וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יסלח על הבגידה": אזהרת יורש העצר הסעודי למערב

22.10.2018 / 0:20

בוול סטריט ג'ורנל תוארה שיחה קשה בין בן סלמאן לקושנר ובולטון, יועציו של טראמפ, ימים אחרי היעלמות העיתונאי. "מדוע הזעם"? שאל הנסיך באנגלית. "הוא יפנה למקומות אחרים ולעולם לא ישכח כיצד יצאו נגדו", סיפר מקורב לארמון

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, היה "המום" מהתגובה של ארצות הברית ושל המערב מפרשת העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י והבטיח כי הוא "לעולם לא ישכח זאת" - כך דיווח אתמול (ראשון) ה"וול סטריט ג'ורנל". הדברים נאמרו, לפי הדיווח, בשיחה שקיים עם ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ב-10 באוקטובר, שמונה ימים אחרי היעלמותו של מבקר השלטון, שמת בקונסוליה באיסטנבול.

"מדוע הזעם?", שאל בן סלמאן באנגלית את קושנר, לפי גורמים שהיו מעורים בפרטי השיחה, שבה השתתף גם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, בשל הביקורת הנוקבת מצד מנהיגים וגופים במערב, שאהדתם לרפורמות של הנסיך הצעיר התחלפה בתוך זמן קצר מתחילת הפרשה. לפי הגורמים, קושנר ובולטון העבירו מסר תקיף לנסיך הצעיר בן ה-33, שעליו לרדת לשורש העניין במהירות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בבית הלבן, 14 במרץ 2017. רויטרס
משבר בין וושינגטון לריאד. טראמפ ובן סלמאן בבית הלבן, מרץ/רויטרס

גורם המקורב לארמון בריאד אמר כי הבלבול של בן סלמאן, שעוד לפני מותו של חאשוקג'י זכה לגינויים מצד ארגוני זכויות אדם על רדיפת פעילים ומבקרי משטר מבית ועל המלחמה ההרסנית בתימן, התחלף במהירות לזעם. "הוא היה המום מהתגובה לזה", אמר. "הוא חש נבגד על ידי המערב. הוא אמר כי הוא יפנה למקום אחר וכי הוא לעולם לא ישכח כיצד אנשים יצאו נגדו עוד לפני הצגת הראיות".

אזהרתו של בן סלמאן לפנות לכיוונים אחרים מהדהדת את דבריו של טראמפ, שאמנם איים ב"עונש חמור" אם ערב הסעודית תימצא אחראית למותו של חאשוקג'י, שהתגורר בשנה האחרונה בארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים ל"וושינגטון פוסט" - אך הזהיר כי ביטול עסקאות הנשק הגדולות עמה יועילו לרוסיה, לסין ולמדינות אחרות.

בריאיון שהעניק ביום שבת לוושינגטון פוסט השמיע טראמפ את הטון התקיף ביותר שלו עד עתה נגד ערב הסעודית, ששינתה כמה פעמים גרסאות לגבי היעלמות העיתונאי בן ה-59. הוא האשים אותה בשקרים, אחרי שבתחילה אמר כי היא סיפקה הסבר אמין למה שעלה בגורלו של חאשוקג'י.

עם זאת, הוא הבהיר כי נותר בו אמון ביחס למנהיגותו של בן סלמאן. השניים פיתחו יחסים קרובים מאז תחילת כהונתו של טראמפ, שרואה בנסיך הצעיר שותף חשוב במאבק לריסונה של איראן, אויבתה האזורית של ערב הסעודית. הוא אמר כי לא הוצג בפניו מידע כי בן סלמאן אחראי למבצע.

"טעות איומה"

בתוך כך, שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-גו'בייר הגדיר בריאיון לרשת פוקס את מותו של העיתונאי "טעות חמורה" והבטיח כי ארצו תפעל לאיתור האחראים למעשה. "זו טעות נוראית וטרגדיה גדולה", אמר אל-ג'ובייר, הגורם הבכיר ביותר בממלכה שמדבר על הנושא מאז ההודאה של ריאד במותו של חאשוקג'י. "תנחומינו למשפחה. אנחנו עמם בכאבם. אני מבטיח להם שהאחראים לכך ישאו בתוצאות". לדבריו, יחסיהן של וושינגטון וריאד ישרדו את המשבר.

תמונותיו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י על שער הקונסוליה של סעודיה באיסטנבול, טורקיה, אוקטובר 2018. רויטרס
נכנס ולא חזר. תמונתיו של חאשוקג'י על שערי הקונסוליה באיסטנבול, החודש/רויטרס

יחד עם הביקורת מצד טראמפ והקריאה לסנקציות מצדם של חברי קונגרס משתי המפלגות, מדינות נוספות במערב ממשיכות להטיל ספק בטענות הסעודיות. האחרונה שבהן גורסת כי חאשוקג'י היה אמור רק להתבקש לשוב לממלכה יחד עם קבוצה של 15 סוכנים, שיצאו למשימה על בסיס הוראת שעה להשיב מתנגדי שלטון לממלכה, אך חרגו מסמכותם וישקרו לממוניהם כשניסו לטשטש את העובדה שהעיתונאי נהרג.

בריאד טוענים כי הגופה הועברה לידי משתף פעולה מקומי, אך לא יודעים היכן היא. גורם בכיר אמר לרויטרס כי לפי תוצאות החקירה הראשונות, הגופה לא בותרה, כפי שעלה בדיווחים טורקיים, שבהם נאמר כי יש קלטת שמע שתיעדה את העינויים שעבר העיתונאי. הוא היה אמור להינשא לאזרחית טורקיה, שהמתינה לו מחוץ לקונסוליה ב-2 באוקטובר.

"הגרסה הסעודית חסרה אמינות והמשכיות", אמרה שרת החוץ של קנדה, כריסטיה פרילנד. עוד לפני המשבר הנוכחי, הגדול ביותר שחווה ערב הסעודית מאז פיגועי 11 בספטמבר, היחסים בין אוטווה לריאד עלו על שרטון בשל ביקורת שהשמיעה המדינה הצפון אמריקנית לגבי מצב זכויות הנשים בממלכה הסונית השמרנית.

בנוסף לכך, גרמניה, בריטניה וצרפת פרסמו הודעת גינוי חריפה לרצח של העיתונאי ודרשו מערב הסעודית לקיים חקירה מלאה ומקיפה. הן קראו לה לגבות את הגרסה שלה בהוכחות אמינות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אף אמרה כי ברלין לא תייצא כלי נשק לריאד כל עוד עננת הפרשה מרחפת מעליה.

מחאה על העלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י, מחוץ לבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב. רויטרס
הפגנה נגד טראמפ ויורש העצר בשל רצח העיתונאי מחוץ לבית הלבן, בשבוע שעבר/רויטרס

בשל המשבר, יחרימו שרי האוצר של ארצות הברית ושל מדינות רבות באירופה את הכנס הכלכלי הגדול של ריאד, שיתקיים בהמשך השבוע. גם אנשי עסקים בכירים וכלי תקשורת בינלאומיים הודיעו כי הם מסירים את חסותם על האירוע, המכונה "דאבוס" של המדבר ושבו אמור יורש העצר להציג את חזונו.

השאלה הגדולה היא אם יורש העצר יצליח לצלוח את הפרשה שמאיימת להכפיש את תדמיתו באופן בלתי-הפיך. גורם סעודי הכחיש ביום שבת כי הנסיך בן ה-33 ידע או הורה על המבצע, אך לאור העובדה שארבעה מתוך 15 הסוכנים שהיו מעורבים במבצע זוהו כמקורביו, רבים מתקשים להאמין שהוא אכן לא ידע דבר.

בנוסף לכך, בין הסוכנים הסעודים היה בכיר במחלקת הרופאה המשפטית המתמחה בביתור גופות, שהצטייד במסור, מה שמעיד לכאורה על ההכנות שעשתה הקבוצה - שהגיעה ב-2 באוקטובר לאיסטנבול ועזבה כמה שעות לאחר מכן במטוסים סעודיים פרטיים -- לסילוק גופתו של העיתונאי.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שלא הרבה להתבטא בנושא ובמקום זאת שלח גורמים בעילום שם ושרים בממשלתו, אמר כי הוא יפרט על מסקנות החקירה ביום שלישי הקרוב. הוא הבטיח "לחשוף את האמת".

(עדכון ראשון 19:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully