וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרל האמריקני ניצל: ההתנקשות המזהירה של טליבאן מזעזעת את אפגניסטן

20.10.2018 / 8:42

מאבטח של מושל קנדהאר התגלה כמסתנן של הארגון, שהצליח לחסל מפקד משטרה שנחשב לאחד הגורמים החזקים ביותר במדינה. מפקד צבא ארה"ב במדינה, שנכח במפגש, לא נפגע, ככל הנראה במסר של טליבאן המנסה לשבש את הבחירות שמתקיימות היום לפרלמנט

הלוויית מפקד משטרת מחוז קנדהאר, אפגניסטן, 19 באוקטובר 2018. רויטרס
שלט ביד רמה בדרום אפגניסטן. הלוויית מפקד משטרת מחוז קנדהאר, אתמול/רויטרס

מפקד משטרת קנדהאר שבדרום אפגניסטן חוסל על ידי שומר ראש שפתח באש על גורמים בכירים לאחר שנפגשו עם מפקד הכוחות האמריקניים במדינה, גנרל סקוט מילר. ההתנקשות בגנרל עבדול רזאק, אחד הגורמים הביטחוניים החזקים ביותר במדינה, מהווה מכה קשה לממשלה בקאבול הנתמכת על ידי המערב לפני הבחירות היום (שבת) לפרלמנט ומעידה על המשך המצב השברירי במדינה שנמצאת בשנה ה-17 למלחמה.

הבחירות במחוז, מעוזו של טליבאן שקיבל אחריות על ההתנקשות, נדחו בשבוע בשל התקיפה שבה נהרגו גם בכיר בסוכנות הביון האחראי על המחוז. מושל המחוז, אחד החשובים ביותר באפגניסטן, נפצע אנושות. שני חיילים אמריקנים ולוחם משורות הקואליציה נפצעו, אך מילר עצמו לא נפגע. ביום שישי הוא אף ניסה להפגין ביטחון כשהעניק ריאיון ברחוב מחוץ לשגרירות ארצות הברית בקאבול והבטיח את המשך התמיכה במאבק של אפגניסטן בטרור.

ההחלטה להשעות את ההצבעה בקנדהאר התקבלה חרף התנגדותם של חלק מהגורמים, שהזהירו כי העיכוב מאיים על ההליך כולו ומעניק לטליבאן ניצחון תעמולתי. הארגון הקיצוני, שהצליח לפגוע אנושות בהנהגת קנדהאר, קורא לאזרחים שלא להשתתף בבחירות, שנחשבות למבחן לקראת הבחירות לנשיאות באפריל.

עוד ידיעות מהעולם
דיווח: מלך סעודיה דחק את יורש העצר מטיפול בפרשת חאשוקג'י
העיתונאי הסעודי עונה בתוך הקונסוליה: "אצבעותיו נתלשו וראשו נערף"

גנרל ראזק (משמאל), מושל מחוז קנדהאר, מפקד צבא ארה"ב באפגניסטן מילר בכינוס ביטחוני, 18 באוקטובר 2018. רויטרס
גנרל ראזק/רויטרס

מילר אמר כי הוא לא סבור שהוא היה מטרת המתקפה. "זה היה מקום מאוד סגור, אבל אני לא סבור שהייתי המטרה", אמר לרשת "טולו" המקומית. גורמים אפגניים אמרו כי המאבטח ככל הנראה נמנע במכוון מלתקוף את הבכיר האמריקני מחשש להשלכות של התנקשות כזו. מילר כינה את ראזק, שאותו הכיר מסבבים קודמים באפגניסטן, "חבר טוב" ו"פטריוט" וספד לו בטוויטר: "את הטוב שהוא עשה למען אפגניסטן והעם האפגני לא ניתן לקחת בחזרה".

ראזק היה אחד הגורמים החזקים ביותר באפגניסטן, אך גם הואשם על ידי ארגוני זכויות אדם בעינויים, בהוצאות להורג ללא משפט ובניהול מרכזי מעצר סודיים. מנגד, הוא נחשב לאחד האויבים המרים ביותר של טליבאן, המנהל מאבק בממשלה בקאבול מאז שהופל מהשלטון בפלישת ארצות הברית ב-2001. הוא התגושש לעתים תכופות עם הנשיא אשרף ראני והתעלם מניסיונותיו להדיחו, בעוד שזכה להערכת קצינים אמריקנים שסברו כי שיטותיו האכזריות הן כלי יעיל נגד טליבאן בקנדהאר ובכל אזור הדרום.

החיסול עלול לסבך את המגעים הראשוניים בין וושינגטון לבין הארגון הקיצוני שנועדו להניח את הבסיס לשיחות שלום עתידיות.

"זה היה מסע ארוך וכואב שבסופו הוא הצליח להשתחל בין המאבטחים של המושל", אמר מפקד בטליבאן על המתנקש, צעיר בן 21 ממחוז רזני, שזוהה כאבו דוג'נה. "לא ידענו על הפגישה החשובה שם מאחר שהמטרה העיקרית שלנו היה גנרל ראזק".

בכיר אחר בטליבאן אמר כי ההתנקשות תוכננה זה זמן רב, אך הוסיף כי הארגון ידע רק בשלב מאוחר מאוד כי גם מילר יהיו נוכח בשיחות. "ראזק הפך למחלה חשוכת מרפא עבורנו, כמו סרטן", אמר על הגנרל בן ה-39, שנודע בשל חיוכו הרחב והואשם בסחיטת מיליוני דולרים מאנשי עסקים וסוחרים כשהוא נהנה מקשרים טובים עם המערכת השבטית הסבוכה באזור ומפופולריות רבה באזור.

עוד באותו נושא

אפגניסטן: עשרות הרוגים במתקפה נרחבת של טליבאן על עיר מרכזית

לכתבה המלאה
כוחות מצבא אפגניסטן בכביש המוביל לעיר רזני, אוגוסט 2018. רויטרס
חייל אפגני בכביש המוביל לעיר רזני, אוגוסט/רויטרס

המפקד בטליבאן אמר כי המתנקש אמר למפעיליו ביום חמישי כי מילר יהיה נוכח במפגש הגדול. "אז שינינו את התכנית שלנו והורנו לו להשתמש בכל המשאבים שלו ולהרוג את גנרל מילר ואת גנרל ראזק", טען. למרות זאת, גורמי ביטחון אפגניים סבורים כי המאבטח לא ניסה לפגוע בגנרל האמריקני והאשימו את פקיסטן במעורבות בתכנית. "זה היה מסר טהור למילר שהם יכולים להרוג אותו אם הם ירצו", אמר אחד הגורמים.

ראזק עצמו היה מבקר חריף של אסלאמאבאד, המכחישה את טענותיה של קאבול ולפיהן היא תומכת בטילבאן. עם זאת, צבא פקיסטן גינה ביום שישי את התקיפה בקנדהאר ואמר כי הוא תומך ביוזמות השלום באזור.

גורם ביטחוני אזורי אמר כי ראזק הפסיק לבקר בביתו של מושל קנדהאר בחודשים האחרונים מאחר שהוא חשש שהסתננו לשורותיו גורמים עוינים. לדבריו, הוא הגיע למפגש מאחר שמילר והמשלחת שלו היו שם. "זה היה מסר לממשלת אפגניסטן ולמפקדי צבא ארצות הברית כי מתי ואיפה שנרצה, אנחנו יכולים להיכנס ולתקוף אותם", אמר מפקד בכיר בטליבאן ממחוז הלמנד.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר כי מוקדם מדי לדעת מה יהיו ההשלכות ממותו של ראזק, ששלט ללא עוררין על הדרום, אולם הוא הדגיש כי משימתו של צבא ארצות הברית לא השתנה. "עלינו למצוא מי עשה זאת, אבל עכשיו עלינו להתקדם לעבר הבחירות ולהמשיך בהגנה על אזרחי אפגניסטן", אמר לכתבים בעת ביקורו בסינגפור.

מאטיס הוסיף כי מטרתה של ארצות הברית למצוא פתרון פוליטי לסכסוך הבלתי-נגמר לא השתנתה, למרות הספקות שעולים לגבי המפגש שקיים השליח המיוחד לאזור, זלמאי חלילזאד, עם גורמים מטליבאן בקטאר בשבוע שעבר. "נותרנו מחויבים לחלוטין לפיוס אפגני בהובלת אפגניסטן", אמר שר ההגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully