וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מלך סעודיה דחק את יורש העצר מטיפול בפרשת חאשוקג'י

19.10.2018 / 14:58

גורמים המקורבים לבית המלוכה בריאד אמרו כי למלך נודע על הפרשה שגרמה למשבר של ממש רק כעבור כמה ימים, אחרי שבנו יורש העצר התקשה לעצור את כדור השלג. "הסיפור הופיע בכל הערוצים שבהם צופה המלך"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המשבר שנגרם בעקבות היעלמות העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י היה כה חמור, עד שסלמאן מלך ערב הסעודית נאלץ להתערב בנושא - כך אמרו חמישה גורמים המקושרים למשפחת המלוכה בריאד. זאת אחרי שבתחילה ניסה יורש העצר ובנו, הנסיך מוחמד, למנוע ממנו לגלות על הפרשה החמורה.

גורמים בטורקיה טוענים כי חאשוקג'י נרצח בתוך הקונסוליה הסעודית, ושהאחראים לו הם קבוצה של 15 סוכנים סעודים, חלקם מקורבים ליורש העצר. ריאד הרשמית ממשיכה להכחיש, על אף שמאחורי הקלעים מדווח כי ייתכן שהאחריות תוטל על גורמים מסוימים, שיואשמו בכך שפעלו על דעת עצמם.

ביום חמישי שעבר שלח המלך, שהפקיד את הניהול היומיומי של הממלכה בידיו של בנו בן -33, את יועצו הקרוב ביותר, הנסיך חאלד אל-פייסל, המשמש מושל מכה, לאיסטנבול כדי לנסות ולבלום את המשבר. במהלך הביקור, הוסכם על הקמת צוות חקירה משותף והמלך הורה בהמשך לתובע הכללי לפתוח בחקירה על בסיס הממצאים של הצוות.

"הבחירה בחאלד, דמות בכירה בארמון, מדברת בשם עצמה מאחר שהוא היועץ האישי של המלך, יד ימינו ובעל קשרים חזקים וקרובים עם ארדואן", אמר מקור סעודי המקושר למעגל קבלת ההחלטות הממשלתי. מאז שנפגש יועצו הבכיר של המלך עם ארדואן, המלך לקח לידיו את ניהול הנושא, כך לפי גורם אחר, איש עסקים סעודי החי בחו"ל אך נותר קרוב למעגלים הבכירים בריאד.

לקריאה נוספת על הפרשה
העיתונאי הסעודי עונה בתוך הקונסוליה: "אצבעותיו נתלשו וראשו נערף"
הטור האחרון של העיתונאי הסעודי: "העולם הערבי זקוק לחופש ביטוי"

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018. רויטרס
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018/רויטרס

לפי שניים מהגורמים, המלך לא היה מודע להיקף המשבר מאחר שיועציו של יורש העצר הפנו את המלך לעקוב אחרי ערוצי הטלוויזיה בממלכה, אולם זה השתנה עם החרפת המצב. מנהיגים בעולם החלו לדרוש הסברים והחשש גבר בקרב חלקים מהארמון שמא מוחמד בן סלמאן, שנחשב לאיש החזק ביותר בממלכה, מתקשה לעצור את כדור השלג

לפי שניים מהגורמים, המלך לא היה מודע להיקף המשבר מאחר שיועציו של יורש העצר הפנו את המלך לעקוב אחרי ערוצי הטלוויזיה בממלכה, אולם זה השתנה עם החרפת המצב. מנהיגים בעולם החלו לדרוש הסברים והחשש גבר בקרב חלקים מהארמון שמא מוחמד בן סלמאן, שנחשב לאיש החזק ביותר בממלכה, מתקשה לעצור את כדור השלג.

"אפילו אם יורש העצר רצה להרחיק את המלך מזה, הוא לא יכל מאחר שהסיפור היה בכל הערוצים הערביים והסעודיים שבהם צופה המלך", אמר אחד הגורמים. "המלך החל לשאול את יועציו ואת בנו על כך, והוא נאלץ לספר לו וביקש ממנו להתערב כשהפרשה הפכה למשבר עולמי".
.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
היעלמותו גרמה למשבר עולמי. חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

מאז שעלה לשלטון בינואר 2015, המלך נתן למוחמד, בנו המועדף, כוח הולך וגובר למשול על הממלכה, אולם התערבותו האחרונה בעניינים, שמצטרפת לכמה מקרים דומים לאחרונה, מעידה על ספקות העולים בקרב חלק מהגורמים בארמון לגבי כשירותו של הנסיך מוחמד להיות מלך בסופו של דבר.

הוא אמנם אחראי לשורת רפורמות חברתיות וכלכליות משמעותיות, כולל ביטול האיסור על נהיגת נשים, אך יורש העצר גם דחק חברים בכירים אחרים במשפחת המלוכה והשתלט על שירותי הביטחון והמודיעין. בנוסף לכך, הוא דיכא ביד קשה מבקרי שלטון, טיהר אנשי עסקים ונסיכים באשמת שחיתות ופתח במלחמה הרסנית בתימן.

"אפילו אם הוא בנו המועדף, המלך צריך לערוך בחינה מקיפה למען שרידותו ושרידות משפחת המלוכה", אמר גורם סעודי רביעי. "בסופו של דבר, זה יהיה כדור שלג שאותו הם לא יצליחו לעצור".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעניק אות הצטיינות לג'ון קונלי גיבור מלחמת וייטנאם בבית הלבן 18 באוקטובר 2018. רויטרס
ניצב בפני דילמה. טראמפ, אתמול/רויטרס
"יורש העצר ויועציו לא חישבו נכון את השלכות הפרשה"

לדברי אותם גורמים, התגובה של ארצות הברית, בעלת בריתה הוותיקה של ערב הסעודית, תרמה להתערבות המלך. "כשהמצב יצא משליטה והיה זעם בארצות הברית, מוחמד בן סלמאן עדכן את אביו שיש בעיה ושעליהם לטפל בה", אמר גורם המעורה בנעשה בארמון המלוכה. הוא הוסיף כי הנסיך הצעיר ויועציו סברו תחילה כי הפרשה תתפוגג, אולם הם "לא חישבו נכונה את השלכותיה".

אתמול אמר טראמפ כי הוא מניח שחאשוקג'י מת, אבל הוא הבהיר כי הוא עדיין רוצה לרדת לשורש העניין ולגלות מה בדיוק קרה. הוא אמר כי ההשלכות יהיו "חמורות מאוד", אחרי שמוקדם יותר השבוע העלה השערה שלפיה ייתכן שגורמים "סוררים" אחראים להתנקשות. בנוסף לכך, הוא סירב לבטל את עסקאות הנשק עם ערב הסעודית, ששוויין עשרות מילארדי דולרים.

הוא שוחח בעצמו עם יורש העצר, שלדבריו הכחיש בפניו כי הוא יודע מה קרה בתוך הקונסוליה באיסטנבול. גורמים טורקיים אמרו לכמה כלי תקשורת בארצות הברית ובטורקיה כי בידי המשטרה הקלטות שמע המתעדות את הרצח הברוטלי של העיתונאי הגולה, אך היום הכחישה טורקיה דיווח ברשת ABC ולפיו שר החוץ מייק פומפאו נחשף אליהן בעת ביקורו השבוע באנקרה.

הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם, המקורב לטראמפ, האשים את יורש העצר במתן הוראה לחיסול וכינה אותו "כדור הרס" המסכן את היחסים עם ארצות הברית. הוא לא פירט על בסיס אילו ראיות הוא אמר זאת.

שבוי בידי בנו

היעלמותו של חאשוקג'י מעמידה את ארצות הברית, ומדינות מערביות אחרות, בפני דילמה. ערב הסעודית היא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, משקיעה כספים רבים ברכישת כלי נשק מהמערב והיא בעלת ברית במאמצים לבלימת איראן.

עם זאת, כסימן לנזק שגרמה הפרשה ליחסים בין המערב לממלכה, שרי האוצר של ארצות הברית, בריטניה, צרפת והולנד, וכן גורמים עסקיים וכלי תקשורת הודיעו כי לא ישתתפו בכנס הכלכלי הגדול שיתקיים בהמשך החודש בערב הסעודית. בריאד טוענים כי אין שינוי בתכנית וכי הוועידה תתקיים כרגיל בין 23 ל-25 בחודש.

לפני התערבות המלך, ערב הסעודית איימה להגיב בצורה חמורה יותר אם ארצות הברית ומדינות אחרות יטילו עליה סנקציות בשל הפרשה. בכלי תקשורת ממלכתי נשמע איום על שיבושים באספקת הנפט העולמית, אך הטון הפך למפויס יותר מאז שסלמאן בן ה-82 לקח את הנושא לידיו.

"התגובה והאיומים ב-24 השעות האחרונות הגיעו עדיין מיורש העצר", אמר איש העסקים המקורב לארמון ביום שני האחרון. "המלך עכשיו מטפל בזה אישית". מאז, שוחח סלמאן ישירות עם טראמפ ועם ארדואן, וגם נפגש עם פומפאו כשהוא ביקר בריאד ביום שלישי. גם יורש העצר נפגש עם שר החוץ האמריקני.

סלמאן מלך ערב הסעודית ב-15 באפריל 2018. רויטרס
יעניש את בנו? המלך סלמאן, אפריל/רויטרס

במשך עשורים היה סלמאן חלק מהמעגל הפנימי של שושלת סעוד, ששלטה בממלכה על בסיס קונצנזוס מאז הקמתה. במשך כ-40 שנה כמושל ריאד, הרוויח סלמאן את מעמדו כמי שהעניש נסיכים סוררים. מקורות בארמון אמרו כי לא ברור אם הוא הוא רוצה או מסוגל לעשות זאת גם במשבר הנוכחי. אחד הגורמים אמר כי המלך "שבוי" בידיו של בנו ובסופו של דבר יגן עליו.

כמה גורמים אמרו כי למרות ההתערבות החריגה של המלך בפרשה, וכן בבלימת הפרטת חברת הנפט הלאומית ארמקו - אחת מתכניות הדגל של בנו - ובהתנערות מתכנית השלום המתגבשת של ממשל טראמפ, הוא נותר מנותק מרוב ההחלטות שמקבל בנו.

"הוא חי בבועה מלאכותית", אמר אחד מהם. עם זאת, לאחרונה כמה מיועצי המלך החלו להזהיר אותו מהסכנה בהיעדר הפיקוח על יורש העצר. "האנשים שסביבו מתחילם לומר לו להתעורר לנוכח מה שקורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully