וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סעודיה מתכננת להודות כי העיתונאי נהרג כתוצאה מחקירה שהשתבשה

ב-CNN דווח כי הממלכה מתכננת לפרסם הודעה שבה תודה במותו של ג'מאל חאשוקג'י. זאת על אף שעד כה היא הכחישה וטענה כי הוא יצא בחיים מהקונסוליה באיסטנבול

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

ערב הסעודית מתכננת להודות שהעיתונאי ג'מאל חאשוקג'י נהרג בעת חקירה שהשתבשה - כך דיווחה הערב (שני) רשת CNN, שציטטה שני גורמים אנונימיים. עד עתה הכחישה ריאד כי העיתונאי הגולה נהרג בתוך הקונסוליה באיסטנבול וטענה כי הוא יצא בחיים שעות לאחר שנכנס. גורם אחד אמר בזהירות כי הדוח עדיין נמצא בהליך גיבוש ועשוי להשתנות. הגורם השני אמר כי הדוח צפוי לטעון כי המבצע בוצע ללא אישור וכי אלו שהיו מעורבים בו יעמדו לדין.

בניו יורק טיימס דווח מפי גורם המעורה בתכניות הסעודיות כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, המציג את עצמו כמי שמקדם רפורמות בממלכה המשרנית, אישר פעולה לחקירת חאשוקג'י או לחטיפתו בחזרה לערב הסעודית בעת שהגיע לקונסוליה לפני שבועיים כדי להשלים הליך גירושים. לפי הדיווח, במטרה להגן על הנסיך הצעיר, תוטל האחריות על המבצע הכושל על קצין מודיעין.

מוקדם יותר אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אחרי שיחה עם המלך סלמאן, שהכחיש כי ידע מה עלה בגורלו של העיתונאי, כי ייתכן ש"גורמים סוררים" אחראים לרצח. במקביל, יצא היום שר החוץ מייק פומפאו יצא לשיחות בערב הסעודית ובטורקיה.

ייתכן שפרסום דוח טיוח שכזה ימנע משבר כולל בין ארצות הברית לבעלת בריתה ערב הסעודית, אחרי שטראמפ איים "להעניש קשות" את ריאד אם אכן יתברר שהיא אחראית להיעלמותו של חאשוקג'י, תושב ארצות הברית, שפרסם טורים ביקורתיים נגד יורש העצר בשנה האחרונה.

לקריאה נוספת בנושא:
העיתונאי הסעודי לפני היעלמותו: לא חושב שאוכל לחזור לארצי
טראמפ עוזר למלך להרוויח זמן ולהתנער מאחריות לרצח העיתונאי הסעודי
טראמפ שוחח עם מלך סעודיה: "ייתכן שגורמים סוררים רצחו את העיתונאי"

פעילי זכויות אדם וידידו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'יאוחזים בתמונותיו במהלך הפגנה מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול 8 באוקטובר 2018. רויטרס
חאשוקג'י היה אמור להיחטף בחזרה לסעודיה. מחאה מול הקונסוליה באיסטנבול, בשבוע שעבר/רויטרס

במהלך היום נכנסו חוקרי משטרה טורקים לקונסוליה, כחלק מהחקירה המשותפת עם ריאד. גורם רשמי אמר לרויטרס כי "13 ימים אחרי האירוע יהיה קשה למצוא חלק מהראיות, אבל אנחנו מאמינים שנשיג אותן".

גורם טורקי ומקור ביטחוני אמרו היום לרויטרס כי לרשויות בטורקיה יש הקלטת שמע המעידה על כך שחאשוקג'י נהרג בתוך הקונסוליה, ושהן חלקו זאת עם מדינות נוספות, בהן ערב הסעודית וארצות הברית. בשבוע שעבר דווח ב"דיילי סבאח" הטורקי המקורב לממשלה כי החוקרים זיהו יחידת חיסול בת 15 חברים שהגיעו לאיסטנבול עם דרכונים דיפלומטיים ביום שבו נעלם חאושקג'י.

אתמול שוחח המלך סלמאן עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הנושא. לפי סוכנות הידיעות הרשמית בממלכה, הוא שיבח את החקירה המשותפת ואת היחסים בין שתי המדינות המוסלמיות, שיחסיהן ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות. טורקיה היא אחת מבעלות בריתה המרכזיות של קטאר, שנמצאת תחת מצור סעודי מאז יוני אשתקד.

בנוסף לכך, גורם סעודי, שדיבר בעילום שם, אמר היום לרויטרס כי המלך הורה על חקירה פנימית בהתבסס על החקירה המשותפת באיסטנבול.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
גורמים סעודים מגיעים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול  11 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
צוות החקירה הטורקי-סעודי בשערי הקונסוליה באיסטנבול, היום/רויטרס, רויטרס

הפרשה הובילה ללחץ בינלאומי ולביקורת גדולה על ערב הסעודית מצד המדינות הגדולות באירופה, בתקופה שבה יורש העצר מנסה לקדם את חזונו לשינוי פניה של הממלכה חרף מעצרים המוניים של פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר ואנשי עסקים.

ערב הסעודית הגיבה להצהרות המערב ואמרה כי תתנקם בכל לחץ או סנקציות כלכליות באמצעות "פעולות רציניות יותר". בעלות בריתה הערביות מיהרו לתמוך בה. בחריין קראה להחרים את "אובר" וקמפיינים נוספים הועלו לרשתות החברתיות בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות.

כמה כלי תקשורת וגורמים עסקיים הודיעו כי הם מבטלים את תכניותיהם להשתתף בוועידה כלכלית שתתקיים בממלכה בהמשך החודש. מארגניה אמרו היום כי היא תיערך בכל מקרה, אך הסעודים ביטלו את קבלת הפנים הדיפלומטית השנתית בוושינגטון שתוכננה להמשך השבוע, ברקע הביקורת שהשמיעו נגדה חברי קונגרס רבים.

בעקבות הלחצים ערך מטבע הריאל הסעודי צנח והגיע לשפל של שנתיים. במדינה חוששים כי תחת הלחץ הבינלאומי יקטנו ההשקעות הזרות. שוק המניות בערב הסעודית ירד ב-7.2% במהלך שני ימי המסחר האחרונים, אך התאושש היום ועלה ב-2%.

(עדכון ראשון: 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully