וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנטיקאים על הגילוי החדש בפרשת ראדה: "עדות חשובה אך מוגבלת"

27.10.2018 / 16:49

אחרי שנמצאה התאמה גנטית בין אחת השערות שנמצאו בזירת הרצח של תאיר ראדה לבין א"ח, הסבירו חוקרי גנטיקה כי מדובר בראיה חשובה, אך היא רק "מרכיב אחד מתוך פאזל שלם". הבדיקה שנעשתה, ל-DNA שעובר בתורשה, מספקת ממצא מוגבל מאחר ש"אי אפשר להבדיל בין בני משפחה"

צילום: ניב אהרונסון, משרד הבריאות ואלי אשכנזי

הגילויים החדשים בפרשת רציחתה של תאיר ראדה, שנחשפו ביום חמישי, הציגו ממצאים שעלו מבדיקה גנטית של שערות שנמצאו בתא השירותים בבית הספר התיכון ''נופי גולן'' בקצרין. אותו תא שבו נמצאה ראדה ללא רוח חיים בדצמבר 2006. הבדיקה המחודשת שביצע המכון לרפואה משפטית אבו כביר הכתה גלים בציבור הישראלי וגם בקרב קהילת חוקרי הגנטיקה והגנום האנושי - הסוגיית הפכה לשיחת היום.

''מדובר בראיה חשוב מאוד'', אמרה פרופסור לינה באסל-שלמון, מנהלת המכון הגנטי בבתי החולים בילינסון ושניידר. "בדיקה מיטוכונדריאלית אמנם לרוב לא יכולה להוכיח שמדובר באדם מסוים, אך אפשר להוכיח בסבירות גבוהה מאוד כי הוא בן משפחה דרך קשר לאימא מסוימת''.

עוד הסבירה באסל-שלמון כי ''אומנם לרוב אי אפשר להבדיל בבדיקה בינו לבין אחיו או אחותו, אמו או סבתו, אך ניתן לומר שהפרט הזה שייך לאותה משפחה. חשוב מכך, ניתן לשלול כי השערה שייכת לאדם מסוים".

לכתבות נוספות בפרשת תאיר ראדה:
הפער בין ההרשעה הנחרצת לדעת הקהל: מה שטרם נחקר בפרשת ראדה
"אבא תחזיק, אתה עוד שניה בבית": בנו של רומן זדורוב מחכה לאביו

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

"היתרון הגדול של הבדיקה הינו כי ה-DNA המיטוכונדריאלי עמיד יותר וכך ניתן לריצוף גם במצבים בהם DNA התפרק או חסר, כמו בגוף השערה''. לדברי הפרופסור מדובר בממצא אמין, אך מוגבל יחסית: ''אי אפשר להבדיל בין בני משפחה כמו בבדיקת DNA גרעינית''. על כן, הבדיקה הינה "מרכיב אחד מתוך פאזל שלם של ראיות משפטיות בתיקים, בהם נעשה שימוש בכלים מולקולאריים''.

"בבדיקה שערכו במכון לרפואה משפטית, לא נחשפה זהותו של חשוד מסוים, אלא של משפחה מסוימת. יחד עם זאת, אם אנשים לא מאותו מוצא עדתי, מאוד לא סביר שיהיה קשר משפחתי ביניהם'', הוסיף פרופסור יובל ירון, מנהל היחידה לאבחון גנטי טרום לידתי במרכז הרפואי תל-אביב ע''ש סוראסקי. לדברי פרופ' ירון, ה-DNA המיטוכונדריאלי הוא פחות יציב מה-DNA ''הגרעיני''.

עוד באותו נושא

הבדיקה גילתה: השערה שנמצאה על גופת ראדה - יכולה להתאים לאלפי ישראלים

לכתבה המלאה
פרופסור לינה באסל-שלמון. דוברות בית החולים בילינסון, מערכת וואלה! NEWS
''מדובר בראיה חשובה מאוד''. פרופסור לינה באסל-שלמון/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בית החולים בילינסון
משמעותו הביולוגית של ה-DNA המיטוכונדריאלי היא קריטית להבנת החשיבות של הממצא החדש שנחשף ביום חמישי

משמעותו הביולוגית של ה-DNA המיטוכונדריאלי היא קריטית להבנת החשיבות של הממצא החדש שנחשף ביום חמישי. כל אדם בעל שני סוגי DNA בתאי גופו, זה ''הגרעיני'' הכולל מיליארד אותיות DNA לעומת ''המיטוכונדריאלי'' שקטן פי מיליון מהגנום הגרעיני ולכן כולל מעט מאוד אינפורמציה לעומתו. יחד עם זאת, ה-DNA המיטוכונדריאלי מתייחד בהשתמרותו דורות רבים אחורה, ובכך שהוא מועבר בירושה לצאצאים רק מהאם. התכונות המיטוכונדריות מהאב מושמדות כליל, מיד לאחר שהזרע חודר את הביצית. לכן, התכונות המועברות מהאם נשמרות, אבל הן מועתקות דורות אחורה, ועל כן הן איכותיות פחות.

משעה שמוצאים בזירת פשע דגימת DNA, ניתן לקרוא את האינפורמציה ''הגרעינית'' שבה שהיא, כאמור, איכותית ומאפשרת שיוך וודאי לבעל דגימת ה-DNA הספציפי, ללא עוררין. אולם במקרים בהם אין מספיק חומר גנטי כדי לקרוא את ''הגרעיני'', בוחנים את המיטוכונדריאלי, שאכן מכיל אינפורמציה קריאה, אולם לא משובחת.

פרופסור יובל ירון. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
פרופסור יובל ירון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

בעדכון שמסרו לתקשורת מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר, ד''ר חן קוגל, ומנהלת המעבדה הביולוגית במכון, ד''ר נורית בובליל, נאמר כי "לפי בקשתו של סנגורו של רומן זדורוב ובתיאום ובהסכמת פרקליטות המדינה, המכון לרפואה משפטית ביצע בדיקות DNA מיטוכונדרי כדי להשוות שיערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה, עם פרופילים גנטיים שונים''.

עוד נאמר כי ''הבדיקות בוצעו מספר פעמים כדי לוודא את תקפותן ונמצאו ממצאים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן. לפיכך, זימנו את הסנגור ואנשי פרקליטות המדינה כדי לבשר על הממצאים החדשים''.

רומן זדורוב החשוד ברצח תאיר ראדה בהכרעת דין, ביהמ"ש המחוזי נצרת. פברואר 2014. ערן גילווארג
המואשם ברצח רומן זדורוב ב-2014/ערן גילווארג

כך התבשרו כלל הגורמים כי ה-DNA המיטוכונדריאלי של השערה שנדבקה על ידי המכון לרפואה משפטית, לא תואם לזה של רומן זדורוב או של תאיר ראדה, ולכן בוודאות השערה הזו לא שייכת לאף אחד מהם.

על פי הפרסומים, ה-DNA מיטוכונדריאלי שבשערה אכן מתאים לזה של א''ח, מי שהיה החבר לשעבר של א''ק שטוען שהיא הודתה בפניו שרצחה את תאיר ראדה. כאן נשאלת השאלה עד כמה ה-DNA המיטוכונדריאלי, נדיר ככל שיהיה ועם זאת לא משובח, אכן של א''ח.

ד?ר חן קוגל מנהל המכון לרפואה משפטית וד?ר נורית בובליל מנהלת המעבדה הביולוגית במכון לרפואה משפטית. משרד הבריאות, מערכת וואלה! NEWS
ד"ר בובליל וקוגל מהמכון לרפואה משפטית/מערכת וואלה! NEWS, משרד הבריאות

בדיקת השערות במכון לרפואה משפטית נערכה לבקשתו של סנגורו של זדורוב, עו''ד ירום הלוי. לטענתו, יש בממצאים שהתגלו כדי להורות על משפט חוזר לזדורוב וקרא ''לשחרר את רומן לאלתר''. ממשרד המשפטים נמסר אמש, כי הפרקליטות הסכימה לערוך את ההשוואה בין השערות שנמצאו בזירת הרצח לבין פרופיל ה-DNA של א''ק ובן זוגה לשעבר א''ח, וזאת, ''על אף שהמדינה סברה על יסוד חוות דעת של מומחים שהערך הראייתי של בדיקה כזו הינו נמוך''. עוד נמסר, כי התוצאות ייבחנו על ידי הפרקליטות.

פתיחת החקירה מחדש?

רומן זדורוב, פועל בניין שעבר בבית הספר ''נופי גולן'' בקצרין, הורשע ברצח בשתי ערכאות, וכן ערעורו לעליון נדחה לפני שנתיים, הוא נדון למאסר עולם אותו הוא מרצה בכלא שאטה.

הממצאים החדשים עשויים לגרום לכך שהפרקליטות תורה על פתיחה מחדש של חקירת הפרשה ותחקור את א''ח וא''ק. במשטרה אומרים כי הנחיה זו טרם נעשתה. גורם במשטרה הוסיף כי ''לממצא יש משמעות אך השאלות סביב השערות עלו כבר בדיונים הקודמים''. לדבריו, ''העובדה כי נמצא ממצא פורנזי, אינה יכולה לעמוד לבדה ויש צורך בחיזוקים או בממצאים שייתנו הסבר להימצאות הממצא הפורנזי בזירת הפשע''.

לאורך משפטו של זדורוב, נטען שעל גופתה של ראדה, שנמצאה בתא השירותים בבית הספר, נמצאו כמה שערות דבוקות לדם שעל כפות ידיה. שערות אחרות נמצאו דבוקות לקירות תא השירותים. בבדיקות מעבדה נמצאו גם חלקי שערות מיקרוסקופיים על בגדיה. בסך הכל, היו בזירת הרצח 16 שיערות, או חלקיקי שיער. שערותיו של זדורוב - לא נמצאו בזירת הרצח. טענת ההגנה כי יש אפשרות שבידה של ראדה היו שערות שנתלשו מראש רוצח, במאבק שניהלה עמו בטרם הירצחה. פירוש הדבר הוא כי הרוצח הינו מישהו, שאינו זדורוב.

השערות שנמצאו בידי תאיר ראדה היו שחורות וארוכות, כשערותיה שלה. מהן, היו שערות עם שורשיהן, שנשלחו מיד לאחר הרצח לבדיקות במעבדות בישראל, היכולות לתת חוות דעת מדויקת ביחס למקור השיער. בדיקות אלו אכן העלו כי מדובר בשערותיה של ראדה, ולא של אדם אחר. השעות שנמצאו ללא שורשים נבדקו במעבדה המשטרתית בארץ, אך הבדיקה לא העלתה תשובות חד משמעותיות, ולא פתרה את החידה. בעקבות כך, הוחלט לשלוח חלקי שערות אלה לבדיקה בארצות הברית, לבדיקת DNA מיוחדת שאינה נעשית בישראל.

עו"ד ירום הלוי בהכרעת הדין לאב הנאשם בטלטול התאומים, מחוזי תל אביב, בפטמבר 2014. ראובן קסטרו
עו"ד ירום הלוי, סנגורו של רומן זדורוב, בבית המשפט המחוזי בת"א -2014/ראובן קסטרו

לפני כשנתיים פורסמה, בסדרה ''צל של אמת'' בערוץ הוט 8, עדותה של מ''פ, צעירה שטענה כי ע', חברתה שהייתה מאושפזת במוסד פסיכיאטרי עם א''ק, שמעה ממנה אף היא וידוי על רצח ראדה. מ''פ שמה מאז קץ לחייה, וכך גם ע', כך שלא התאפשר למשטרה לגבות מהן עדות. במשטרה התקבלה עדות מאישה אחרת, שטענה כי שתי נשים אחרות שטיפלו ב-ע' שמעו ממנה את הטענה אודות א''ק. בשנה שעברה היא נחקרה באזהרה בעקבות עדות שנתן בן זוגה לשעבר, א''ח, ולפיה סיפרה לו לאחר הרצח כי היא זו שרצחה את ראדה. היא הכחישה את הטענות, והאשימה את א''ח בניסיון להפלילה כיוון שנפרדה ממנו זמן קצר קודם לכן. בתום החקירה נקבע, כי אין כל ראיה, ישירה או עקיפה, הקושרת אותה לרצח מלבד עדות בן הזוג לשעבר.

ההתפתחות הדרמטית בממצאי בדיקת ה-DNA נמשכת כשמומחה עולמי ממכון אמריקני בדק את השערה מול מאגריDNA ישראלים וגילה כי אכן הפרופיל של בעל השערה מתאים לשורה ארוכה של עצי משפחות ישראליים. לא מן הנמנע, אומרים גורמים המעורבים בפרשה, כי ייתכן שהשערה שנמצאה לא קשורה לא"ח, אלא לחברים אחרים או לרבים אחרים מבית הספר או בסביבתה של תאיר ראדה. המומחה האמריקני ל- DNAמיטוכונדריאלי קבע כי המשמעות היא שהשערה יכולה להתאים לאלפי ישראלים, ואולי אף יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully