וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם במחיר משבר אזורי, ליורש העצר הסעודי אין גבול ברדיפת אויביו

9.10.2018 / 9:22

היו שקיוו כי הרפורמות בסעודיה יגיעו בד בבד עם פתיחות פוליטית, אך היעלמותו של העיתונאי הסעודי מראה עד כמה רחוק מוכן ללכת מוחמד בן סלמאן. אל מול ביקורת כלפי שלטון המלוכה, מוכן נסיך העצר לספוג ביקורת בינלאומית - וייתכן שגם סכסוך עם אחת המדינות החזקות באזור

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

היחסים בין ערב הסעודית לטורקיה הצטננו בשנים האחרונות בשל תחרותן על הנהגת העולם המוסלמי. הממלכה בריאד דחקה בעשורים האחרונים את מצרים מהנהגת העולם הערבי, ובזכות העובדה שבשטחה שוכנות שתי הערים החשובות ביותר באסלאם, שנולד בחצי האי הערבי, השפעתה על העולם המוסלמי חורגת מגבולותיה הגיאוגרפיים.

שלטונו האבסולוטי של בית סעוד, הן פוליטית והן דתית, בשילוב מאגרי הנפט העצומים של הממלכה, ביססו את יציבותה ומנעו ממנה לחוות את התהפוכות שאפיינו את המזרח התיכון בשנים האחרונות. גלי המחאה של "האביב הערבי" בסעודיה פרצו בעיקר באזורים השיעיים וקל היה לדכא את המפגינים, במקביל להגשת סיוע למשטרים ולגורמים שריאד ראתה בהם חיוניים לשמירה על האינטרסים שלה. בתמצית, כל אלו שאינם מזוהים עם "האחים המוסלמים".

לקריאה נוספת:
טורקיה לסעודיה: אפשרו לנו לחפש בקונסוליה אחרי העיתונאי הנעלם
ארדואן: עוקב מקרוב אחרי היעלמותו של העיתונאי הסעודי
דיווח: העיתונאי הסעודי נרצח בקונסוליה באיסטנבול, גופתו הוברחה

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דצמבר 2017. רויטרס
מנסה למכור למערב את הרפורמות שנערכות בממלכה. מוחמד בן סלמאן/רויטרס

מן הצד השני ניצבת טורקיה של רג'פ טייפ ארדואן, החולם על ימי הזוהר של האימפריה העות'מאנית, שליטת העולם המוסלמי עד לקריסתה בתום מלחמת העולם הראשונה. מפלגתו מזוהה עם "האחים המוסלמים" והוא אחד מבעלי הברית הקרובים ביותר של אמיר קטאר א-ת'אני, אחד מיריביו ההולכים ומתרבים של יורש העצר בן ה-33.

שיתוף הפעולה של טורקיה עם איראן הוא מוקד למחלוקת נוספת עם ערב הסעודית, הרוצה לבודד אותה לחלוטין וזוכה לתמיכת ממשל טראמפ - שמצדו מסוכסך עם ארדואן עקב מעצרו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון והתמיכה האמריקנית בכורדים בסוריה.

אל הקלחת הזו הושלך ג'מאל חאשוקג'י, עיתונאי סעודי שהיה מקורב לבית המלוכה אך סר חינו בעיני בן סלמאן ועזב לארצות הברית. אם אכן נרצח ובותר בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, כפי שגורסים גורמים רבים, יהיה זה סימן נוסף לעד כמה רחוק מוכן ללכת הנסיך הצעיר במיגור כל ביקורת כלפי מדיניותו השנויה במחלוקת.

נשיא טורקיה, ארדואן, במהלך קונגרס מפלגתי באנקרה, טורקיה 7 באוקטובר 2018. רויטרס
חולם על ימי הזוהר של האימפריה העות'מאנית. ארדואן/רויטרס

חאשוקג'י הוא לא עוד מבקר שלטון או פעיל זכויות אדם, שמאות מהם הושלכו לכלא מאז עלה המלך סלמאן לשלטון ב-2015 והותיר לבנו למשול הלכה למעשה ולעצב את הממלכה בהתאם לחזונו. הוא היה יועץ לראש המודיעין הוותיק טורקי אל-פייסל, ערך עיתון מקומי וכתב טורים. הוא מכיר את האליטה הסעודית מקרוב, ועל כן מסוכן הרבה יותר מבלוגרים או פעילות למען זכויות נשים שפשוט אפשר להשליך מאחורי הסורגים.

קולו קיבל מקום בכלי תקשורת נחשקים בעולם מאז שנטש את מולדתו עם תחילת הרדיפה אחריו אשתקד. בטוריו בוושינגטון פוסט המשפיע הוא נגע בנקודות הרגישות מבחינת יורש העצר, כשתהה לגבי כדאיות המצור על קטאר הנמשך מאז יוני אשתקד והמלחמה ההרסנית בתימן שנמצאת באמצע שנתה הרביעית ללא סוף נראה בעין. הוא עמד לפרסם טור על המחסור בחופש הביטוי בעולם הערבי, כשפותה להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונתו האחרונה של העיתונאי הסעודי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כדי כך הוא הפחיד את המשטר הסעודי, עד שבן סלמאן היה מוכן לשלוח צוות חיסול, שכלל לפי ההערכות 15 איש, אל נציגות דיפלומטית במדינה זרה, המתחרה הישירה על ההגמוניה בעולם המוסלמי. אלו, לפי גורמים המעורים בחקירה, ביתרו את גופתו של העיתונאי הוותיק, הכניסו את חלקיה למזוודות ועזבו בשיירת כלי רכב חשודה.

העלילה הזו, שנשמעת מופרכת מדי גם עבור סרטי מתח הוליוודיים, מתרחשת בזמן שבן סלמאן מנסה למכור למערב כי הרפורמות שהוא עורך הן על אמת. חלקן הובילו לשינוי של ממש במצבן של הנשים, שיכולות סוף סוף להוציא רשיון נהיגה, להגיש תכניות חדשות, לנהל בנקים ולהשתתף באירועי תרבות.

אפס סובלנות

עם זאת, יורש העצר הראה כי השינויים החברתיים יעשו אך ורק בדרכו, בקצב שלו ועל פי האינטרסים שלו. כשפעילי זכויות נשים ותיקים רצו לחגוג את ביטול האיסור הארכאי והקיצוני על נהיגת נשים, הם נשלחו למעצר והואשמו בבגידה. נסיכים שמחו נגד יוקר המחיה נעצרו, כך גם מאות אנשי עסקים, בני מלוכה וגורמים רשמיים לשעבר שהואשמו בשחיתות וזכו בחירותם אחרי ששילמו קנסות ענק. כמו כן, חזון הדגל הכלכלי שלו, "2030", להפסקת תלותה של ריאד בנפט, מתרחק עם העיכוב בהפרטת חברת הנפט הלאומית ארמקו.

היו שקיוו כי צמצום מקומה של הדת בחיי היומיום בממלכה יגיע בד בבד עם פתיחות פוליטית. עד כה יורש העצר לא הפגין סובלנות ולו לרכות שבביקורות נגד המדיניות הכלכלית, החברתית והצבאית שלו. אדרבא, הדיכוי התרחב גם לאליטה בממלכה הסונית הווהאביסטית, כשלפי דיווחים מערביים אפילו אמו ובן דודו של בן סלמאן מוחזקים בארמנותיהם.

נשים חולפות על פני כרזה של סלמאן מלך ערב הסעודית בפאתי ריאד, פברואר 2018. רויטרס
צמצום מקום הדת ומלחמה אפשרית על הכס. נשים חולפות על פני כרזה של המלך סלמאן/רויטרס

ייתכן שזה מעיד על חששותיו של יורש העצר מפני התנגדות תת-קרקעית למהלכיו מרחיקי הלכת. יחד עם אביו, שלפי גורמים לשעבר בממשלו של אובמה אינו צלול בדעתו, הם דחקו ענפים אחרים ממשפחת המלוכה, בניגוד למסורת שהייתה נהוגה מאז הוקמה הממלכה לפני כ-85 שנה ולפיה הייתה חלוקה שווה בין צאצאיו של אבן סעוד.

פרט לבריאותו הרופפת, המלך סלמאן מבוגר - בן 82 - ולא צפוי להאריך ימים. ללא ריסוק מתנגדיו כיום, תחת חסותו של אביו, היורש העתידי עלול להתמודד עם מלחמות פנימיות ביום שבו יירש את הכס.

במה שנראה כמו פעולת חיסול אכזרית וחסרת תקדים בעידן המודרני, שפרטים רבים ממנה אינם ידועים, לקח בן סלמאן סיכון גדול בפגיעה בתדמיתו הבעייתית ממילא כבר עתה. אפילו טראמפ, שמשבח את טיב היחסים עם ערב הסעודית תחת ממשלו, הביע את דאגתו מהפרשה וכמוהו גם מדינות אירופיות נוספות שקשריהן הצבאיים עם ריאד מקימים זעקות מחאה מצד ארגוני זכויות אדם חדשות לבקרים.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
השווה בין בן סלמאן לפוטין. חאשוקג'י/רויטרס

בימים שבהם הנסיך הסעודי הצעיר מפנה את תשומת הלב המירבית שלו לבלימת ההשפעה האיראנית במזרח התיכון, הדבר האחרון שהוא צריך הוא התמקדות בינלאומית במצב זכויות האדם העגום בממלכה.

ואולם, כנראה שהוא סבור שזהו מחיר נסבל. החיסול יעלה לו בגינויים ואולי גם בהשעיית עסקאות נשק עם מדינות אירופיות. הוא לא מאמין שממשל טראמפ יעז להעניש אותו ולהסתכן בזעזוע נוסף במחירי הנפט, העולים במקביל להידוק הסנקציות על איראן.

באחד מטוריו השווה חאשוקג'י את בן סלמאן לפוטין בשל חוסר יכולתו לסבול ביקורת. כמו המנטור מרוסיה, ששלח את אנשיו להרעיל בגז עצבים מרגל לשעבר, ליורש העצר אין גבולות ברדיפת אויביו, גם במחיר של סכסוך עם אחת המדינות החזקות באזור המונהגת על ידי שליט כוחני לא פחות ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully