וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח עם הנסיך הסעודי: "מכחיש כל קשר להיעלמות העיתונאי"

16.10.2018 / 22:56

נשיא ארה"ב אמר כי מוחמד בן סלמאן, שנועד עם פומפאו, טוען שאינו יודע מה התרחש בקונסוליה בטורקיה שבה, על פי החשד, חוסל העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. החוקרים ניסו לאסוף ראיות, אך לא הושגו ממצאים חד משמעיים. דיווח: גופתו בותרה לחלקים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אחרי פגישת שר החוץ בממשלו עם מנהיגי ערב הסעודית, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הערב (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו כי הוא שוחח עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שלדבריו מכחיש כל קשר להיעלמות העיתונאי הגולה ג'מאל חאשוקג'י. מאוחר יותר הערב, בראיון לרשת "פוקס", אמר טראמפ כי "השאלה היא האם המלך ויורש העצר ידעו על זה, אם כן, זה יהיה רע".

הציוץ הגיע אחרי שמייק פומפאו נפגש עם סלמאן מלך ערב הסעודית ועם בנו יורש העצר, שאמר שיש לקיים חקירה מקיפה על גורלו של חאשוקג'י. דוברת מחלקת המדינה הת'ר ניורט אמרה כי פומפאו, שימשיך מחר לטורקיה, ויורש העצר, "הסכימו על החשיבות שבקיום חקירה מקיפה, שקופה ומוגדרת בזמן". לדבריה, הוא שב על החשש של הנשיא ביחס להיעלמות ג'מאל חאשוקג'י כמו גם על רצונו לגלות מה קרה".

לקריאה נוספת בנושא:
דיווח: סעודיה מתכננת להודות כי העיתונאי נהרג כתוצאה מחקירה שהשתבשה
טראמפ שוחח עם מלך סעודיה: "ייתכן שגורמים סוררים רצחו את העיתונאי"
משלחת סעודית הגיעה לטורקיה כדי להשתתף בחקירת היעלמות העיתונאי

חאשוקג'י, לשעבר מקורב לבית המלוכה שבשנה האחרונה כתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר ומדיניותו, נראה לאחרונה לפני שבועיים בקונוסוליה הסעודית באיסטנבול. לפי החשד הוא נרצח בידי סוכנים סעודים בעת שהגיע להשלים את הליך הגירושים שלו על מנת להתחתן מחדש עם אזרחית טורקית. הוא לא נראה מאז שוב על אף שריאד טענה כי הוא עזב את המקום שעות לאחר מכן. היא לא סיפקה הוכחות לכך.

עוד באותו נושא

דיווח: סעודיה מתכננת להודות כי העיתונאי נהרג כתוצאה מחקירה שהשתבשה

לכתבה המלאה
שיא ארה"ב טראמפ בסינסינטי, אוהיו, 12 באוקטובר 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

בטורקיה נמשכת חקירת הפרשה הסבוכה. בשעות אחר הצהריים הגיעו החוקרים לבית הקונסול, שעזב את המדינה, אחרי שבלילה נערכו חיפושים בתוך הקונסוליה אחרי ימים רבים של עיכובים מצד הסעודים.

החוקרים לקחו דגימות מהקרקע וכן דלת מתכת מהגן. גורם טורקי בכיר הודה כי היה קושי באיסוף הראיות, שהחל 13 ימים אחרי התקרית. גורם ביטחוני טורקי אמר כי לא הושגו ראיות חד-משמעיות מהחיפושים בקונסוליה, אך "יש כמה ממצאים שעובדים עליהם". לדבריו, "לא ניתן למחוק אותם לחלוטין".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום כי חלקים מהקונסוליה נצבעו בימים האחרונים והוסיף שהחוקרים מחפשים אחרי חומרים רעילים בקונסוליה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018. רויטרס
ימשיך לטורקיה. פומפאו עם יורש העצר, היום/רויטרס

באופן רשמי ריאד מכחישה כי העיתונאי הגולה נהרג בתוך הקונסוליה באיסטנבול וטוענת כי הוא יצא בחיים שעות לאחר שנכנס, אך אתמול דווח ברשת CNN כי ערב הסעודית מתכננת להודות שהוא נהרג בעת חקירה שהשתבשה. גורם אחד אמר בזהירות כי הדוח עדיין נמצא בהליך גיבוש ועשוי להשתנות. הגורם השני אמר כי הדוח צפוי לטעון כי המבצע בוצע ללא אישור וכי אלו שהיו מעורבים בו יעמדו לדין.

בניו יורק טיימס דווח מפי גורם המעורה בתכניות הסעודיות כי יורש העצר, המציג את עצמו כמי שמקדם רפורמות בממלכה השמרנית, אישר פעולה לחקירת חאשוקג'י או לחטיפתו בחזרה לערב הסעודית בעת שהגיע לקונסוליה לפני שבועיים כדי להשלים הליך גירושים. לפי הדיווח, במטרה להגן על הנסיך הצעיר, תוטל האחריות על המבצע הכושל על קצין מודיעין.

ייתכן שפרסום דוח טיוח שכזה מצד ערב הסעודית ימנע משבר כולל בין ארצות הברית לבעלת בריתה ערב הסעודית, אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים "להעניש קשות" את ריאד אם אכן יתברר שהיא אחראית להיעלמותו של חאשוקג'י, תושב ארצות הברית, שפרסם טורים ביקורתיים נגד יורש העצר בשנה האחרונה. אתמול אמר טראמפ אחרי שיחה עם המלך סלמאן, שהכחיש כי ידע מה עלה בגורלו של העיתונאי, כי ייתכן ש"גורמים סוררים" אחראים לרצח.

"אף אחד לא יודע" - טראמפ התייחס לדיווח שלפיו סעודיה הרגה את העיתונאי ב"חקירה שהשתבשה" כ"שמועה". רויטרס
ביקר את השלטון בשנה האחרונה. הפגנה נגד היעלמות חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה, החודש/רויטרס

גורם טורקי ומקור ביטחוני אמרו אתמול לרויטרס כי לרשויות בטורקיה יש הקלטת שמע המעידה על כך שחאשוקג'י נהרג בתוך הקונסוליה, ושהן חלקו זאת עם מדינות נוספות, בהן ערב הסעודית וארצות הברית. בשבוע שעבר דווח ב"דיילי סבאח" הטורקי המקורב לממשלה כי החוקרים זיהו יחידת חיסול בת 15 חברים שהגיעו לאיסטנבול עם דרכונים דיפלומטיים ביום שבו נעלם חאשוקג'י.

תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018. אתר רשמי
תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018/אתר רשמי

הפרשה הובילה ללחץ בינלאומי ולביקורת גדולה על ערב הסעודית מצד המדינות הגדולות באירופה, בתקופה שבה יורש העצר מנסה לקדם את חזונו לשינוי פניה של הממלכה חרף מעצרים המוניים של פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר ואנשי עסקים. מנגד, למערב יש אינטרסים רבים עם ערב הסעודית, יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, מקור לעסקאות נשק גדולות ויריבתה של איראן.

ערב הסעודית הגיבה להצהרות המערב ואמרה כי תתנקם בכל לחץ או סנקציות כלכליות באמצעות "פעולות רציניות יותר". בעלות בריתה הערביות מיהרו לתמוך בה. בחריין קראה להחרים את "אובר" וקמפיינים נוספים הועלו לרשתות החברתיות בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות.

בני משפחה של חאשוקג'י המתגוררים בממלכה אמרו כי הם קוראים ל"לחקירה מקיפה" בנוגע להיעלמותו של מי שכיכב ברשתות הטלוויזיה הערביות במשך שנים. חלקם צוטטו על ידי התקשורת הרשמית בסעודיה באומרם כי הם לא מכירים את חדיג'ה הטיץ', האישה הטורקית שעמה עמד להתחתן.

(עדכון ראשון: 13:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully