וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק על ים כנרת: המפלס יורד והתחמושת ההיסטורית נחשפת

9.10.2018 / 0:26

חבלני מרחב כנרת של המשטרה כבר אינם מופתעים בכל פעם שהם נקראים לטפל בשרידי תחמושת ממלחמות שונות שהתרחשו באזור במאה השנים האחרונות. "אנשים צריכים להבין שמדובר בסכנת חיים", אמרו. הדבר מהווה עדות למצבה הקשה של הכנרת שחופיה הולכים ומתרחבים

פגז שנמצא בחופי טבריה. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
"סכנת חיים של ממש". אחד מהשרידים שנחשפו בכנרת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

חבלני מרחב כנרת של המשטרה נקראו שלשום (ראשון) לטיילת בטבריה, כדי לטפל בקליע פגז חלוד בן עשרות שנים. זו אינה הפעם הראשונה שהחבלנים נקראים למקום בשל מציאת תחמושת ופריטי מלחמה בעתה האחרונה. מצבה העגום של הכנרת - 5.67 מטרים מתחת למפלס המקסימלי של האגם - חושף עדויות שונות מהעבר; מלבד קליע הפגז הישן, בשבועיים האחרונים נמצאו בחופי הכנרת, שהולכים ומתרחבים, שלושה רימוני יד ישנים.

על פי הערכתו של רס"ב זיו לבני, ראש תחום תחמושת במחלקת החבלה במשטרת ישראל, מדובר ברימונים ובקליע פגז בני עשרות שנים, שגילם נע בין 70 למאה שנים.

בשבוע שעבר הוזעקו חבלני מרחב כנרת של המשטרה על ידי מתרחצים לחוף שקמים שמדרום לטבריה. נופש ששהה במקום הבחין ברימון חלוד ומתפורר והתקשר למשטרה. חבלני המשטרה פינו את הרימון הישן מהמקום ופוצצו אותו. שלומי ביטון, חבלן משטרה שטיפל ברימון, אמר כי "על פי הסימנים מדובר ברימון יד בריטי, מסוג 'מילס 36'".

עוד בוואלה! NEWS:
בבית המשפט, בשבועה: סיאוב חצר נתניהו חייב להיות מוצג לעיני כל
בני הזוג לא שלחו את ילדיהם לביה"ס 4 שנים. אז הם חטפו קנס ענק
סין אישרה כי עצרה את נשיא האינטרפול, שהתפטר מראשות הארגון

רס"ב זיו לבני אוסף פריטי לחימה ישנים שנחשפו בכנרת. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
רס"ב זיו לבני בחיפושים אחר תחמושת נוספת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

הרימון שאותר הוא למעשה רימון הרסס המודרני הראשון שנכנס לשימוש בצבא הבריטי. הוא פותח תוך התאמתו לתנאי מזג האוויר במזרח התיכון וצופה בחומר מיוחד, כדי לשמור עליו בתנאי לחות. ייתכן שזה מה שסייע לרימון הישן להיות עדיין פעיל, גם אחרי עשרות השנים שחלפו מאז יוצר ובהם נח במי הכנרת.

"מדובר היה ברימון חי ועובד, למרות תנאי הרטיבות וגיל הרימון", טען ביטון. "הרימון אמנם לא פעל בעוצמה המקורית שלו, אבל הוא עדיין עבד. אנשים צריכים להבין שמדובר בסכנת חיים ממשית וצריכים לנקוט בכללי זהירות. אסור בשום פנים ואופן לגעת ברימוני רסס שמוצאים, גם אם הם נראים ישנים מאד ובלתי מזיקים. היו מקרים שאנשים לקחו את הרימונים לידיהם ושיחקו אותם. זה ממש מסוכן".

רס"ב לבני ציין כי "דווקא אותם פריטים ישנים ולכאורה עלובים למראה, מסוכנים במיוחד; חומר הנפץ בתוכם יוצא ריאקציה עם המתכת וכשמוציאים אותם מהמים והם מתחילים להתייבש, הרגישות שלהם עולה ויש חשש מוחשי שהם יתפוצצו. מדובר בסכנת מוות ואנחנו פונים לציבור בבקשה לא לגעת בהם. יש לסמן את המקום בו נמצא הפריט ולהזמין את המשטרה. קלע הפגז שהיה בטיילת, הובא לשם על ידי אזרח. מדובר בפעולה שסיכנה את האזרח ואת סביבתו. בעבר פריטים כאלו התפוצצו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
רימון בריטי ישן שנמצא בשבוע שעבר בכנרת. אסי חדד, מערכת וואלה! NEWS
אחד הרימונים שאותרו/מערכת וואלה! NEWS, אסי חדד

לפני שבועיים נקראו גם כן חבלני המשטרה לאחד מחופי הכנרת בצדה הדרום-מזרחי. נופש שצלל במים הרדודים הבחין ברימון יד בעומק של כחצי מטר והזעיק את המשטרה. כשהגיעו השוטרים למקום הם מצאו רימון נוסף בחוף. על פי כמה סימנים שנותרו עליהם, הסברה שהועלתה הייתה כי מדובר ברימוני יד מדגם צרפתי שהיו בשימוש בשלהי מלחמת העולם הראשונה ועד לסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת.

לדברי ביטון, "מדי פעם נמצאים סביב הכנרת רימוני יד ואמצעי לחימה ישנים אחרים. זו תופעה שמתגברת עם ירידת המפלס".

לבני ציין כי אותם רימונים מתוצרת צרפת ואנגליה שימשו את כל הכוחות שלחמו באזור בתקופה הסוערת שידע הגליל, משלהי מלחמת העולם הראשונה ועד מלחמת העצמאות. "אלו לא פריטים נדירים, אבל נוכחותם מספרת חלק מסיפור היסטורי שידע האזור", אמר.

אי בכנרת ליד קיבוץ מעגן. yuval gassar, מערכת וואלה! NEWS
עדות למצב העגום. האי שהתגלה בכנרת השנה/מערכת וואלה! NEWS, yuval gassar

לפני שנתיים נמצאו בחוף מעגן שבדרום האגם חמישה פגזים ישנים שהוסיפו נדבך מרתק להיסטוריה המלחמתית של האזור. הפגזים היו ככל הנראה חלק ממאגרי התחמושת של הצבא העות'מאני. לבני, המתמחה בחימוש מאותן שנים מצא כי הפגזים שנמצאו בחוף מעגן הם פגזים גרמניים ששימשו את הצבא העות'מאני במלחמת העולם הראשונה. הסברה היא כי הפגזים שנמצאו הושלכו בזמן מנוסת העות'מאנים מהקרב המפורסם על צמח, שנערך לפני מאה שנה בדיוק, בספטמבר 1918, במקום שבו נמצאו הפגזים. אפשרות אחרת היא שהפגזים נלקחו כשלל בידי הבריטים, שניצחו בקרב והשליכו אותם למי הכנרת.

פריטי המלחמה שנחשפו בזה אחר זה מהווים עדות למצבה הקשה של הכנרת שמוסיף לעורר דאגה. היום נמצא מפלס המים של האגם בגובה 214.47- מטרים מתחת לגובה פני הים התיכון. מדובר במפלס שנמוך ב-1.47 מטר מהקו האדום התחתון וגבוה רק ב-40 סנטימטרים ממה שהוגדר כ"קו השחור" של הכנרת.

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully