וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מיגון, כבולים בביורוקרטיה: תוכנית הביטחון בצפון תקועה

18.10.2018 / 16:45

למרות ההבטחות לתושבי האזור, לא הועברו התקציבים למימוש תכנית "מגן הצפון" שתבטיח את ביטחון התושבים במקרה חירום או רעידת אדמה. לפי התחזיות, יידרשו יותר מעשר שנים כדי להשלים את יישומה בשל הביורוקרטיה. "למשוך את התהליך הזה 12 שנים זאת שערורייה"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף בראשותו של חבר הכנסת עמיר פרץ מסיעת המחנה הציוני, קיימה שלשום (שני) דיון בסוגיית "מגן הצפון" - תוכנית מערכת הביטחון למיגון תושבי הצפון, בתרחישי חירום ביטחוניים וברעידת אדמה. למרות ההבטחות שניתנו לתושבי האזור, לא הועברו רוב הכספים הנדרשים למימוש התכנית, ורובם אף לא תוקצבו. לפי התחזיות, יידרשו 12 שנים כדי להשלים את יישום התכנית, זאת בשל הבירוקרטיה הכרוכה בהליכי התכנון ובקבלת ההיתרים.

ח"כ מוטי יוגב מסיעת הבית היהודי, טען כי האיומים בצפון הם חמורים פי עשרה ביחס לרצועת עזה. "חייבים לפעול מהר למיגון הצפון לטובת הצלת חיים", אמר והוסיף ש"אנחנו רוצים ללכת לפתרון מיגון צמוד לאנשים ולא לריצה למקלט ציבורי".

יתרה מזאת, ראשי רשויות שנכחו בדיון טענו כי משרד האוצר וגורמי הצבא מעכבים את התקציבים בכוונה. "תביאו לנו את הכסף מפיקוד העורף ותראו איך בונים הכל בפחות משנתיים", טען יורם ישראלי, סגן ראש המועצה המקומית מטה אשר. יחד איתו גם סיון יחיאלי יו"ר פורום קו העימות קרא לעזרה: "למשוך את התהליך הזה 12 שנים זאת שערורייה. מדובר בחיי אדם".

עוד בוואלה! NEWS
התקציב קוצץ והחוק להגנתן תקוע: מחדל הטיפול ברצח נשים בישראל
חוק הגיוס, הבחירות והחקירות: נתניהו ענה לשאלות כתבים במזנון הכנסת
תקלות ללא הפסקה: קווי רכבת בין ירושלים לנתב"ג בוטלו בשל בעיה במסילה

צה"ל הציב מרכיבי מיגון ללוחמים מול מוקדי ההפגנות גבול רצועת עזה. אמיר בוחבוט
"המצב בצפון יותר מסוכן מעזה". הנחת מיגוניות בעזה/אמיר בוחבוט

יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) הדגיש: "אנחנו לא רוצים רק לתכנן תכניות, אלא לשים בצדן תקציב משמעותי מאוד". לדבריו, "דווקא בגלל העיסוקים שלנו כאן אנחנו מבינים את הצורך להסתכל על מדינות שחוו אסונות קטסטרופליים ולראות מה ההבדלים בין מי שהתכוננו ומי שלא".

אל"מ גולן ואך, ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף, הודה כי התוכנית המלאה בסדר גודל של חמישה מיליארד שקלים שהוצגה לקבינט איננה מוצגת לעת עתה בפני חברי ועדת החוץ והביטחון. מדבריו של הקצין הבכיר עלה כי עד היום תוקצבה התוכנית בסך 150 מיליון שקלים בלבד. יחד עם הפער התקציבי, כדי לממש את התוכנית באופן מלא יידרשו עוד שנתיים, בעקבות הצורך לסיים את הליכי התכנון וקבלת ההיתרים.

אל"מ ואך הוסיף כי בסך הכול, מתוכננים להיות מושקעים 750 מיליון שקלים לטובת תשתיות לאומיות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ND תרגיל היערכות לאומי. דובר צה"ל
תרגיל הערכות לאומית של פיקוד העורף, מרץ/דובר צה"ל

זאב צוק רם, ראש רשות החירום הלאומית, ציין כי בשבוע שעבר אושרו בוועדת הכספים 136 מיליון שקלים עבור 21 ישובים המצויים בטווח של עד ק"מ אחד מגבול הצפון. רם הבטיח כי "יישובים אלו יקבלו חליפת מיגון מלאה וכן מכלול רחב של מרכיבי ביטחון כמו ביישובי עוטף עזה". עוד הוסיף כי המצב המיטבי יתקיים אם מימוש תכנית המיגון המלאה תסתיים בתוך עשר שנים.

על 136 מיליון השקלים שאושרו בוועדת הכספים בשבוע שעבר אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "לא ברור לי איך ניתן לנצל תוך חודשיים תקציב כזה גדול ואני מודאג שזה נדחה לרגע האחרון". ח"כ לוי לא הסתיר את כעסו ואמר: "אם אפשר היה לעשות את זה הרבה לפני, למה זה לא נעשה?".

עלי בינג, רכז ביטחון באגף התקציבים במשרד האוצר, השיב ח"כ לוי ואמר שעד היום הדברים נעשו "ללא יד מכוונת". עוד הוסיף כי "זו בין השאר הסיבה שבגינה חלק משמעותי מהתקציב שניתן לא מומש בפועל". לדבריו, הם מתכוונים לתכלל כעת את התקציבים באמצעות המטה לביטחון לאומי ורשות החירום הלאומית.

בינג הודה ש"נכון לרגע זה, לא ברור לחלוטין כיצד יושקע הכסף ועל כן הדיון היום בוועדה מקדים את הממשלה. חלק מהסכום הכולל יגיע ממשרדי ממשלה שיידרשו להשקיע מתקציבם לטובת מיגון של נושאים שבאחריותם".

ראש רשות החירות הלאומית (רח"ל) זאב צוק-רם. דובר צה"ל
"המצב המיטבי יהיה בעוד עשר שנים" זאב צוק רם, ראש רשות החירום הלאומית/דובר צה"ל

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) ציין בזמן הוועידה כי כתושב הצפון הוא "מתכוון לעקוב אחר התוכנית ברמה של שבוע וחודש. האפשרות שהנושא ייפול בין הכיסאות היא עצומה".

יו"ר הוועדה, ח"כ עמיר פרץ, סיכם את הדיון והוסיף כי "העברנו היום מסר חד משמעי שאנו רואים בהגנה על העורף את אחד מהנושאים החשובים ביותר ולכן שמנו אותו כדיון הראשון של פתיחת מושב החורף בתוך דיוני ועדת החוץ והביטחון". לפי פרץ, בוועדה רואים בחומרה את הפער בין החלטות הממשלה לתוכנית שהוצגה. "הוועדה תקיים דיון המשך בעוד כשלושה חודשים. בדיון תשמע הוועדה את תכנית 'מגן הצפון' כולה, ובכלל זה את התקדמות התכנון והפריסה התקציבית", הוסיף.

בדיון קודם של הוועדה, עלו פערי מיגון רבים, כגון במחסור במחרבים מוכנים ובמיגון אקטיבי באמצעות מערכות צה"ל, כגון כיפת ברזל. "בצפון, לצערי הרב, הכל עניין מזדמן", אמר פרץ בישיבה האחרונה, שנערכה בחודש מאי, והוסיף כי המצב אף החמיר מאז מלחמת לבנון השנייה, אותה ניהל כשר ביטחון.

"בעוד שבגרף של מיגון הצפון לא התקדמנו מספיק, גרף האיום עלה באופן משמעותי". בדיון באותו היום אמר מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, כי 28% מאוכלוסיית ישראל, כ-2.5 מיליון מהתושבים, בכ-700 אלף בתים, אינם מוגנים בביתם, כי 27% מהמקלטים הציבוריים נמצאים בכשירות נמוכה כיום והשירותים החיוניים לאזרח, כרגע, יתפקדו ב-35% בעת חירום.

  • עוד באותו נושא:
  • עמיר פרץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully