וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: כל הסנקציות שהוסרו מאיראן יחזרו, 8 מדינות ימשיכו לייבא נפט

הממשל הודיע כי החל מיום שני יושתו מחדש כל העיצומים שהוסרו בהסכם הגרעין שממנו פרש, אולם תינתן חצי שנה ארכה לשמונה מדינות. "הסנקציות מגיעות", אמר טראמפ. אירופה, המנסה להציל את ההסכם, גינתה, וטהראן מנסה לשדר עסקים כרגיל

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

ארצות הברית הכריזה הערב (שישי) על השבת כל הסנקציות שהוסרו מאיראן במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015, החל מיום שני הקרוב. עם זאת, שמונה מדינות קיבלו היתר להמשיך לייבא נפט מאיראן באופן זמני, למשך שישה חודשים. מדינות אירופה החתומות על ההסכם גינו את המהלך, ואילו איראן אמרה כי היא "לא מודאגת" על אף המצב הכלכלי שהחמיר מאז סבב הסנקציות הראשון, שנכנס לתוקף באוגוסט.

השבת הסנקציות באה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הכריז על פרישה מהסכם הגרעין בחודש מאי האחרון. הסנקציות נוגעות בין השאר לענפי הספנות, הפיננסים והאנרגיה באיראן. בנוסף לכך, יינקטו צעדים נגד מדינות שלא יפסיקו את ייבוא הנפט מאיראן ועל חברות זרות שיקיימו עסקים עם גופים איראניים.

אחרי ההכרזה, פרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו תמונה שלו בתוך כרזת סרט עם הכיתוב: "הסנקציות מגיעות ב-5 בנובמבר". זאת בפרפרזה על האמרה מסדרת הטלוויזיה הפופולרית "משחקי הכס", "החורף מגיע".

הממשל לא פירט מי הן שמונה המדינות, אך לפי שר האנרגיה הטורקי, ארצו היא אחת מהן. לפי גורמים שונים, גם הודו, עיראק וקוריאה הדרומית צפויות להיכלל ברשימה.

עוד בעולם בוואלה! NEWS
דיווח במצרים: 7 הרוגים בפיגוע ירי נגד אוטובוס של נוצרים
משטרת בריטניה חוקרת חשד לפשעי שנאה אנטישמיים בשורות הלייבור
נתניהו בבולגריה: "ישראל חשפה ניסיונות איראניים לבצע פיגועים באירופה"

הנשיא טראמפ מדבר על הפצצות שנשלחו לאישים פוליטים במהלך אירוע בבית הלבן. רויטרס
השיב את הסנקציות שהוסרו בהסכם הגרעין. טראמפ/רויטרס

שר החוץ מייק פומפאו ושר האוצר סטיבן מנוצ'ין הודיעו כי הסנקציות יישארו בתוקף עד שאיראן תחדל לדבריהם מתמיכה בטרור, מהתערבות צבאית בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון ומהמשך פיתוח הגרעין והטילים הבליסטיים. מנוצ'ין אמר גם כי וושינגטון רוצה לנתק את המוסדות הפיננסיים האיראניים שייכנסו לרשימת הסנקציות משירותי האשראי SWIFT, שבסיסם בבריסל.

"זהו חלק מהקמפיין למנוע מהמשטר את הכנסותיו שבהן הוא משתמש להפיץ מוות והרס ברחבי העולם", אמר פומפאו. הוא הסביר כי ההחרגה של שמונה המדינות ביבוא הנפט מאיראן קרתה רק מאחר שהן "הפחיתו משמעותית את היבוא שלהן ושיתפו פעולה בחזיתות רבות אחרות".

בריאן הוק, הנציג המיוחד של הממשל לאיראן, אמר כי ארצות הברית סבורה כי אספקת הנפט העולמית תהיה גדולה מהביקוש בשנה הבאה, מה שיקל על צמצום יבוא הנפט מאיראן עד לאפס. סין, הודו, קוריאה הדרומית, טורקיה, איחוד האמירויות הערביות ויפן הן יבואניות הנפט הגדולות ביותר מאיראן.

מחירי הנפט ירדו גם בשישי והשלימו ירידה של 6% בשבוע, בשל החשש של המשקיעים מעודף באספקת הנפט לנוכח ההחרגות האמריקניות.

עוד באותו נושא

ממשל טראמפ הכריז על השבת הסנקציות נגד איראן שהוסרו בהסכם הגרעין

לכתבה המלאה

מנגד, באיראן מנסים מנסים לשדר אדישות כלפי המהלך. דובר משרד החוץ בהראם קאסמי אמר כי טהראן לא מודאגת מהצעדים שנקטה ארצות הברית. "לאיראן יש את היכולת לנהל את ענייניה הכלכליים במסגרת הסנקציות האמריקניות", אמר. "ארצות הברית לא תוכל לפעול בשום צורה נגד איראן".

צרפת, גרמניה ובריטניה, וכן האיחוד האירופי, החתומות על ההסכם יחד עם סין ועם רוסיה, גינו את הצעד האמריקני. בריסל מקימה מנגנון מיוחד שאמור לעקוף את הסנקציות על טהראן ולאפשר לחברות אירופיות להמשיך ולסחור עמה, אך לא ברור עד כמה הוא יהיה יעיל ובינתיים שום מדינה לא מוכנה לארח אותו בשטחה.

מסוף לייצור נפט במפרץ הפרסי לצד דגל איראן, 2005. רויטרס
מסוף נפט איראני במפרץ הפרסי/רויטרס

במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר האחרון הזהיר טראמפ כי יהיו "השלכות חמורות" למי שלא יציית לסנקציות על איראן. הוא הוסיף כי זו הסיבה שפרש מהסכם הגרעין במאי וחידש את הסנקציות על איראן.

"העסקה הנוראית הזו אפשרה לאיראן להמשיך בדרכה לעבר פצצה, ואפשרה להם תזרים מזומנים בזמן שהם היו זקוקים לו יותר מכל", אמר אז. "מאז נחתם ההסכם התוקפנות האיראנית רק עלתה. הם השתמשו בכסף שקיבלו מהעסקה כדי לממן טרור ולזרוע כאוס".

(עדכון ראשון: 17:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully