וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטור האחרון של העיתונאי הסעודי: "העולם הערבי זקוק לחופש ביטוי"

ב"וושינגטון פוסט" החליטו לפרסם את המאמר האחרון שחיבר ג'מאל חאשוקג'י, שנשלח לידיהם דרך מקורביו יממה אחרי היעלמותו בטורקיה. "למעשיהן של מדינות ערב אין יותר השלכות, אלא רק גינויים ואחריהם שתיקה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עיתון ה"וושינגטון פוסט" פרסם הבוקר (חמישי) טור חדש של העיתונאי הסעודי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י, שבו הוא הזהיר כי מדינות המזרח התיכון "קיבלו יד חופשית להמשיך בהשתקת התקשורת בקצב גובר". העיתון ציין כי הוא קיבל לידיו את המאמר ממתורגמן ומעוזר של העיתונאי, יום לאחר שנעלם בקונסוליה באיסטנבול, כשלפי החשד נרצח על ידי סוכנים סעודים.

בטור, שנכתב תחת הכותרת, "מה שהעולם הערבי צריך יותר מכל הוא חופש ביטוי", התייחס חאשוקג'י למעצר של מבקר בכיר של הממסד הסעודי וכן הזכיר תקרית שבה ממשלת מצרים השתלטה על עיתון. "לפעולות הללו אין יותר השלכות מצד הקהילה הבינלאומית. במקום זאת, הפעולות הללו זוכות לגינוי שלאחריו מגיעה מהר מאוד שתיקה", כתב העיתונאי. "כתוצאה מכך, לממשלות ערב ניתנה יד חופשית להמשיך ולהשתיק את התקשורת בקצב גובר".

עוד כתב חאשוקג'י, שגלה בשנה האחרונה בארצות הברית, על חסימת האינטרנט במדינות ערב כחלק מניסיון של הממשלות לשלוט על המידע הזורם לאזרחיהן. "העולם הערבי עומד מול גרסה מקומית של 'מסך הברזל', שלא נכפה על ידי כוחות חיצוניים אלא ידי כוחות פנימיים השואפים לשררה", הזהיר.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
הזהיר משליטת מדינות ערב על המידע. חאשוקג'י בכנס בלונדון, בחודש שעבר/רויטרס

הוא שיבח את העיתון על כך שתרגם רבים ממאמריו מאנגלית לערבית ואמר כי זהו חשוב שתושבי האזור ילמדו על הדמוקרטיה במערב. לדבריו, יש חשיבות מכרעת בכך שלקולות ביקורתיים מהעולם הערבי תהיה פלטפורמה להשמיע את דעתם.

"אנחנו סובלים מעוני, מניהול כושל ומחינוך גרוע", כתב. "דרך יצירת פורום בינלאומי עצמאי, מבודד מהשפעת הממשלות הלאומניות המפיצות שנאה דרך תעמולה, אזרחים פשוטים בעולם הערבי יוכלו לטפל בבעיות המבניות של החברות שלהן".

פרסום הטור האחרון היה שעות אחרי שדלפו פרטים חדשים וקשים מחקירת הפרשה, שנחשפו על ידי ניו יורק טיימס, העיתון הטורקי יני שפאק וכלי תקשורת אחרים. לפי הדיווחים, חאשוקג'י עונה ונרצח זמן קצר אחרי שנכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושים שלו. גופתו בותרה, ו-15 הסוכנים, בהם מקורבים ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, עזבו את המקום בתוך כשעתיים.

הנהגת הממלכה השמרנית, שנגדה כתב טורים ביקורתיים חאשוקג'י בשנה האחרונה, ממשיכה להכחיש כי היא מעורבת בפרשה המאיימת לפגוע בקשריה עם המערב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהזהיר כי "יעניש בחומרה" את ריאד אם יתגלה שהיא הייתה אחראית לכך, אמר בימים האחרונים כי יש להמתין עד לחשיפת כל הפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully