וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילים במחשכים והקרב על החרדים: ירושלים נערכת לדרמה בסיבוב השני

עופר ברקוביץ' ומשה ליאון שעלו לסיבוב השני במרוץ לראשות העירייה עשויים להתקשות לגייס את מצביעי השר זאב אלקין ויוסי דייטש. עסקאות מאחורי הקלעים, גיוס קולות החרדים ופוליטיקה מקומית הם רק חלק מהדרכים שבהן ינסו לזכות. כל הפרטים על הסערה הפוליטית בדרך ללשכה

עריכה: ניר חן

בירושלים צפוי להיות סוער פוליטית כבר בשבועיים הקרובים אחרי שבסיבוב הראשון אף אחד מהמועמדים לראשות העיר לא הצליח לזכות ב-40% מהקולות. למשה ליאון ועופר ברקוביץ' שהצליחו להעפיל לסיבוב השני, יש בסיס תמיכה שכולל עשרות אלפי קולות, אולם הקרב המרכזי יהיה על המצביעים של שני המפסידים, השר זאב אלקין וסגן ראש העירייה יוסי דייטש. הוא צפוי להיות קשה ולכלול לא מעט פוליטיקה וניסיונות לדילים מאחורי הקלעים.

"דבר אחד אני מבטיח", אמר אמש (יום שלישי) ליאון. "ממחר אין יותר מה שעברנו בסיבוב הראשון, ממחר בבוקר נשב יחד כל הסיעות ונתחיל את הקמת הקואליציה הבאה של ירושלים", הבטיח.

עוד בוואלה! NEWS:
- תוצאות סופיות בירושלים: סיבוב שני ומפלה מוחצת לשר אלקין
- טלטלה בצפון, סנסציה בראשל"צ: תוצאות אמת בבחירות המקומיות
- "הגעתי למסקנה שאתם כפויי טובה": ראש העיר שלא ידע להפסיד

משה ליאון חוגג את תוצאות הבחירות. מאיר אליפור, מערכת וואלה! NEWS
"נתחיל בהקמת קואליציה". ליאון עם פעיליו במטה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מאיר אליפור

ליאון מוביל לפי הנתונים עד כה עם 33% לעומת 28.9% של ברקוביץ', אך מבט על המספרים מצביע על תמונה מורכבת עבורו; חבר המועצה, שנהנה מהפיצול החרדי כשזכה לתמיכת ש"ס ודגל התורה, קיבל כ-79 אלף קולות. אך גם לפי הנתונים הלא הסופיים ובטרם פילוח התוצאות לפי שכונות, מסתמן כי רובם המוחלט הוא מקרב מצביעי ש"ס ודגל התורה, שקיבלו יחד כ-74 אלף קולות.

המשמעות: ליאון, שמכהן זה חמש שנים במועצה אחרי שהפסיד לראש העיריה ניר ברקת בבחירות הקודמות, לא הצליח לסחוף אחריו קולות רבים של מצביעים נוספים. זאת, חרף התמיכה שקיבל מההסתדרות בירושלים וטענותיו בבחירות כי אחרי שהחזיק את תיק השכונות בעיר, הוא יכול לנצח גם בסיבוב הראשון. עדות נוספת לכישלונו היא העובדה כי רשימתו לא זכתה אף לא במנדט אחד במועצה. לפיכך, אם ינצח בסיבוב השני, הוא אמנם יכהן כחבר מועצה - אך ללא חברי סיעתו.

עוד באותו נושא

עופר ברקוביץ', הצעיר הירושלמי שהצליח לבלבל את המערכת

לכתבה המלאה
עופר ברקוביץ בפתח ביתו 31 באוקטובר 2018. שי מכלוף, מערכת וואלה! NEWS
האם יצליח לגייס את קולות החרדים? ברקוביץ מחוץ לביתו, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, שי מכלוף

בניגוד לליאון ברקוביץ' נחל הצלחה במספר המושבים במועצת העיר והוא צפוי לעמוד בראש הסיעה הגדולה ביותר - "התעוררות", שקיבלה יותר מ-43 אלף קולות. עם זאת הוא עשוי להתקשות בלהוציא את תומכיו פעם נוספת לקלפי בסיבוב השני ולגייס קהל מצביעים רחב. בסיבוב הראשון המועמד הצעיר לא זכה לתמיכת מפלגות ורשימות, למעט סיעתו של יוסי חביליו שפרש מהמרוץ לראשות העירייה. אולי בשל כך, כבר אתמול קרא ברקוביץ' לאלקין ודייטש לחבור אליו והדגיש כי מדובר בניצחון של כל המגזרים בעיר.

"אנחנו הולכים לצרף אלינו עוד הרבה אנשים טובים בירושלים שבחרו בבחירות אחרות היום", אמר אמש חבר המועצה ברקוביץ'. "אני קורא מכאן כבר עכשיו לזאב אלקין שהוא איש ראוי לחבור אלינו ולהוביל את השותפות של הציבור הציוני בירושלים וקוראים ליוסי דייטש, ירושלמי בנשמה, לבחור יחד אתנו דרך חדשה של שיתוף פעולה לאחדות וסובלנות בירושלים".

המועמד  לראשות עיריית ירושלים זאב אלקין בהצהרה לתקשורת לאחר תוצאות הבחירות בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
הצהרתו כי לא ימשיך במועצת העיר - לא סייעה לו. אלקין, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, -

מה שעשוי לשרת אותו הוא דווקא הפיצול במפלגות החרדיות. בשל המתיחות עם דגל התורה אגודת ישראל שבראשה עומד דייטש תעדיף לתמוך בברקוביץ' - בין אם באופן רשמי ובין אם מתחת לפני השטח. גם בבחירות הקודמות, הפלג הירושלמי הביא לניצחון ראש העיר ברקת על פני ליאון. מאידך, לאור זה שברקוביץ' נחשב למועמד החילוני שנאבק בנושאים כמו סגירת מקומות בילוי בשבת בעיר וסוגיית השכונות המעורבות, החלטת ראשי אגודת ישראל, שכוח רב כעת בידיהם - לא תהיה פשוטה.

באשר לתומכי אלקין מדובר בכ-48 אלף קולות שאינם מצביעים כגוש אחד - ולכן היכולת של ברקוביץ' לגייס אותם בסיבוב השני - נמוכה. השר לענייני ירושלים מטעם הליכוד שחשב שיכבוש את כיכר ספרא די בקלות, לא הצליח לגייס לעצמו מחנה תמיכה רחבה ולגייס את המפלגות החרדיות, ונחל תבוסה צורמת. על אף תמיכת ראש הממשלה, המצביעים העדיפו את המועמדים שכבר פועלים בעירייה. ייתכן שגם העובדה שהבהיר כי לא יישאר במועצה אם יפסיד - לא סייעה לו.

המועמד לראשות העיר וסגן ראש העיר יוסי דייטש ורעייתו שושנה הצביעו זה עתה בקלפי שברחוב אביגדורי בשכונת גאולה, 30 באוקטובר 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
קרב על הקולות ודילים. המועמד דייטש מצביע, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, --

אלקין, שניסה להציג את עצמו כמי שיציל את ירושלים ותקף את המועמדים האחרים, לא הצליח לשכנע את התושבים כי הוא המושיע ואף זכה להתנגדות חריפה מהסניף הירושלמי של הליכוד. השר אמנם בירך את שני המתחרים, אך בשלב זה לא נראה כי יביע תמיכה באחד מהם, והמאבק על הקולות שלו צפוי להיות פתוח, כאשר רבים מתומכיו משתייכים לציונות הדתית.

שאלה נוספת שעולה לקראת הסיבוב השני היא אחוז ההצבעה, שעשוי להיות נמוך יותר מאחר וההצבעה תתקיים ללא יום חופש ועם פחות שעות הצבעה שכן הקלפיות ייפתחו ב-13:00 בצהריים. גם השאננות שעלולה להיות בקרב התושבים עשויה להוות מכשול. בכל מקרה, הקרב לא יהיה פשוט: ליאון וברקוביץ' יצטרכו לעבוד קשה על מנת ליצור שיתופי פעולה עם הרשימות השונות שיסייעו בהוצאת התושבים לקלפיות - כדי להגיע אל התפקיד הנכסף בעירייה.

רוב חרדי במועצת העיר

לצד חוסר הוודאות, ניתן בינתיים ללמוד על הרכב המועצה המתגבש. על פי הנתונים עד כה, ללא קולות החיילים, 17 מבין 31 חברי המועצה יהיו מהסיעות החרדיות והרשימה החרד"לית - שבראשה עומד אריה קינג, וזאת כאשר הציבור החרדי מקרב האוכלוסייה היהודית בעיר עומד כ-33%. כמו כן, צפויה המועצה לכלול מהצד הימני שני נציגים מהבית היהודי; שניים מרשימתו של אלקין ואחד מרשימת הליכוד. מהצד השמאל-מרכז הליברלי של המפה, צפויה סיעת "התעוררות" לזכות לשישה מנדטים, מרצ לשניים וסיעתו של יוסי חביליו לאחד.

רשימות רבות שהתמודדו כלל לא נכנסו למועצה. מנהל מכון ירושלים למחקרי מדיניות, ליאור שילת, התייחס לגידול בקולות ש"בוזבזו", "בעוד שבבחירות הקודמות מספר הקולות שבוזבזו - כמעט כולם היו מהצד הלא חרדי - עמד על כ-7,000, הפעם מספר קולות הוא סביב ה-21 אלף לסיעות לא חרדיות שלא נכנסו למועצה".

יונתן יוסף ואריה קינג, רשימת מאוחדים מימין לשמאל. מטה רשימת מאוחדים, מערכת וואלה! NEWS
רוב חרדי במועצת העיר, כמה מהרשימה החרדל"ית של אריה קינג/מערכת וואלה! NEWS, מטה רשימת מאוחדים

לגבי אחוז הצבעה בירושלים, הוא צפוי להיות מעט גבוה יותר מהבחירות הקודמות, אז עמד השיעור על 39%. שיעורי הצבעה גבוהים מאוד נרשמו גם הפעם בשכונות חרדיות, כמו ברמת שלמה (82.7%), בסנהדריה (74.9%) ובהר נוף
(70.2%). עם זאת, מניתוח של מכון ירושלים למחקרי מדיניות, נמצא כי בשכונות בעלות צביון חילוני או כאלה מעורבות נרשמה עלייה בשיעור ההצבעה לעומת 2013, עליה גדולה יותר מאשר בשכונות חרדיות. כך למשל, הצביעו בגילה 54% לעומת 48%, בקרית יובל 56.3% לעומת 47%, בפסגת זאב, 57.4% לעומת 53% ובנחלאות 49.2% לעומת 44%. במזרח העיר, אחוז ההצבעה נותר כמעט אפסי, על אף התמודדותה של המפלגה "ירושלים עירי" משכונת צור באהר, שם שיעור ההצבעה עמד על כ-5%.

הפגנת חרדים על מעצר חייל חרדי עריק. צומת בר אילן, ירושלים. מרץ 2017. מערכת וואלה! NEWS
רוב חרדי במועצת העיר/מערכת וואלה! NEWS

שילת מסביר כי העלייה בשיעור ההצבעה בעיר לא צפויה להיות גבוהה, זאת מאחר ומלכתחילה "יש מודעות פוליטית מאוד גבוהה בירושלים ואחוזי ההצבעה בקרב יהודים מאוד גבוהים. אפילו בשכונות של הציבור היותר מסורתי וכן הלאה, גם שם רואים עלייה בשיעורי ההצבעה". כמו כן, מציין שילת כי אמנם רשום כי 638 אלף הנם בעלי זכות הצבעה בעיר, אך מדובר במספר גבוה מהתושבים מעל גיל 17 שגרים בעיר. "זה כולל תושבי חוץ, שזה מאוד משמעותי בירושלים בניגוד לערים אחרות. הרבה מאוד אנשים רשומים בעיר אבל גרים בחו"ל או מחוץ לעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully