וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל קיצוצי הממשל: התכנית בקונגרס לחיזוק הכלכלה הפלסטינית

14.10.2018 / 18:03

פרסום ראשון: מחוקקים משתי המפלגות הניחו הצעה להקמת קרן של 100 מיליון דולר לפרויקטים אזרחיים וטכנולוגיים משותפים לישראל, ארה"ב והפלסטינים. היוזמה, שנועדה לתרום לפיתוח כלכלי ולחיזוק הקשר בין העמים, מגיעה אחרי הקיצוצים שהנחית ממשל טראמפ על כספי הסיוע ואונר"א

עריכה: ליר שפיגלר

ברקע הקיצוצים של הממשל בתקציב אונר"א ובתקציבי הסיוע לרשות הפלסטינית, הקונגרס האמריקני מקדם בימים אלה הקמה של קרן מיוחדת של 100 מיליון דולר שתוקדש לחיזוק הכלכלה והמגזר הטכנולוגי הפלסטיני. לוואלה! NEWS נודע כי בשבוע שעבר הונחה על שולחן הסנאט הצעת חוק בתמיכת שתי המפלגות להקמת "קרן השותפות הפלסטינית" שנועדה לממן פרויקטים של שיתוף פעולה אזרחי, כלכלי וטכנולוגי בין ישראל והפלסטינים ולסייע בשילוב המגזר הפרטי הפלסטיני בתוך הכלכלה העולמית. הצעת חוק דומה תופץ בבית הנבחרים השבוע. לפי ההצעה, תוקם קרן אמריקנית שתפעל בפיקוח הקונגרס להקצבת כ-100 מיליון דולר למיזמים משותפים בין ישראל, ארצות הברית, הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות באזור. בהמשך, הקרן תפעל לגיוס תקציבים דומים משחקנים אחרים בקהילה הבינלאומית.

"הקונגרס סבור שבניה של כלכלה פלסטינית בת קיימא היא מרכזית למאמץ לשימור האפשרות של פתרון שתי המדינות", נכתב בדברי ההסבר להצעה, שאותה מובילים סנאטורים בכירים מהמפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית כאחד, בהם הסנאטור הרפובליקני הפרו-ישראלי לינדזי גראהם והסנאטורים הדמוקרטיים טים קיין, כריס קונס וקורי גרדנר. "פיתוח טכנולוגי כלכלי בשטחים הפלסטיניים ייצר מקומות תעסוקה, ימנע זליגת מוחות פלסטינית ויתרום ליציבות אזורית. שיתוף פעולה בין הסקטור הטכנולוגי הישראלי-הפלסטיני והאמריקני יהיה לרווחת שלושת העמים ויש לעודד אותו". כמו כן, ההצעה שמה דגש על "חיזוק קשרי הידידות, וחיבורי שטח בין העמים", בטענה ש"פיוס ועידוד סובלנות יכול לשמש כחיסון בפני תעמולה שקרית של קבוצות טרור וההסתה המתגברת".

לקריאה נוספת:
כולם יפונו: ממשלת איטליה הכריזה מלחמה על עיירת מהגרים
"מחווה" של ארדואן: הרחוב של שגרירות ארה"ב ייקרא על שם מלקולם אקס
סעודיה דוחה את איומי טראמפ: נגיב לכל צעד שיינקט נגדנו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה 11.10.18. רויטרס, רויטרס
בבית הלבן מכירים את היוזמה. טראמפ/רויטרס, רויטרס

לפי הצעת החוק, שר החוץ האמריקני, בהתייעצות עם משרדי האוצר והמסחר, ייסדו קרן שתתוקצב בכ-100 מיליון דולר לשנים 2019-2024 ויעשו מאמצים נוספים לגייס תקציבים נוספים משחקנים אחרים בזירה הבינלאומית. בניהול הקרן ופיקוח על עבודתה ייקחו חלק נציגים של הנהגת שתי המפלגות בסנאט ובבית הנבחרים. כספי הקרן יושקעו, בין היתר, בפרויקטים משותפים בישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה, בחיבור יזמים פלסטינים לחברות ישראליות ובינלאומיות וכן בחיבורי שטח של ישראלים פלסטינים ואמריקנים מעולמות ההייטק והסטארט-אפ.

על הצעות החוק - שיעלו בשני בתי הקונגרס - חתומים סנאטורים ומחוקקים משתי המפלגות. לדברי גורם אמריקני המעורה בנושא, בבית הלבן מכירים את היוזמה, שנולדה והתבשלה בקונגרס, אך היא טרם זכתה לברכת הדרך של הממשל. מאחורי התמיכה הדו מפלגתית בחקיקה עומד, בין היתר, ארגון בשם "אלמפ" - ALLMEPP (ברית לשלום במזרח התיכון), ארגון גג שמאגד עשרות ארגונים הפועלים בתחום הדו קיום וקידום חברה אזרחית, שלום ויציבות בין ישראלים ופלסטינים. הארגון פועל מול מספר מדינות בעולם להקמת קרן בינלאומית לתמיכה בפעילויות שלום בין ישראל והפלסטינים, בדומה למודל שיושם בעבר בסכסוך באירלנד. הקרן האמריקנית צפויה להיות בסיס להמשך גיוס הכספים לקרן בקהילה הבינלאומית. גם איש העסקים והיזם הישראלי ידין קאופמן, שמשקיע מזה שנים בתעשיית הסטרטאפ הפלסטינית, פעל מאחורי הקלעים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רויטרס, רויטרס
מתיחות עם ארה"ב מאז העברת השגרירות. אבו מאזן/רויטרס, רויטרס

הצעת החוק מגיעה ברקע הקיצוצים הכבדים שממשל טראמפ ביצע בתקציבים שהוא מעביר לפלסטינים בחודשים האחרונים, בסך כולל של יותר מחצי מיליארד דולר. בין היתר, קוצצו כ-200 מיליון דולר בסיוע החוץ, 300 מיליון דולר בתקציב אונר"א, ועשרות מיליוני דולרים בתוכניות דו-קיום ומימון בתי חולים פלסטיניים במזרח ירושלים.

עם זאת, בחודש שעבר הנשיא טראמפ רמז שהממשל יחדש את העברת התקציבים בעתיד אם הרשות הפלסטינית תסיים את החרם ותחדש את הקשרים עם הממשל, שמנותקים למעשה מאז ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים בדצמבר אשתקד. "שילמנו להם בעבר 550 מיליון דולר בשנה. עכשיו אנחנו לא משלמים כלום. כי במשך שנים ההנהגה הפלסטינית התעללה בנו ועדיין העברנו להם את כל הכסף. עכשיו לא, אבל זה יתחדש. אני מצפה לכך, כי הם משתמשים בכספים למטרות שחלקן טובות, ולמטרות שחלקן רעות ובלתי מקובלות", אמר טראמפ בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש שעבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בניו יורק, ספטמבר 2017. רויטרס
טראמפ ואבו מאזן, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully