נפט מאיראן באופן זמני, למשך חצי שנה. מדינות אירופה החתומות על ההסכם גינו את המהלך, ואילו איראן אמרה כי היא "לא מודאגת" על אף המצב הכלכלי שהחמיר מאז סבב הסנקציות הראשון, שנכנס לתוקף באוגוסט.

על רקע ההודעה על הסנקציות, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שוחח בטלפון עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, ועם עמיתיו בגרמניה, שוודיה ודנמרק, בנושא הצעדים שבהן תנקוט אירופה בתגובה לסנקציות.

טראמפ נגד HBO. צילום מסך
הציוץ של טראמפ. "הסנקציות מגיעות"/צילום מסך

השבת הסנקציות באה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הכריז על פרישה מהסכם הגרעין בחודש מאי האחרון. סנקציות נוגעות בין השאר לענפי הספנות, הפיננסים והאנרגיה באיראן. בנוסף לכך, יינקטו צעדים נגד מדינות שלא יפסיקו את ייבוא הנפט מאיראן ועל חברות זרות שיקיימו עסקים עם גופים איראניים.

אחרי ההכרזה, פרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו תמונה שלו בתוך כרזת סרט עם הכיתוב: "הסנקציות מגיעות ב-5 בנובמבר. זאת בפרפרזה על האמרה מסדרת הטלוויזיה הפופולרית "משחקי הכס" - "החורף מגיע".

בתוך כך, דווח במדינה כי איראן החלה בייצור מטוס הקרב "קווסאר". "בקרוב נייצר את הכמות הדרושה של המטוסים כדי להכניס אותם לשימוש בחיל האוויר", אמר שר ההגנה אמיר חאתמי בטקס השקת המטוס, ששודר בטלוויזיה.

סולימאני במימם שצוחק על המים של טראמפ על איראן. מערכת וואלה! NEWS
תגובתו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, לציוץ של טראמפ/מערכת וואלה! NEWS

איראן טוענת כי המטוס "קווסאר" יכול לשאת נשק, ולשמש במשימות אוויריות קצרות טווח. עם זאת, מומחים צבאיים מאמינים כי מטוס הקרב הוא העתק של מטוס ה-F-5, שיוצא לראשונה בארצות הברית בשנות השישים.

לטהראן חיל אוויר חלש, המורכב בעיקר ממטוסים רוסיים, וממטוסים אמריקניים שנותרו לה מימי טרום המהפכה, לפני 1979. בשנת 2013 החלה בפיתוח מטוס קרב אותו כינתה "חדיש", אך מומחים הביעו ספק ביכולותיו.

(עדכון ראשון: 11:09)

נשיא איראן חסן רוחאני חונך מטוס קרב חדש, 21 באוגוסט 2018. רויטרס
הנשיא רוחאני בוחן את המטוס, בחודש אוגוסט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully