וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 17 שנה: סרבן הגט הקשה ביותר בישראל עשוי להשתחרר ממאסר

24.10.2018 / 14:51

לפני כ-20 שנה הגישה צביה גורודצקי בקשה לגירושים על רקע אלימות במשפחה. בית הדין קיבל זאת, אך בעלה סירב. ארגון נשים הציע לה לקבל גט בבית דין פרטי והיא הסכימה. בצעד בלתי הפיך ביקשה לסגור את תיקי הגירושים בבית הדין הרבני. בעקבות זאת עלול להיפסק מאסר הסרבן

צביה גורודצקי, שובתת רעב מול הכנסת בשל עגינותה מזה 17 שנים, מאי 2017. יאיר שרקי, חדשות 2, מערכת וואלה! NEWS
עגונה קרוב ל-20 שנה. גורודצקי שובתת רעב, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, יאיר שרקי, חדשות 2

סרבן הגט הקשה ביותר במדינת ישראל עשוי להשתחרר ממאסר, ובבתי הדין הרבניים מאשימים ארגון נשים בכך. בית הדין הרבני התיר לפרסום כי אמש (שלישי) ניתן פסק דין דרמטי הסוגר את תיקי התביעה נגד מאיר גורודצקי, סרבן גט שמסרב להעניק גט לאשתו ויושב בגין כך בכלא במשך 17 שנה.

גורודצקי מעגן את אשתו צביה קרוב ל-20 שנה לאחר שביקשה להתגרש ממנו על רקע טענות לאלימות במשפחה. בית הדין הרבני קיבל את בקשתה ופסק שבעלה חייב לתת לה גט, וכאמור עד היום הוא עומד בסירובו. לפני 17 שנה הופעלה נגד הבעל הסנקציה החמורה ביותר בחוק - מאסר. במהלך תקופת מאסרו הוא גם הושם בבידוד, נשללו ממנו זכויות שונות ואף נשללה ממנו האפשרות לקבל אוכל כשר למהדרין - אך גם אלה לא שכנעו אותו לתת את הגט. בנוסף, גורודצקי עתר לבג"ץ בטענה שאין לאסור אותו למשך יותר מעשר שנים אך העתירה לא התקבלה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו רוצה נשיא-רובוט - אבל ריבלין הוא לא המכשול הגדול
חשש משיטפונות וגשמים: מזג אוויר חורפי לקראת סוף השבוע
בשל התפרצות נגיף קטלנית: 6 ילדים מתו במרכז רפואי בארה"ב

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
פסק על סגירת תיק הגירושין. בית הדין הרבני/רוני כנפו

בבתי הדין טוענים כי לפני כמה חודשים ארגון הנשים "מרכז צדק לנשים" הציע לאשתו של גורודצקי לקבל גט בבית דין פרטי שאינו מוכר בידי המדינה, ללא נוכחות הבעל. פסק הדין נחתם על ידי פרופסור דניאל שפרבר ושני רבנים נוספים. אחרי ההחלטה להעניק לה גט, אף שנותרה נשואה, ביקשה האישה מבתי הדין לסגור את כל התיקים נגד בעלה. בשיחה לוואלה! NEWS אמרה אז האישה כי "אם במשך 17 שנה הרבנות לא מצאה פתרון כדי לשחרר אותי מעגינותי, מה יעזור שהוא ימשיך לשבת בכלא?".

בית הדין הרבני זימן את הצדדים לדיון ובו הבהיר לאישה ולבאות כוחה כי סגירת התיק תוביל לשחרור הבעל ממאסר, וזהו צעד בלתי הפיך. האישה התעקשה על בקשתה, ובית הדין הרבני פסק כי תיקי הגירושין בבית הדין אכן יסגרו, ובעקבות כך ייפסק מאסרו האזרחי של האיש בגין סרבנות גט.

עם זאת, כדי להימנע משחרורו של הבעל וכדי להטיל עליו עונש פלילי על השנים הרבות בהן עיגן את אשתו - פתחו בפרקליטות המדינה ובמשטרה בהליך פלילי נגד גורודצקי והוגש נגדו בבית המשפט השלום בירושלים כתב אישום בתיאום עם בתי הדין הרבניים. בעקבות כך, בית המשפט הורה על המשך מעצרו עד תום ההליכים. אלא שפרקליטו הגיש ערר לבית המשפט המחוזי אשר יכריע בו בקרוב וכעת הוא עשוי להשתחרר, אלא אם בית המשפט יחליט אחרת.

עוד באותו נושא

"מתחילה את החיים מחדש": הנשים העגונות שנאבקו להשתחרר - וניצחו

לכתבה המלאה

הנהלת בתי הדין הרבניים נגד "מרכז צדק לנשים"

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "צר לנו שארגון בעל אג'נדה ואינטרסים זרים מנצל את מצבה העגום של עגונה המייחלת שנים לגט, ומציע לה פתרון בדיה מוטעה בו 'במטה קסמים' בית דין פרטי שאינו מוכר יכריז עליה כמי שמעולם לא הייתה נשואה. ארגון זה לא הסתפק בכך והוביל את העושה לסגירת התיק ולשחרור הסרבן הקשה ביותר במדינת ישראל, ובכך הם אף מסכנים את שלומה של האישה".

עוד הוסיפו כי "לצערנו הדבר עשוי חלילה לתת עידוד וחיזוק לסרבני גט אחרים במחשבה שאם יתמידו בעיקשותם בסוף ישוחררו. אנו תקווה שההליך הפלילי שננקט כנגד סרבן הגט יצלח ושארגון זה המכנה עצמו 'צדק לנשים' לפחות לא יפריע ולא יפגע בהליך הפלילי להטלת עונש כבר על הסרבן. בתי הדין הרבניים ימשיכו ויעשו כל שניתן במסגרת ההלכה והחוק כדי להילחם לשחרורן של העגונות בישראל".

"מוטב שבתי הדין יתעסקו בפתרונות לעגונות ולא בהכפשות"

מ"מרכז צדק לנשים" נמסר בתגובה: "לאחר 20 שנות עגינות קיבלה סוף סוף צביה גורודצקי פסק דין שמבטל את נישואיה מטעם בית הדין הפרטי של הרב שפרבר. סיפורה הקשה מוכיח שהטלת סנקציות על סרבני גט, ואפילו ישיבה ארוכה בכלא, אינה יעילה דיה, ורק אימוץ פתרונות הלכתיים שמבטלים ומפקיעים נישואין יבטיחו את החירות של כל נשות ישראל. אנחנו מקוות שבתי הדין הרבניים יתחילו לעשות שימוש בפרקטיקות שמשחררות נשים גם בלי שיש שיתוף פעולה מצד הבעל, ועד שלא ינהגו כך ככל הנראה שבתי דין פרטיים יתפסו את מקומם".

"כמובן שבית הדין הרבני בשל כישלונו לפתור בעיות עגינות מבקש להכפיש את ארגוני הנשים כמו גם תלמיד חכם כמו הרב שפרבר. מוטב שבתי הדין יתעסקו בפתרונות לעגונות ולא בהכפשות", הוסיפו בארגון הנשים. "ההליך הפלילי אף הוא לא ישנה במאום, שכן אף הדיינים אמרו בדיון שמר גורודצקי להערכתם לעולם לא ייתן גט. באשר לפסק הדין המורה על שחרורו של גורודצקי, יש לומר שמאחר והאישה סומכת ידיה על ביטול הנישואין מטעם בית הדין הפרטי, אין עוד טעם לנהל תיק גירושין . מכל מקום, כליאתו של הבעל עם השנים הסבה נזק רב לאישה שכן היא נותרה ללא בן זוג מפרנס ומבלי יכולת להינשא לאדם אחר, מעולם לא שולמו לה מזונות ילדים בשל שהות הבעל בכלא, ואף לילדיה נגרמו נזקים שונים. אנחנו מאחלות לגברת גורודצקי שתרווה טוב ונחת בחייה החדשים כאישה פנויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully