וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: נפרוש מהסכם בקרת נשק גרעיני עם רוסיה - היא מפרה אותו

נשיא ארה"ב אמר כי הוא יסוג מהסכם שנחתם עם מוסקבה בתקופת המלחמה הקרה ונועד להגביל פיתוח טילים גרעיניים לטווח בינוני. וושינגטון טוענת כי רוסיה מפרה אותו. משרד החוץ הרוסי: "המניע העיקרי של וושינגטון הוא חלום על עולם חד קוטבי"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שבת) כי יפרוש מהסכם הבקרה על נשק גרעיני שנחתם עם רוסיה. טראמפ, שדיבר אחרי שהשתתף בקמפיין בנבאדה לקראת בחירות אמצע הקדנציה, הצהיר כי "רוסיה מפרה את הסכם הגרעין. היא עושה זאת לאורך שנים''.

ארצות הברית מאמינה כי רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות, בניגוד לאמנה שנחתמה בין ממשלו של הנשיא רונלד רייגן לבין מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב להגבלת פיתוח טילים לטווח בין 500 ל-5,000 ק"מ. הטילים יאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר, אולם מוסקבה מתעקשת כי היא אינה מפרה את האמנה.

"אנחנו לא מתכוונים לאפשר להם להפר הסכם גרעיני ולייצר נשק, כשלנו אסור", אמר. טראמפ אמר כי ההסכם מנע עד כה מארצות הברית לפתח כלי נשק חדשים, אך בכוונתה לפתח בכל זאת, אלא אם רוסיה וסין - שאינה צד בהסכם - יסכימו לא להחזיק בנשק גרעיני או לפתח אותו.

"אנחנו נהיה חייבים לפתח את הנשק הזה", הוסיף טראמפ, "אלא אם כן רוסיה תבוא אלינו, סין תגיע אלינו וכולם יגיעו אלינו ויגידו - בוא נהיה חכמים ואף אחד יפתח את הנשק הזה. אבל אם רוסיה תעשה את זה ואם סין תעשה זה, ובינתיים אנחנו מחויבים להסכם, זה לא מקובל", אמר.

מקור במשרד החוץ של רוסיה גינה את דברי טראמפ הלילה ואמר כי ''המניע העיקרי של וושינגטון הוא חלום של עולם חד קוטבי''.

עוד בוואלה! NEWS
למרות התנגדות ליברמן: המדינה דחתה את פינוי הכפר חאן אל-אחמר
יגאל נהרג בפגע וברח בדרום: "תמיד הזהיר את ילדיו מאופניים חשמליים"
תיעוד: ישראלים מיידים אבנים לעבר פלסטינים בבית בורין שבשומרון

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
חוזרים למרוץ חימוש? טראמפ ופוטין בפסגה בהלסינקי, יולי/רויטרס

בתחילת החודש הזהירה שגרירת ארצות הברית בנאט"ו, קיי ביילי האצ'יסון, כי רוסיה חייבת לעצור פיתוח של מערכות טילי שיוט אסורות או שארצות הברית תנסה להשמידן לפני שיהפכו למבצעיות.

ההסכם נחתם ב-1987, בשלהי המלחמה הקרה, והגביל את שתי המעצמות מפני פיתוח טילים המסוגלים לפגוע באירופה או באלסקה. בשנה שעברה חגגו הצדדים 30 שנה לחתימתו בז'נבה, אך באותה שנה מחלקת המדינה דיווחה כי מוסקבה מפרה את ההסכם.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, יצא אתמול לביקור ברוסיה, אזרבייג'ן, ארמניה וג'ורג'יה. התחנה הראשונה בביקור שלו היא מוסקבה, שם ייפגש עם מנהיגים רוסים, בהם שר החוץ, סרגיי לברוב וראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, ניקולאי פטרושב.

ברקע הביקור, הקיפאון ביחסים בין מוסקבה וושינגטון על רקע המשבר האוקראיני, המלחמה בסוריה וכן ההאשמות על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016 ובבחירות אמצע הקדנציה. הוא צפוי לאשר בפניהם את הנסיגה מההסכם.

(עדכון ראשון: 23:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully