וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: ההסבר הסעודי למותו של חאשוקג'י לא מספק; גרמניה קוראת לעצור מכירות נשק

נשיא ארה"ב, שאמר בתחילה כי הגרסה של ריאד לאירועים שהובילו למותו של העיתונאי אמינה, דורש עוד מידע. עם זאת, הוא אמר כי ייתכן שיורש העצר לא ידע על כך. באירופה מגבירים את הלחץ, ובברלין רוצים להשעות את עסקאות הנשק עם ריאד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שבת) כי הוא אינו מסופק מהגרסה של ערב הסעודית לאירועים שהובילו למתו של מבקר השלטון ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול. זאת אחרי שבתגובתו הראשונה להודאתה של ריאד כי העיתונאי מת בתחילת החודש אמר טראמפ כי זה נשמע לו אמין. גם באירופה ובארגוני זכויות אדם הטילו ספק בהסבר הסעודי, בעוד שחברי קונגרס אמריקנים קוראים להעניש את הממלכה.

במהלך סיור לנבאדה, נשאל טראמפ אם הוא מרוצה מכך שגורמים בכירים הודחו בשל הפרשה, והוא השיב: "לא, אני לא אהיה מרוצה עד שנגלה את התשובה, אבל זה היה צעד ראשון חשוב, אבל אני רוצה לדעת את התשובה". בריאיון לוושינגטון פוסט, שבו עבד העיתונאי, אמר הנשיא: "ודאי שהייתה הונאה ושקרים".

ריאד, שבתחילת הפרשה התעקשה כי חאשוקג'י יצא מהקונוסליה באיסטנבול בחיים, טוענת עתה כי הוא מת במהלך תגרה שפרצה וכי המבצע נעשה שלא בידיעת המלך או בנו, אך רבים מפקפקים בכך לאור הדיווחים הרבים על עינויים שעבר העיתונאי הגולה והיעלמות גופתו. בטורקיה הבהירו כי לא יסכימו לטיוח החקירה, אך לא מיהרו להטיל אחריות על גורמים מסיומים בערב הסעודית, שחווה את אחד המשברים הדיפלומטיים הגדולים ביותר זה שנים רבות.

"אף אחד לא יודע" - טראמפ התייחס לדיווח שלפיו סעודיה הרגה את העיתונאי ב"חקירה שהשתבשה" כ"שמועה". רויטרס
הפגנה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, שבה מת חאשוקג'י, בתחילת החודש/רויטרס

בברלין, שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, קרא לעצור את מכירות כלי הנשק לממלכה עד שנסיבות מותו של העיתונאי, שכתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר בשנה האחרונה, יתבהרו.

מאס, יחד עם הקנצלרית אנגלה מרקל, סיפקו את התגובה התקיפה ביותר מצד מדינות המערב עד כה, כשגינו את מותו של חאשוקג'י ודרשו מריאד להבהיר מה בדיוק קרה. הם הביעו את תנחומיהם לקרובי משפחתו של העיתונאי ולחבריו ואמרו כי יש להעמיד לדין את האחראים.

גם בספרד הביעו תסכול ממותו של חאשוקג'י. "ספרד נחרדת מהדיווחים על מותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ומציעים את תנחומינו הכנים ביותר למשפחתו", נמסר בהצהרה רשמית.

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה-דריאן דרש אף הוא חקירה מעמיקה של המקרה. "האישור על מותו של מר ג'מאל חאשוקג'י הוא צעד ראשון לקראת בירור האמת. על כל פנים, שאלות רבות נותרו ללא מענה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפני עצרת בחירות באלקו נבאדה 21 באוקטובר 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

בשל המשבר, יחרימו שרי האוצר של ארצות הברית ושל מדינות רבות באירופה את הכנס הכלכלי הגדול של ריאד, שיתקיים בהמשך השבוע. גם אנשי עסקים בכירים וכלי תקשורת בינלאומיים הודיעו כי הם מסירים את חסותם על האירוע, המכונה "דאבוס" של המדבר ושבו אמור יורש העצר להציג את חזונו.

השאלה הגדולה היא אם יורש העצר יצליח לצלוח את הפרשה שמאיימת להכפיש את תדמיתו באופן בלתי-הפיך. גורם סעודי הכחיש ביום שבת כי הנסיך בן ה-33 ידע או הורה על המבצע, אך לאור העובדה שארבעה מתוך 15 הסוכנים שהיו מעורבים במבצע זוהו כמקורביו, רבים מתקשים להאמין שהוא אכן לא ידע דבר.

בנוסף לכך, בין הסוכנים הסעודים היה בכיר במחלקת הרופאה המשפטית המתמחה בביתור גופות, שהצטייד במסור, מה שמעיד לכאורה על ההכנות שעשתה הקבוצה - שהגיעה ב-2 באוקטובר לאיסטנבול ועזבה כמה שעות לאחר מכן במטוסים סעודיים פרטיים -- לסילוק גופתו של העיתונאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully