וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קומבינה נלוזה": מאחורי הקלעים של הקרב המלוכלך בבחירות בחיפה

22.10.2018 / 8:33

בג"ץ יעסוק בארבע עתירות שהוגשו נגד פסילת ד"ר עינת קליש רותם, יריבתו של ראש העיר יהב. רשימתה נפסלה כיוון שמפלגת העבודה שתומכת בה, תומכת במקביל ברשימה נוספת. קליש, שמסרבת לקחת אחריות על מעשיה, טוענת כי מדובר בעניין טכני, והמלחמה על ראשות עיריית חיפה בוערת

צילום: יואב איתיאל, עריכת וידאו: יאיר דניאל

מערכת הבחירות בחיפה כבר מזמן לא היתה כה סוערת, אם בכלל. היום (שני) יעבור מרכז הכובד שלה לבית המשפט העליון, לדיון מאוחד בארבע עתירות בג"ץ שונות שהוגשו נגד פסילת יריבתו המושבעת של ראש העיר יונה יהב - ד"ר עינת קליש רותם ורשימתה "חיים בחיפה". הרשימה נפסלה כיוון שמפלגת העבודה שתומכת בה, תומכת במקביל גם ברשימת "אוהבי חיפה" בראשות ותיק המפלגה ישראל סביון.

אתמול הוריד סביון את הכפפות. בתגובתו לבג"ץ לקראת הדיון בעתירות שנועדו להציל את קליש, גם אם על חשבונם שלו ושל רשימתו, הוא ציטט מאמירתו של צ'רצ'יל על בריטניה כי "כשיכולה הייתה לבחור בין חרפה למלחמה, היא בחרה בחרפה והיא תקבל מלחמה". לדבריו, "בפני המפלגה והגברת קליש עמדו שתי אפשרויות: מלחמה - היינו לטעון כנגד מנהל הבחירות לגופה, וחרפה - היינו לנסות ולגרור עימן, לתהום אליה התדרדרו, גם צדדים שלישיים". הוא טען כי מסיבות כאלה ואחרות היא נוקטת בדרך של "'תמות נפשי עם פלישתים', 'צרת רבים', ניסיון לפייס את האריה באמצעות טרף חלופי ועוד ועוד".

עוד בוואלה! NEWS:
ההחלטה הירדנית שמטרידה את ישראל: "אי אפשר לשנות סדרי עולם"
"לא יסלח על הבגידה": אזהרת יורש העצר הסעודי למערב
השרים אישרו: שלילת ביקורים למחבלים בבתי הכלא בישראל

ד"ר עינת קליש רותם  מרשימת "חיים בחיפה". יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
ההחלטה בעניינה עוברת לבית המשפט העליון. קליש, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

באמצעות עורכי הדין שחר לוינזון, אורן כ"ץ ויוני שליו ריבה, ממשרד עורכי הדין יוסף ישורון המייצג אותו, הוא הוסיף לטעון כי "המשותף לכל הסיבות הללו הוא הרצון לגרום לנזק לצדדים שלישיים". לטענתו, "מנימוקים שבינם לבין פרשנות חוק ועשיית משפט צדק אין דבר וחצי דבר מן המשותף ואשר אינן יכולות למנוע את הפגיעה שנגרמה לגברת קליש או למפלגת העבודה בין היא מוצדקת אם לאו".

קליש מכירה את עורכי הדין ששכר סביון. הם ייצגו לקוחות להם שימשה אדריכלית ותבעו אותה בבית המשפט המחוזי בחיפה במקביל להליכים פליליים, בהם בסופו של דבר הורשעה השנה. בתגובתם לבג"ץ הם טענו להקבלה בין הדברים: "בשני ההליכים סירבה הגברת קליש לקחת אחריות על מעשיה וניסתה לגולל את האחריות לפתחם של האחרים, לבד ממנה עצמה. היא האשימה אחרים, לרבות ישות מנהלית, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, בקונספירציות שונות ומשונות, כאשר היא מנסה לחלץ את עצמה מאחריות למעשים ופעולות". כאמור - מלחמה.

את ארבע העתירות הגישו מפלגת העבודה, קליש עצמה, קבוצה של חמישה תושבי חיפה ועורך הדין החיפאי גיל גולדרייך העומד בראש רשימה המתמודדת בבחירות. גולדרייך חש שנפגע כיוון שהסיר את מועמדותו לראשות העיר כדי לחבור לקליש ואז התקבלה הפסילה.

אביהו האן, נציג "הירוקים" שביקש מבית המשפט העליון להצטרף כמשיב לעתירתו של עו"ד גולדרייך, אמר כי "שיטת השקשוקה בחיפה הגיעה עד לבחירות". עוד ציין האן כי הוא "מקווה שבית המשפט העליון יאפשר לקליש לעמוד למבחן הציבור".

עוד באותו נושא

דרמה בבחירות בחיפה: נפסלה המועמדת עינת קליש המובילה נגד ראש העיר יהב

לכתבה המלאה
ראש רשימת "אוהבי חיפה" ישראל סביון המתמודד לראשות העיר חיפה. מערכת וואלה! NEWS
הוריד את הכפפות. סביון/מערכת וואלה! NEWS

קליש טוענת בעקשנות כי מדובר בעניין טכני פעוט וכך מהדהדים בלהט רב גם קולות תומכיה, המשוכנעים כי מדובר בעוול. בשידור ברדיו צפון היא הודיעה שהיא "מקבלת מאות ואלפי הודעות ווטסאפ מהציבור שמתכוון לשרוף את העיר אם העסק הזה לא מסתדר". לידיעת השופטים וכבאי חיפה. במקביל סירבה עד כה לקבל עליה את הדין ואמרה כי "ממשיכים את הקמפיין שלי כרגיל וזה המסר שלי לכל תושבי חיפה".

הנחישות הזו לא שיחקה לה בבית המשפט המחוזי בעיר, שם התבררה העתירה שהגישה מפלגת העבודה כנגד החלטת ועדת הבחירות. בתום יומיים מתוחים של ציפייה שבאו לאחר דיון ארוך ומתוח באולמו של נשיא בית המשפט, השופט ד"ר רון שפירא, נדחתה העתירה. בפסק דין מנומק של 15 עמודים פסק שפירט כי מפלגת העבודה, עו"ד גיא בוסי שייצג אותה וכן עינת קליש רותם ורשימתה ישלמו הוצאות משפט בסך עשרת אלפים שקלים למנהל הבחירות עופר שפר ולרשימת "חיפה המתחדשת", שהיו מי שחשפו התכתבות בדבר התמיכה הכפולה האסורה לבית המשפט לאחר חודשים שזעקו כנגדה בתקשורת.

ד"ר עינת קליש-רותם בבית המשפט בחדרה. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
"סירבה לקחת אחריות על מעשיה". קליש בבית המשפט המחוזי במרץ/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

מפסק הדין עלה כי לפני כחודש מפלגת העבודה קיבלה תשובה מהמפקח הארצי על הבחירות ונאמר לה מפורשות שכל גוף כסיעה בכנסת, סיעה במועצה היוצאת או מפלגה בכנסת, יכול להגיש רשימה אחת בלבד בכל רשות מקומית. השופט שפירא קבע נחרצות כי על המפלגה היה לפעול בהתאם להבהרה זו ו"להריץ" רק רשימה אחת. לדבריו, הדברים היו ברורים וידועים מראש וכי העותרים יכולים היו לפנות בהליך משפטי מתאים עוד קודם להגשת הרשימות ולבקש מבית המשפט להצהיר כי עמדת המפקח הארצי על הבחירות אינה בהתאם לדין.

מעבר לכך קבע השופט כי העותרים פעלו בחוסר תום לב ובהעדר ניקיון כפיים כאשר הוגשו שתי רשימות על ידי אותה מפלגה. בנוסף לכך, בעתירה לא טרחו לגלות את דבר מכתב התשובה של המפקח על הבחירות שנשלח אליהם ואת העובדה כי המגבלה האוסרת הגשת רשימות כפולות על ידי אותה מפלגה הובהרה להם מפורשות בתשובה שניתנה להם אז.

השופט חיים רון שפירא. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
על המפלגה היה להריץ רק רשימה אחת. השופט שפירא/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

"דמוקרטיה לא בירוקרטיה"

קליש, שטוענת כי לא היה לה מושג על כך, שוב צייצה "ממשיכים" והבטיחה את העתירה לבג"ץ, אבל אחרי כל סיבוב כזה קמה לה עוד משוכה. שעות לאחר מכן יו"ר ועדת הבחירות בחיפה, עורך דין יוסי חכם, הודיע לחברי הוועדה כי היא אינה זכאית לנציגות בקלפיות ושיגר להם מפתח קלפיות עדכני שאינו כולל את רשימתה וכן את רשימת "חיפה בעליה" שנפסלה מטעמים אחרים. "המצב המשפטי הוא שרשימות אלו אינן מתמודדות בבחירות הקרובות", הסביר חכם, תוך שהבהיר כי "המצב המשפטי הנוכחי הוא זה שאמור לעמוד לנגד עינינו".

המועמדים שנותרו במרוץ פוזלים עכשיו אל בוחרי "חיים בחיפה" שנותרו בלי מועמדת להחליף את יהב ואף ללא רשימה מתמודדת. להפגנת מאות מתומכיה ששאגו "דמוקרטיה ולא בירוקרטיה", בקריאה לבג"ץ לבטל את רוע הגזירה, הגיעו גם ראשי מר"ץ חיפה בהם הרב דובי חיון וגילה זמיר וראש רשימת "חיפה מתעוררת", מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן המתמודד על ראשות העיר.

זלצמן אמר כי הוא "מקווה שאין זאת קומבינה נלוזה של ראש עיר מאויים, להפיל מועמדת ראויה". גם עורך דין דוד עציוני שקודם בירך על פסילתה של המועמדת, חזר בו אמש מעמדה זו ובג"ץ פטר אותו מלהיות משיב לעתירות בעניינה של קליש, לבקשתו.

ד"ר עינת קליש רותם הגיעה לאירוע, עברה בין הנוכחים, חיבקה, אך לא נאמה. נציג רשמי של מפלגת העבודה לא נראה באירוע. החבירה לקליש שאמורה היתה להביא עוגן צעיר ודינמי לבסיס המדשדש של המפלגה בעיר, התהפכה על יוצרה. תומכיה של קליש שכועסים על ועדת הבחירות ועל בית המשפט המחוזי, כועסים מאוד גם על מפלגת העבודה ובין השורות מלחששים תיאוריית קונספירציה אודות סיכול מכוון.

העתירות לבג"ץ חושפות רק מקצת מהדרמה שמאחורי הקלעים. מפלגת העבודה שהגישה את עתירתה ראשונה, ממשיכה בטענותיה המשפטיות ומציינת כי קליש ורשימתה ביקשו לעתור בנפרד. בעתירתה, באמצעות משרד עורכי הדין של יעקב וינרוט, היא טוענת כי ממלא מקום בא כוחה מפלגת העבודה, עורך דין גיא בוסי, מעולם לא יידע אותה או מי מטעמה באשר לקיומה של ההתכתבות שבנדון עם משרד הפנים.

כך או כך בבג"ץ מגיעה החלטת מנהל הבחירות לתחנתה הסופית. הבחירות מתקיימות בעוד שמונה ימים. החלטת השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין צפויה בתום הדיון או זמן קצר לאחריו.

ראש עיריית חיפה יונה יהב. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"קומבינה נלוזה של ראש עיר מאויים?". יהב/מערכת וואלה!, אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully