וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגדוע את "פיגועי ההשראה": המצוד הכפול אחר המחבלים בשומרון

11.10.2018 / 23:27

בזמן שהמבוקש שרצח שני ישראלים בברקן עדיין מסתובב בחופשיות, בצה"ל פתחו במצוד גם אחר המחבל שפצע אדם בכניסה לשכם. החשש הוא שהאווירה האלימה והסתה ברשתות החברתיות יעודדו פלסטינים נוספים להצטרף למעגל הטרור

עריכה: שניר דבוש

במקביל לחיפושי המחבל שרצח שני ישראלים באזור התעשייה ברקן בתחילת השבוע, צה"ל החל היום (חמישי) במצוד אחר המחבל הנוסף שביצע את הפיגוע בצומת החטיבה המרחבית שומרון בכניסה לשכם. המחבל הפלסטיני הסתער היום בצהריים עם סכין על אזרח ישראלי ופצע אותו באורח קל עד בינוני.

במהלך האירוע, חייל צה"ל שעמד בסמוך אליו פתח לעברו באש. המחבל עלה על רכב פלסטיני ונמלט ללא פגע. אזרחית ישראלית, עוברת אורח, נפצעה באורח קל מרסיסי הירי. המחבל שביצע את הפיגוע נמלט לכיוון העיר שכם כשהוא חמוש בסכין. בנוסף אליו, המחבל אשרף בו שחה, שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי ביום ראשון, עדיין משוטט בחופשיות ומסוגל לבצע פיגוע נוסף.

לקריאה נוספת:
ליברמן: אנחנו מתקרבים אל המחבל מברקן, זמנו הולך ואוזל
דיווח פלסטיני: צה"ל עצר את אמו ושתי אחיותיו של המחבל מברקן
השראה מדאעש או פיגוע מיקוח: בצה"ל מנסים להתחקות אחר המחבל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הקצה המבצעי" הגיב במהירות, אך לא דייק. זירת הפיגוע, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהינתן מצב שבו המחבל יצא לדרך, החוכמה המבצעית אומרת כי יש לשבש את פעולותיו, ואם הוא מימש את כוונותיו לבצע פיגוע, על הכוחות לסכל אותו בזמן אמת, או לכל הפחות למנוע ממנו להימלט. "הקצה המבצעי" שעליו מדברים הרבה בפיקוד במרכז, שנדרש לפעול בדיוק במפגש עם מחבל, הגיב במהירות לאיום - אך לא דייק, והמחבל הצליח לחמוק זמנית.

צה"ל מסכל מאות פיגועים בשנה לאורך השנים, אך תמיד יש אחוזים בודדים שחומקים מהרדאר. זו האווירה ביהודה ושומרון, שתמיד נותרת מתוחה עם פוטנציאל לפיגועים ולהידרדרות לסבבי הסלמה.

בעקבות המצוד הוחלט במטה הכללי של צה"ל לתגבר בכוחות נוספים את אוגדת יהודה ושומרון במהלך סוף השבוע. במוצאי יום שבת תתקיים הערכת מצב נוספת ויוחלט האם להשאיר את הכוחות לשבוע הבא.

עוד באותו נושא

פיגוע בשומרון: חייל נפצע בינוני מדקירה ואישה נפצעה קל; המחבל נמלט

לכתבה המלאה
פעילות צה"ל בכפר שוויקה - כפרו של המחבל מאזור התעשיה ברקן. דובר צה"ל
כוחות תוגברו ופעילים נעצרו. פעילות כוחות צה"ל במצוד אחר המחבל מברקן/דובר צה"ל

למרות תגבור הכוחות ביהודה ושומרון כדי לסייע במצוד ולהעלות את רמת האבטחה, בפיקוד המרכז עסוקים לא רק בניסיונות לכידת שני המחבלים לפני שיבצעו פיגוע נוסף, אלא גם בגדיעת את האווירה האלימה. וזאת, מחשש שתייצר השראה לפלסטינים נוספים שיצטרפו למעגל הטרור, או כמו שבצה"ל אוהבים להגדיר: למנוע טרור חקיינות.

ההבדל בין אירועי "גודל השעה", סדרת פיגועים קטלניים שהחלו בדצמבר 2015 בשומרון והתפשטו לרחבי הגדה המערבית, למציאות היומיומית באזור, הם עוד כמה פיגועים מוצלחים שיגררו אחריהם תגובות מצד ישראל, ואחריהן שוב טרור.

תגבור כוחות, מעצרים ליליים ושיח עם בעלי השפעה פלסטינים

בזמן שהמצוד אחר שני המחבלים נמשך ומתבצעים מאמצים לאתרם, ההסתה ברשתות החברתיות הפלסטיניות מתרחבת ומשחקת לרעת כוחות הביטחון. אחת המטרות היא לגדוע את רצף ההסתה באמצעות לכידת המחבלים, שתראה שהתגובה הישראלית, כמו הריסת בית המחבל, לא משתלמת בסופו של דבר. למאמצים אלה מצטרפים גם תגבור הכוחות במוקדי החיכוך בין פלסטינים לבין ישראלים, אזהרת גורמים מסיתים, מעצר פעילי טרור כפי שצה"ל מבצע כמעט מדי לילה, וכן שיח עם גורמים משפיעים על השטח ועל האווירה ברחוב הפלסטיני.

כוחות צה"ל סורקים את סמוך למיקום פיגוע הירי במפעל בברקן 7 באוקטובר 2018. רויטרס
שני ישראלים נרצחו. הסריקות סמוך לזירת הפיגוע בברקן/רויטרס

איש לא יודע להצביע בשלב זה על הקשר בין הפיגועים לבין המתיחות של ישראל ושל הרשות הפלסטינית או לרצונו של חמאס לדרבן פלסטינים לבצע פיגועים. עם זאת, אי אפשר לפסול אפשרויות אלה על הסף. האתגר בכל הסיפור הזה הוא לדעת לנהל מצוד אחר מחבלים מסוכנים מבלי להטיל ענישה קולקטיבית על ציבור שלם, כדי לא לגלום למי שאדישים לטרור להצטרף למעגל האלימות.

הפעולות הללו דורשות דיוק מרבי מהכוחות, לא רק בבחירת דפוסי הפעולה במהלך היום והלילה בלב האוכלוסייה הפלסטינית, אלא גם בהפעלת דיוק ותכליתיות ברגע שהם פוגשים את האיום בטווח קצר. ימים מתוחים אלה בגדה המערבית הם ימי מבחן, וזאת מבלי להזכיר את המתחולל בגזרות האחרות שאיתן מתמודדת ישראל - רצועת עזה והזירה הצפונית.

(עדכון ראשון: 21:12)

מיפוי בית משפחת המחבל אשרף וליד סלימאן נעאלוה, שביצע את פיגוע הירי באיזור התעשייה ברקן, ופעילות הכוחות המיוחדים באזור 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
כוחות צה"ל מחיפושים אחר המחבל, השבוע/דובר צה"ל, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully