וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה מודה: חאשוקג'י מת בקונסוליה; בכירים הודחו

20.10.2018 / 10:20

ברקע הלחץ הכבד, אישרה ריאד כי העיתונאי הגולה מת בטורקיה אחרי שלטענתה פרץ מאבק במקום. יורש העצר, שמקורביו בין המודחים, לא הואשם בפרשה. 18 איש נעצרו. טראמפ סבור כי הגרסה אמינה, על אף הדיווחים שחאשוקג'י נרצח בהוראת בן סלמאן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ערב הסעודית אישרה הלילה (שבת) כי העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י מת בקונסוליה באיסטנבול, אחרי כשבועיים שבהם הכחישה את מעורבותה בפרשה וטענה כי הוא יצא מהמקום בחיים. תחת לחץ בינלאומי כבד ואיומים מצד ארצות הברית, מסרו הרשויות בממלכה גרסה לאירועים ולפיה חאשוקג'י, מבקר בולט של הממלכה, מת כתוצאה מקרב אגרופים שהתפתח בקונסוליה באיסטנבול. התובע הכללי לא פירט מה עלה בגורל הגופה - שלפי דיווחים בותרה במקום - והוא לא הציג ראיות שיגבו את הגרסה.

לא ברור אם ההסברים הללו יספקו את ארצות הברית ומדינות אחרות במערב. הנשיא דונלד טראמפ אמר כי הם נשמעים אמינים, בעוד שחברי קונגרס וארסותו של חאשוקג'י הטילו בכך ספק. רבים סבורים כי מבצע מורכב שכזה, בשטח זר, לא היה יכול לצאת לדרך ללא אישורו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, האיש החזק ביותר בממלכה שלא מפגין סובלנות כלפי מבקריו.

המלך, שהביע "צער עמוק" על מותו של חאשוקג'י, אף הורה על הדחת הגנרל הבכיר אחמד אל-עסירי, סגן ראש שירותי המודיעין, והיועץ הבכיר סעוד אל-קטאני. כמו כן, 18 איש - כולם אזרחי המדינה - נעצרו במסגרת החקירה, שעדיין נמשכת. טרם ידוע אם שני הבכירים, שהיו מקורבים ליורש העצר, הם בין העצורים. סלמאן גם הורה על הקמת ועדת שרים, שבראשו יורש העצר ובנו, שתפקח על שינוי מבני בשירותי המודיעין של הממלכה.

לקריאה נוספת בנושא:
העיתונאי הסעודי עונה בתוך הקונסוליה: "אצבעותיו נתלשו וראשו נערף"
דיווח: מלך סעודיה דחק את יורש העצר מטיפול בפרשת חאשוקג'י
גולה סעודי נכנס לקונסוליה בטורקיה - ונעלם

"אף אחד לא יודע" - טראמפ התייחס לדיווח שלפיו סעודיה הרגה את העיתונאי ב"חקירה שהשתבשה" כ"שמועה". רויטרס
הפגנה נגד היעלמותו של חאשוקג' מול הקונסוליה באיסטנבול, בתחילת החודש/רויטרס

טראמפ, שאיים בימים האחרונים בהטלת סנקציות על הממלכה, אמר הלילה לעיתונאים כי הוא לא חושב שהנהגת הממלכה שיקרה לו. לדבריו, ההסבר שלפיו העיתונאי, שהתגורר בשנה האחרונה בארצות הברית, מת במהלך קטטה אמין. עוד ציין הנשיא כי "ערב הסעודית היא בעלת ברית נהדרת. מה שקרה לא מתקבל על הדעת". הוא אמר שידבר שוב עם יורש העצר וכי הוא לא מעוניין לפגוע בעסקאות הנשק של וושינגטון עם ריאד.

מדינות מערביות אחרות טרם התייחסו לגרסת האירועים שהציגה ערב הסעודית, והשאלה הגדולה היא אם יורש העצר יצליח לצלוח את הפרשה שמאיימת להכפיש את תדמיתו באופן בלתי-הפיך. כבר עתה ספג כנס כלכלי גדול שארגנה הממלכה מכה קשה, אחרי שארצות הברית, מדינות אירופיות רבות, כמו גם אנשי עסקים בכירים ואנשי תקשורת הודיעו כי יחרימו אותו

גורם סעודי הכחיש הלילה כי הנסיך בן ה-33 ידע או הורה על המבצע, אך לאור העובדה שארבעה מתוך 15 הסוכנים שהיו מעורבים במבצע זוהו כמקורביו, רבים מתקשים להאמין שהוא אכן לא ידע דבר.

בנוסף לכך, בין הסוכנים הסעודים היה בכיר במחלקת הרופאה המשפטית המתמחה בביתור גופות, שהצטייד במסור, מה שמעיד לכאורה על ההכנות שעשתה הקבוצה - שהגיעה ב-2 באוקטובר לאיסטנבול ועזבה כמה שעות לאחר מכן במטוסים סעודיים פרטיים -- לסילוק גופתו של העיתונאי.

גורמים בטורקיה טוענים כי חאשוקג'י נרצח בתוך הקונסוליה הסעודית אחרי עינויים קשים. עוד דווח כי ישנן הקלטות שמע שמתעדות את רגעיו האחרונים של חאשוקג'י, שהיה בעבר יועץ בכיר בממלכה ופרשן מוכר בטרם עזב לארצות הברית מחשש לביטחונו.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018. רויטרס
פומפאו ומוחמד בן סלמאן בריאד, רביעי/רויטרס

באיסטנבול נמשכת החקירה גם כן, וביום שישי תושאלו העובדים הטורקים בקונסוליה, שלפי דיווחים שונים הוצאו במפתיע לחופשה ביום שבו נעלם חאשוקג'י. שני גורמים טורקיים בכירים אמרו לרויטרס כי המשטרה חיפשה אחרי שרידיו של העיתונאי ביער בפאתי איסטנבול ובעיר הסמוכה לים המרמרה.

המלך סלמאן שוחח הלילה פעם נוספת עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, וסיכם עמו על המשך שיתוף הפעולה. בשבוע שעבר הוא שלח אליו את יועצו הקרוב, מושל מכה חאלד אל-פייסל, שסיכם עמו על הקמת צוות חקירה משותף.

ארוסתו של ג'מאל, חדיג'ה צ'נגיז, ספדה לו במהלך הלילה בחשבון הטוויטר שלה. "הלב מתאבל, העין בוכה ואנחנו עצובים מהפרידה שלך, ג'מאל יקירי", כתבה ושאלה: "איפה גופתו של השהיד חאשוקג'י?". היא ראתה אותו בפעם האחרונה כשנכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר והפקיד בידיה את הטלפונים הסלולריים שלו.

גורמים סעודים מגיעים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול  11 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
חוקרים נכנסים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, השבוע/רויטרס, רויטרס

הבית הלבן הודיע כי ארצות הברית מכירה בהודעת ערב הסעודית. דוברת הבית הלבן שרה סנדרס ציינה שוושינגטון תמשיך לדחוק ב"צדק שקוף, המתנהל בזמן הנכון ומתואם עם הליכים הוגנים". כמו כן, נמסר כי ארצות הברית מביעה צער על מות העיתונאי ותמשיך לעקוב אחר החקירות הבינלאומיות בנושא.

ברויטרס דווח אתמול כי המלך התערב בפרשה ודחק את בנו מהטיפול בה, אך העובדה שהוא לא הוזכר כמי שהיה מעורב במותו של חאשוקג'י ומינויו לעמוד בראש הוועדה מראים כי הוא עדיין שומר על כוחו הרב.

הגורם הסעודי הבכיר, שהכחיש בשיחה עם רויטרס את מעורבותו של בן סלמאן, טען כי "לא הייתה הוראה להרוג אותו או אפילו לחטוף אותו ספציפית". לדבריו, יש הוראה כללית להחזיר מבקרים של הממלכה למדינה. "לא היה לו ידע על המבצע הספציפי הזה והוא בוודאי לא הורה לחטוף או לרצוח אף אחד. הוא היה מודע להוראה הכללית להגיד לאנשים לשוב הביתה".

לדבריו, הגופה של חאשוקג'י הועברה ל"משתף פעולה מקומי", אבל לא היה לה סימן בתוך הקונסוליה. "אנחנו לא יודעים בוודאות מה קרה לגופה", טען. רבים סבורים כי ריאד תנסה להסתיר את הגופה, או את מה שנותר ממנה, מאחר שהיא עונתה קשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעומת טראמפ, שחרף איומיו להעניש את הממלכה נותר מסויג מפגיעה ביחסים הקרובים עמה, חברי קונגרס בוושינגטון פקפקו בגרסה הסעודית.

"להגיד שאני סקפטי לגבי הנרטיב הסעודי יהיה אנדרסטייטמנט", אמר הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם, מקורבו של טראמפ שמחזיק בקו תקיף נגד ריאד מאז תחילת הפרשה.

הסנאטור ראנד פול, גם הוא מהמפלגה הרפובליקנית, קרא לעצור את כל עסקאות הנשק והסיוע לערב הסעודית, צעדים שלהם מתנגד טראמפ, אולם אלו עשויים להתקבל על ידי הקונגרס בכל מקרה. "צריך לגבות מחיר כבד", כתב בחשבון הטוויטר.

גם הדמוקרטים מטילים ספק בהודעה של ריאד. ההסבר אינו אמין", אמר הסנטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, בעוד עמיתו ג'ק ריד אמר כי ערב הסעודית "עדיין לא מתיישרת עם האמת. זה נראה כמעשה מתוכנן ומכוון. לא מביאים 15 גברים לקרב אגרוף עם אדם בן 60".

סנאטור בכיר: קשה למצוא את ה"הסבר" הזה אמין

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס מסר כי הוא "מודאג עמוקות" מהודעת ריאד. המזכ"ל קרא לחקירה "מידית ושקופה" לנסיבות מותו של העיתונאי, וכן דחק במתן דין וחשבון לכל המעורבים במקרה.

(עדכון ראשון: 1:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully