וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאי הסעודי עונה בתוך הקונסוליה: "אצבעותיו נתלשו וראשו נערף"

18.10.2018 / 12:03

בניו יורק טיימס דווח כי חאשוקג'י נרצח בתוך דקות מאז שנכנס לקונסוליה באיסטנבול וכי הסוכנים הסעודים איימו על הקונסול: "אם אתה רוצה לחיות כשתשוב לסעודיה, תשתוק". המודיעין האמריקני משתכנע כי בן סלמאן אחראי למבצע, על אף ההכחשות. צרפת ביטלה השתתפות בכנס בריאד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

טורקיה עדיין לא חלקה עם ארצות הברית ועם בעלות ברית מרכזיות באירופה את קלטות השמע או הווידאו שלכאורה תיעדו את רגעיו האחרונים של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י - כך אמרו ביומיים האחרונים שבעה גורמי ביטחון אמריקניים ואירופיים. ארבעה מהם ציינו כי המידע שהגיע לידי מדינות המערב מתבסס על מידע מודיעיני שנאסף באמצעות המקורות והשיטות שלהן, והוא מאמת באופן חלקי את הדיווחים בכלי התקשורת שהתבססו על הדלפות מתוך הקלטות השמע ולפיהן עונה חאשוקג'י על ידי שוביו.

בניו יורק טיימס דווח הבוקר (חמישי) כי גורמי מודיעין אמריקניים משוכנעים יותר ויותר כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אחראי לחיסול של חאשוקג'י, אחד ממבקריו הבולטים ביותר בשנה האחרונה, על אף שלא אספו ראיות חד-משמעיות. הערכתם הנסיבתית מתבססת על מעורבות אנשים המקורבים לו ולנוכח שליטתו הכמעט מוחלטת על שירותי הביטחון. בנוסף לכך, יורטו גם תשדורות שמצביעות על שיחות שקיימו גורמים סעודיים לפני היעלמותו על האפשרות לעצור ולחקור אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרצח בתוך דקות. חאשוקג'י נכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

יותר משבועיים חלפו מאז היעלמותו של חאשוקג'י, וערב הסעודית טרם מסרה הסבר המניח את הדעת. באופן רשמי, היא מכחישה כל קשר למעורבותה בהיעלמות העיתונאי המוכר, שבעבר היה מקורב לארמון עד שהחל לבקר את מדיניות הממשלה. לפי דיווחים בארצות הברית, היא עשויה להודות כי היה זה מבצע כושל של גורמים סוררים, תיאוריה שהעלה גם הנשיא דונלד טראמפ.

ההכחשה הרשמית נמשכה גם בעת ביקורו של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שנועד עם המלך סלמאן ועם בנו, בטרם המשיך לשיחות עם ההנהגה הטורקית באנקרה וחזר לארצות הברית כדי לעדכן את טראמפ בהתפתחויות.

היום פורסם ב"וושינגטון פוסט" הטור האחרון שכתב חאשוקג'י, ובו אמר כי העולם הערבי זקוק לחופש ביטוי יותר מכל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"עשו את זה בחוץ, אתם מסבכים אותי"

אתמול אמר גורם טורקי בכיר לניו יורק טיימס כי חאשוקג'י, שלא נראה מאז שהגיע לקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, עונה במהלך החקירה. החוקרים, כך דווח, עקרו את אצבעותיו. יחידת החיסול של חאשוקג'י, שכללה 15 אנשים, בהם מקורבים ליורש העצר, עזבה בתוך שעתיים מתחילת המבצע. הם המתינו לו עם הגעתו של העיתונאי, בסביבות השעה 1:15.

תשעה מהם משרתים בכוחות הביטחון הסעודיים או בממשל וארבעה מהם זוהו כחברי המעגל הקרוב של בן סלמאן - בהם מהר עבד אל-עזיז מוטרב שנצפה לצדו של יורש העצר במסעותיו באירופה ובארצות הברית.

תמונתו האחרונה של חאשוקג'י בן ה-59 תועדה על ידי מצלמות האבטחה בקונסוליה בשעה 13:14. אחרי שהוא הופיע בלשכתו של הקונסול הכללי, מוחמד אל-אוטייבי, הוא נתפס על ידי הסוכנים הסעודים, שהחלו להכות ולענות אותו מידית.

"עשו את זה בחוץ, אתם מסבכים אותי", אמר להם הקונסול, לפי ניו יורק טיימס, שציטטו את הגורם הטורקי הבכיר. אחד הסוכנים השיב לו: "אם אתה רוצה לחיות כשתשוב לסעודיה, תשתוק".

בנוסף לכך, הרופא שהיה חבר ביחידת החיסול - מוחמד א-טובייגי, ראש היחידה לרפואה משפטית - אמר ליתר חברי היחידה להאזין למוסיקה בעת שהוא מבתר את הגופה, בעודו עושה זאת בעצמו כדי להפיג את המתח. ב"סקיי ניוז" דווח כי ייתכן שהם המיסו את הגופה בחומצה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018. רויטרס
מכחיש את מעורבותו. יורש העצר בן סלמאן עם פומפאו בריאד, שלישי/רויטרס

במהלך הלילה, חוקרים טורקים ערכו חיפושים נוספים בקונסוליה ויצאו מהמקום בשעות הבוקר המוקדמות. הם השתמשו בפנסים כדי להאיר את הגינה, אולם לא ברור מה הם חיפשו שם. הם גם שהו במשך תשע שעות בבית הקונסול הסמוך, יחד עם חוקרים סעודים. החיפושים כללו את הגג ואת המחסן ומל"ט סרק את האזור מהשמיים.

גורמים סעודים מגיעים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול  11 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
חוקרים מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, אתמול/רויטרס, רויטרס

בניו יורק טיימס דווח כי ההדלפות המפורטות מהחקירה לא היו יכולות להגיע לידי התקשורת הטורקית ללא הסכמתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, בשל שליטתו על מרבית אמצעי התקשורת. לעתים נוכחים צנזורים בחדרי החדשות וכתבים ועורכים מקבלים הוראות ברורות מגורמים בלשכת הנשיאות. הם החלו זמן קצר לאחר תחילת הפרשה, אך נעצרו בעת המהלכים הדיפלומטיים בין ארצות הברית, ערב הסעודית וטורקיה, שכללו שיחות בין ארדואן למלך ושליחתו הדחופה של פומפאו לריאד.

עם זאת, ביום רביעי פורסמו פרטים חדשים, ככל הנראה לאחר שערב הסעודית נותרה איתנה בכחשותיה ולאור ההגנה שהעניק נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למוחמד בן סלמאן, שעמו הוא מקיים יחסים קרובים. הרצח האפשרי של עיתונאי שהיה תושב ארצות הברית מסבך את ממשלו של טראמפ מול הממלכה השמרנית, אחת מבעלות בריתו החשובות ביותר, במיוחד בתקופה שבה הוא זקוק לה כדי להצליח בחנק הכלכלי של איראן וחרם הנפט שהוא מתכנן נגדה.

פעילי זכויות אדם וידידו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'יאוחזים בתמונותיו במהלך הפגנה מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול 8 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה מול הקונסוליה באיסטנבול, החודש/רויטרס

הפרשה גם מאיימת לפגוע בתדמית של יורש העצר הצעיר בפני המערב, שתלה בו תקוות בשל הרפורמות שערך בכלכלה ובחברה בשנים האחרונות. היום הודיע שר האוצר של צרפת, ברונו לה מר, כי הוא לא יגיע לכנס הכלכלי הגדול בריאד בשבוע הבא, והצטרף בכך לשורת כלי תקשורת גדולים ואנשי עסקים שיחרימו את האירוע המכונה "דאבוס של המדבר".

בן סלמאן בן ה-33, שנחשב כבר עתה לאדם החזק ביותר בממלכה, כבר נקשר בשורת החלטות פזיזות ושנויות במחלוקת, כמו המלחמה בתימן והמצור על קטאר, לצד רדיפת פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר, כמו גם מעצרים של אנשי עסקים ובני מלוכה.

טראמפ: "אני רק רוצה לגלות מה קרה"

טראמפ אמר אתמול כי ארצות הברית ביקשה מטורקיה העתקים של כל ראיות שמע או וידאו לרצח שעשויים להיות בידיהן של הרשויות. "אני רק רוצה לגלות מה קרה", אמר טראמפ לכתבים בחדר הסגלגל. "אני לא בטוח שהם קיים, סביר להניח שכן, ייתכן שכן". הוא הוסיף כי "יהיה לי דוח מלא על כך" עם שובו של פומפאו ממסעו הקצר. "זאת תהיה השאלה הראשונה שאשאל".

כשנשאל על הצהרותיו שהטילו ספק באחריות של ההנהגה הסעודית על הרצח, כשאמר שייתכן שגורמים "סוררים" אחראים לו, השיב טראמפ: "אני לא מטייח את זה בכלל". לדבריו, ערב הסעודית היא "בעלת ברית חשובה מאוד" שהשקיעה מיליארדי דולרים ברכישת כלי נשק אמריקניים.

מוקדם יותר השבוע אמרו גורמים טורקיים לרויטרס כי הרשויות מחזיקות בהקלטות שמע המעידות על כך שהעיתונאי, שהתגורר בשנה האחרונה בארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, נרצח בתוך הקונסוליה. לדבריהם, הם חלקו זאת עם מדינות נוספות, בהן ערב הסעודית וארצות הברית.

(עדכון ראשון: 23:45)

אנשי כוחות הביטחון נכנסים לביתו של הקונסול הכללי הסעודי מוחמד אל-עותיבי  
באיסטנבול, טורקיה 17 באוקטובר 2018. רויטרס
חוקרים מחוץ לבית הקונסול באיסטנבול, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully