וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס, גיור ופונדקאות: מושב החורף ייפתח, והוא עשוי להיות הקצר ביותר

15.10.2018 / 6:00

מושב החורף של כנסת ישראל צפוי להיפתח בישיבה חגיגית, אך יוזמות חקיקה שעומדות במחלוקת עלולות להביא לסיומו מוקדם מהצפוי. בין חוק הגיוס, הגיור והפונדקאות - כל המוקשים הצפויים להמשך קיומה של הכנסת הנוכחית

הכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת מחר. דוברות הכנסת / איציק הררי, מערכת וואלה! NEWS
הכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת / איציק הררי

אחרי פגרה שנמשכה שלושה חודשים, מושב החורף של הכנסת ה-20 ייפתח היום (שני) בישיבה חגיגית במליאה, והוא גם עשוי להיות המושב הקצר של הכנסת הנוכחית. כשברקע איום הבחירות, משבר הגיוס, יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת וחקירות ראש הממשלה, ראשי המפלגות בקואליציה סבורים כי הבחירות כבר כאן והן צפויות להיערך בתחילת השנה הבאה, ולכן, הכנסת תתפזר בקרוב.

עוד בוואלה! NEWS
בפתח מושב החורף: ישראל ביתנו דורשת לקדם מחדש את עונש מוות למחבלים
חקירת התקרית בגדר: פלסטיני שחדר מעזה ניסה כנראה לחטוף נשק מלוחם
נבדק החשד: מתנחלים יידו אבנים וגרמו למות הפלסטינית

חוק הגיוס - מוקש מרכזי

חוק הגיוס הוא המוקש המרכזי שעומד בפני הקואליציה. מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" החליטה כי ‏כל בחור ישיבה שלומד תורה יוכל להמשיך ללמוד. לפי החלטתם, הם ינסו להגיע להבנות עם נתניהו על נוסח החוק אך גם במידה והחוק יאושר ללא הבנות - הם לא יפרשו מהקואליציה. ההערכה היא כי החלטה זו נועדה למשוך זמן זאת בניסיון למנוע אפשרות שבבחירות יתקיימו בעקבות סוגיית הגיוס.

לעומת "אגודת ישראל", ש"ס ו"דגל התורה" תומכות בחוק החדש שגיבש משרד הביטחון. "זה החוק הכי טוב", אמר לאחרונה יו"ר ש"ס אריה דרעי. דברים דומים השמיע גם יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני. למרות זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לקדם את החוק ללא הסכמה גורפת של כל הסיעות החרדיות.

הכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת מחר. דוברות הכנסת / איציק הררי, מערכת וואלה! NEWS
הכנות לפתיחת מושב הכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת / איציק הררי

בבג"ץ נקבע כי החוק הנוכחי שמעניק את הפטור לבחורי ישיבה יפקע בתחילת חודש דצמבר, ואם לא יאושר חוק חדש, יחויבו בחורי הישיבות בגיוס ועל הממשלה יהיה להפסיק את תקציבי הישיבות והכוללים. אם הכנסת תפוזר, הממשלה תפנה לבג"ץ כדי לקבל ארכה לפקיעת החוק הנוכחי עד להשבעת הממשלה החדשה.

אך הגיוס אינו המוקש היחיד לקואליציה. בשבוע הבא יעלה להצבעה חוק "נאמנות בתרבות", שמקדמת שרת התרבות והספורט מירי רגב. ההצעה השנויה במחלוקת קובעת כי משרד התרבות יוכל לשלול תקציבים ממוסדות תרבות שיחתרו תחת המדינה ולא יביעו לה נאמנות. באופוזיציה הצליחו לבלום במושב הקודם את החוק, ורגב הביעה זעם על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שסיכל אז את ההצבעה, לטענתה ממניעים אישיים. כעת, אחרי הסולחה עם אדלשטיין, היא חזרה לקדמו וההערכה היא כי חרף מחאות האופוזיציה, הוא יאושר.

חוק הפונדקאות - ההצבעה נדחתה

גם חוק הפונדקאות הוא אחד המוקשים העיקריים לקואליציה. בתום מושב הקיץ, אושר החוק שמאפשר הליך פונדקאות לנשים יחידניות. נתניהו, בעקבות לחץ של חברי הכנסת מירב בן-ארי (כולנו) ואמיר אוחנה (הליכוד), וכן בשל מחאת הלהט"ב, הודיע כי יתמוך בהצעה מתוקנת שתאפשר פונדקאות גם לאבות יחידנים. נתניהו ספג ביקורת רבה, בעיקר מהצד החרדי, על הצהרתו, ובשל "אי הסכמות" הוחלט לדחות את ההצבעה למועד לא ידוע.

יום מחאה נגד חוק הפונדקאות. דנה ירקצי, דנה ירקצי
מחאת חוק הפונדאות, יוני השנה/דנה ירקצי, דנה ירקצי

בגלל הדחייה, באופוזיציה מתכוונים להביך את הקואליציה, ובעוד כשבועיים וחצי ביוזמת סיעת "יש עתיד" יתקיים דיון 40 חתימות במליאת הכנסת בנושא התיקון לחוק.

על פי תקנון הכנסת, נתניהו יהיה חייב להשתתף בדיון. אתמול דחתה ועדת שרים לענייני חקיקה את התיקון לחוק שיזמה ח"כ יעל גרמן. גרמן אמרה בתגובה: "אנחנו לא נוותר, ביום רביעי הקרוב נעלה את הצעת החוק למליאה. הדחייה של ועדת שרים היא הוכחה שראש הממשלה פועל נגד הקהילה הגאה".

חוק הגיור - מונופול הרבנות?

בישיבת ראשי הקואליציה האחרונה סימן נתניהו מלכוד נוסף לקואליציה הנוכחית, והוא חוק הגיור. בבג"ץ מתנהלת עתירה שבה הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים מבקשים שישראל תכיר בגיורם. בעקבות דרישתם, החרדים ביקשו לקדם חוק שיעגן את מונופול הגיור בידי הרבנות הראשית לישראל. הדרישה הובילה במושב הקודם של הכנסת למשבר קואליציוני שבסופו הקים נתניהו וועדה שבראשה עמד שר המשפטים משה נסים. לחוק שגיבש נסים הייתה התנגדות לא רק מצד החרדים אלא גם מצד הרפורמים והקונסרבטיבים. "ישראל ביתנו" אינה מוכנה לקדם את החוק שהחרדים מעוניינים בו, ולפיכך הנושא לא פתיר עד כה.

הכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת מחר. דוברות הכנסת / איציק הררי, מערכת וואלה! NEWS
הכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת / איציק הררי

מחאת הדרוזים בעקבות אישור חוק הלאום, עתידה לתת את אותותיה במושב הקרוב. ח"כ זוהיר בהלול צפוי להגיש את התפטרותו בשבוע הקרוב, לאחר שהצהיר כי יעזוב את הכנסת בעקבות אישור החוק. נוסף על כל אלו, גם יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת אחרות מתנהלות ברקע, בהן חקירות נתניהו, מיזוג ערוץ 10 עם הזכיינית רשת שנתקל בקשיים, עונש מוות למחבלים, חוק היועמ"שים ונושאים נוספים. כל אלה עתידים להעסיק את חברי הכנסת, וביכולתם לקבוע את אורך המושב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully