וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו החליט לדחות את פינוי חאן אל-אחמר, ליברמן התנגד

גורמים בלשכת ראש הממשלה הודיעו על הכוונה למצות את ניסיונות המשא ומתן עם תושבי הכפר וגורמים בינלאומיים. תושבי הכפר: "היו מגעים בלתי רשמיים עם המדינה, הצענו להרחיק את הבתים צפונה". הקבינט זומן לישיבה דחופה בנושא

בווידאו: כוחות הביטחון והמנהל החלו לבצע עבודות תברואה במתחם היישוב הבדואי חאן אל-אחמר. אוקטובר 2018/צילום: רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אמש (שבת) לדחות את פינוי חאן אל-אחמר עד להודעה חדשה, כדי למצות ניסיונות משא ומתן והידברות עם תושבי הכפר וגורמים בינלאומיים. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "הכוונה היא לנסות למצות את המשא ומתן ואת ההצעות שהתקבלו מגורמים שונים, כולל בימים האחרונים". הבוקר יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לישיבה שזומנה וככל הנראה תעסוק בפינוי הכפר.

ההחלטה על דחיית הפינוי התקבלה בעוד המינהל האזרחי נערך לפינוי הכפר בקרוב. השבוע, אף נסללו מחדש דרכי גישה לקראת ההריסה הצפויה. כבר כמה חודשים יש כוחות רבים באזור הכפר ועבור התושבים הוכנו מגרשים במתחם המכונה "ג'האלין מערב", ליד אל-עזרייה.

עם זאת, ההחלטה לפנות את חאן אל-אחמר מעוררת מתיחות דיפלומטית מזה חודשים וגרמה לביקורת קשה על ישראל מצד האיחוד האירופי והאו"ם. בשבוע שעבר, פירסמה התובעת בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודעה בה הזהירה מפינוי הכפר, והביעה חשש כי הפינוי עשוי להוביל לאלימות. בנסודה הדגישה כי, היא עוקבת אחר הפינוי והדגישה כי מבחינת הדין הבינלאומי, ככלל, "הרס של רכוש ללא צורך צבאי והעברת אוכלוסין בשטח כבוש מהווים פשעי מלחמה על בסיס אמנת רומא".

שר הביטחון אביגדור ליברמן מיהר להתנער מההחלטה ופירסם הודעה בה הדגיש כי "ההחלטה על דחיית פינוי 'חאן אל אחמר' התקבלה בניגוד גמור לעמדת שר הביטחון ולמרות התנגדותו הנחרצת".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: נפרוש מהסכם בקרת נשק גרעיני עם רוסיה - היא מפרה אותו
טראמפ: ההסבר הסעודי למותו של חאשוקג'י לא מספק; גרמניה קוראת לעצור מכירות נשק
מסתמן: הנער שהרכיב את ארי נשר יואשם בגרימת מוות ברשלנות

חאן אל-אחמר. רוני כנפו
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר/רוני כנפו

עורך דין תאופיק ג'בארין, המייצג את תושבי חאן אל-אחמר, אמר הבוקר לוואלה! NEWS כי היו מגעים בלתי רשמיים בין תושבי הכפר למדינה על מנת להגיע לפתרון. לדבריו, במהלך פגישה שהיתה עם גורם לא רשמי עלתה פעם נוספת הצעה להרחיק את הבתים מהכביש. "ההצעה שלנו היתה שהתושבים מוכנים להרחיק את הבתים מהכביש הראשי צפונה, כי זה היה הנימוק הרשמי של המדינה. את ההצעה הזו אנחנו כבר הצענו גם בדיון ב-1 באוגוסט 2018", אמר. עם זאת, ציין ג'בארין כי לא התושבים לא קיבלו כל אישור רשמי להחלטה על הקפאת הפינוי.

בקבוצת "ידידי הג'האלין" התומכת במציאת פתרון לשבט, בירכו היום על ההחלטה. "אנחנו מברכים על החלטת ראש הממשלה ומקווים כי לטובת מדינת ישראל והחברה הישראלית, יימצא פתרון הגון ואנושי, בדיוק כפי שהממשלה יודעת לעשות כשהיא רוצה. התנהלות נכונה של הממשלה בעבר, היתה מונעת את הפיכת הרשות הפלסטינית לשחקנית מרכזית בנושא", נמסר.

עוד באותו נושא

צה"ל לתושבי חאן אל אחמר: תתפנו עצמאית עד ה-1 באוקטובר

לכתבה המלאה

בימין תקפו את ההחלטה; בשמאל בירכו עליה

ההחלטה על דחיית הפינוי עוררה ביקורת קשה על נתניהו בימין, וחברי כנסת בבית היהודי כבר תקפו אותה בחריפות. יו"ר המפלגה נפתלי בנט אמר כי "חאן אל-אחמר יפונה. ‏מדובר בבנייה בלתי חוקית שהריסתה אושרה בבג"ץ. ‏במדינת חוק אוכפים את החוק גם אם הקהילה הבינלאומית מתנגדת ומאיימת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי מדובר בהחלטה "מכעיסה ומקוממת" וקרא לחברי הקואליציה להגיע ביום שני לחאן אל אחמר ולהחרים את ההצבעות במליאת הכנסת. ח"כ יוגב תקף אף הוא את ההחלטה וכינה אותה "רפיון חסר תקדים אל מול לחצים שהזמינו דחיות".

בעקבות דחיית פינוי המאחז, תקף את החלטה מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר ואמר כי "מדובר בהחלטה מבישה וצבועה. לא ראינו את הממשלה כה מהססת בשיטתיות כזו בפינוי בנתיב האבות, עמונה ויישובים נוספים". עוד הוסיף סופר כי "ממשלת הימין מתנהגת כמו אחרוני ממשלות השמאל. האירופאים שולטים לנו במדינה יותר מאשר אנו שולטים בה".

מנגד, ראשת מרצ, ח"כ תמר זנדברג בירכה על ההחלטה. "פינוי חאן אל-אחמר הוא טעות קשה ונזק מדיני ובינלאומי, אבל הוא בעיקר עוול אכזרי כלפי קהילת המוחלשים שבבני האדם. לכן טוב מאוד שנדחה", מסרה זנדברג, "בניגוד לדמגוגיה הנטענת, בית המשפט לא חייב פינוי כמו בעמונה (שם נבנה מאחז לא חוקי על קרקע פלסטינית פרטית), אלא התיר לפנות, וטוב שהמדינה לא עושה זאת".

חאן אל-אחמר. רויטרס
בחודש שעבר המדינה הודיעה לתושבי המקום כי עליהם להתפנות עד ה-1 באוקטובר/רויטרס

ב"בצלם" אמרו כי הריסת הכפר "תהווה פשע מלחמה - כפי שהבהירו לישראל ידידותיה הקרובות ביותר בקהילה הבינלאומית וכן התובעת בבית המשפט הבינלאומי בהאג. אנחנו משתאים נוכח קריאות השבר של אלו המוחים נגד דחיית פינוייה בכוח של הקהילה, מעשה השובר את הקודים המוסריים הבסיסיים ביותר שהאנושות קבעה לעצמה".

בחודש שעבר המדינה הודיעה לתושבי המקום כי עליהם להתפנות עד ה-1 באוקטובר בעצמם, אחרת יתקיים פינוי בכוח. בכפר מתגוררים כיום כ-200 תושבים משבט הג'האלין, שגורש מהנגב בשנות ה-50. הם גרים באוהלים ופחונים שהוקמו ללא היתרים ובמשך שנים התנהלו דיונים בבג"ץ בנוגע לפינויים, עד שבחודש שעבר נדחתה העתירה האחרונה נגד הפינוי.

התושבים טוענים כי המתחם שהוצע להם, אינו מתאים לצרכים שלהם שכן גודל המגרשים קטן מדי עבור גידול צאן ומרעה, וכן אומרים שהמיקום החדש שלו בעייתי משום שהוא סמוך לשבטים אחרים. התושבים ביקשו בין היתר להסדיר את המתחם במיקומו הנוכחי, אך המדינה טענה כי הדבר אינו אפשרי בשל הקרבה לכביש 1.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully