וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשצה"ל וחמאס משחקים חתול ועכבר: הסוף לתקופת האיפוק כלפי עזה?

1.10.2018 / 18:51

לאחר כישלון שיחות ההסדרה, החל חמאס להגביר את ההסתה והאלימות בשיטות שונות. אחרי שהוא ניצל את הרגישות של תקופת החגים ועצרת האו"ם - ייתכן שתקופת ההבלגה של צה"ל בגבול הרצועה הגיעה לסיומה. עכשיו נותר לראות האם יחל הארגון השולט ברצועה לדרדר את האזור למלחמה

עריכה: שניר דבוש

בזמן שכוחות חטיבת גבעתי אבטחו השבוע פעילות הנדסית לבניית מכשולים נגד פעילות טרור על קו החוף בצפון רצועת עזה, תצפית צה"ל זיהתה פלסטיני שנע בצורה חשודה לעבר הגבול הישראלי. אחד הקצינים הנחה לשגר לעברו מטח של רימוני גז מדמיע והחשוד התרחק והסתתר מאחורי גבעה. הכוח הפעיל רחפן לכמה דקות בניסיון לאתר את מיקומו המדויק ולעקוב אחריו. ייתכן וזה היה עוד אחד מניסיונותיו של חמאס לאסוף מודיעין על פעילות צה"ל סמוך לשובר הגלים.

בצד השני של מלחמת החתול והעכבר בין צה"ל לחמאס נמצאת דריכות הכוחות לכל שינוי שיחשוף פיגוע אסטרטגי. עם זאת, קיימת רגישות לכל המתרחש בגבול ברדיוס של 360 מעלות. לפני כמה שבועות ניסה אזרח ישראלי לחצות את קו הגבול לשטח הפלסטיני ונעצר על ידי כוחות צה"ל. על רקע התבטאויותיו של שר הביטחון אביגדור ליברמן והביקורת של שר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט על מדיניות ליברמן דבר אחד ברור כעת - תקופת האיפוק וההכלה היחסית של צה"ל במהלך החגים על גבול רצועת עזה עומדת להסתיים.

לאחר כישלון השיחות להסדרה ופיוס בקהיר לפני כמה שבועות סיים חמאס את תקופת ההפוגה ולכן החליט להגביר את ההסתה והאלימות בגבול, תוך שהוא מנצל את הרגישות הישראלית לתקופת החגים ועצרת האו"ם. נוכחות מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בשבוע האחרון העידה על מידת החשיבות שהוא מייחס למוקדי ההפגנות בהם משתתפים מדי שבוע אלפי פלסטינים.

עוד בוואלה! NEWS:
"השמועה על האסון עברה מפה לאוזן": שני גברים מתו במסיבת טבע
"לא אכלנו שלושה ימים": אלפים מנסים להימלט מהעיר מוכת הצונאמי
לבנון על נאום נתניהו: ישראל מתכננת מתקפה חדשה

הפגנות אלימות בגבול רצועת עזה 29.9.2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חמאס מגביר את ההסתה והאלימות בגבול. הפגנות בשבוע שעבר/דובר צה"ל, דובר צה"ל

אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף יהודה פוקס פיתחה תהליך שלם וסדור של קליטה, הכנה והטמעה של נהלים ואימון לפני העלייה לתעסוקה מבצעית בגבול הרצועה, שכולל הכנה מנטאלית ובחינה של כוחות הלוגיסטיקה והחימוש. כל מפקד גדוד יודע כי היקף המפגינים על הגבול אינו בהכרח מדד לרמת האלימות. לעיתים גם פחות ממאה מפגינים יכולים לזרוע הרס בתשתיות ולחדור לשטח ישראל לביצוע פרובוקציה. צה"ל הוכיח כי הוא יודע להתמודד עם הפגנות גם בהיקף של 50 אלף פלסטינים, כמו ביום העברת השגרירות לירושלים ב-30 במאי, וגם עם מספרים נמוכים יותר כמו לפני ימים אחדים.

על מנת לעורר את תשומת הלב התקשורתית, החליטו בחמאס לגוון את שיטות החיכוך. בארגון עושים כעת שימוש במשט סירות המתגרות בחיל הים, או כאלו הנושאות צמיגים בוערים כדי ליצור מיסוך עשן וכמו כן גם בהפגנות על קו החוף, הפרחה של בלוני נפץ וטרור עממי בלילות. אך למרות דפוסי הפעילות של חמאס שמדרבן את הפלסטינים, אשר בחלקם פעילים מובהקים בארגון, להגיב באלימות בקרבת הגדר - דריכות הכוחות היא מפני חדירות, פגיעה באזרחים וחיילים, פיגוע איכות או גלישה לסבבי הסלמה במהלכם שיגרו הפלגים עשרות רקטות ביממה לעבר ישראל.

עוד באותו נושא

"כך נראית מדיניות שהיא כישלון": בנט מחדש את המתקפה על ליברמן

לכתבה המלאה
מפגינים פלסטינים על קו החוף ברצועת עזה 24 בספטמבר 2018. אי-פי, AP
מפיגינים פלסטינים על קו החוף בעזה/AP, אי-פי

בינתיים החמאס עסוק ב"הצקות על הגדר", בעיקר ניסיון להתיש את כוחות צה"ל. בתוך דפוס זה הוא משלב חמושים בין ההמון והשלכת מטעני חבלה מאולתרים ובין היתר גם ריצות המוניות אל הגדר וחדירות לשטח ישראל לפגיעה בתשתיות או גניבת ציוד צבאי. השיא הגיע לפני ימים אחדים כשבשטח ישראל אותרו יותר ממאה סוגי תחמושת שונים שנוטרלו על ידי כוחות ההנדסה.

בחודש יולי האחרון נהרג מאש צלפים לוחם חטיבת גבעתי סמ"ר אביב לוי וכמה חיילים נוספים נפצעו, בהם סגן מפקד גדוד 9 בחיל השריון. מהצד השני, רק ביום שישי נהרגו שבעה פלסטינים מאש צה"ל. האחרון שבהם מת הבוקר (שני) מפצעיו ומאות מפגינים נפצעו. על אף המתיחות ברצועת, אין שינוי של הוראות הפתיחה באש בגבול עזה והכלל הקשוח ביותר הוא: אם נשקפת לך סכנת חיים, עלייך להסיר אותו ללא מתן אישור מהמפקדים.

סמ"ר אביב לוי שנהרג בחילופי אש עם חמאס בגבול עזה, 20 ביולי 2018. באדיבות המשפחה
נהרג מאש צלפים בעזה. סמ"ר אביב לוי/באדיבות המשפחה

עם זאת, קיימים לא מעט תרחישים של פתיחה באש לעבר הצד הפלסטיני שכפופים לקבלת אישור המפקדים הבכירים, לרוב מדובר בירי בכפוף לאישור ממפקד החטיבות המרחביות בצפון ובדרום. לעיתים יהיה זה מג"ד שיפעיל את שיקול דעתו האם לאשר פתיחה באש לעבר "מסית מרכזי", אחד שמנהל את ההסתה ואת הטרור העממי באותו מוקד, או האם לפגוע באחד מאלה שחצו את הגדר והרימו שק חול מעמדת צלפים ריקה?

היקף גדול של הרוגים ופצועים ידרדר את האזור לסבב לחימה ולכן בשני הצדדים מנסים לשמור על איזונים ובלמים. צה"ל לא ממהר ללחוץ על ההדק ומנגד חמאס והג'יהאד האסלמי לא ממהרים לשלוח חוליות מחבלים חמושות לחצות את קו הגבול או להניח מטענים מתקדמים לצד הגדר. בחודש מאי השנה, תוך כדי הפרות הסדר, ניסו שמונה מחבלים לחצות את הגבול ולבצע פיגוע. עוד בשטח הפלסטיני מצאו את מפקד החטיבה הצפונית אל"מ אבי רוזנפלד וכוח של יחידת מגלן בסיוע כלי טיס וטנק הרגו את המחבלים כשהתקרבו אל גדר המערכת. גורמי ביטחון מעריכים כי מדובר ביוזמה מקומית של מפקד בחמאס שלא בהכרח קיבל את אישור הדרג הבכיר בזרוע הצבאית. ניתן להעריך כי הוא זיהה הזדמנות וחשב לנצל אותה.

פעילות לוחמי חיל ההנדסה מיחידת יהל"ם לנטרול וזיכוי מבוקר של המטענים והרימונים שהושלכו אמש במסגרת הפרות הסדר האלימות שהוביל ארגון הטרור חמאס לאורך גדר המערכת ברצועת עזה.. דובר צה"ל, דובר צה"ל
דרוכים לשינויים. חיילי צה"ל בגבול הרצועה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

תרחיש מסוג זה מדאיג מאוד את הפיקוד הבכיר בצה"ל ולכן המסר העיקרי שמחלחל עד אחרון החיילים בגבול עזה הוא להיות דרוכים לשינויים ולחפש אחר הסימנים המעידים שיוכלו למנוע הפתעה מהצד הפלסטיני. זוהי משימה מורכבת מאוד, כשמולך המון פלסטיני מפגין ומאיים לתלוש חלקים גדולים של גדר המערכת. הדריכות והחשש מפיגוע אסטרטגי מביאים גם להזמת שמעות ופרובוקציות. לאחרונה דיווח מפקד גדוד כי נער פלסטיני פגע בראשו של נער אחר באמצעות אבן. מאוחר יותר הציגו הפלסטינים את המקרה כירי ישיר של צה"ל. דיווח המג"ד סייע בהכחשת האירוע.

המשימה הגדולה של מפקדי הגדודים היא להטמיע מסר ברור - אסור לאווירה האלימה על הגבול להסיט את הכוחות מהמוכנות לפיגוע איכותי. לשם כך עליהם להיות דרוכים ללא הפסקה ולחפש אחר רמזים במטרה לסכל או לפחות לשבש אירוע כזה. ברקע המשימות לא מסתכמות רק בהגנה על הגבול, אלא גם באיתור מנהרות שנחפרות לעומק שטח ישראל ובאבטחת הכוחות שבונים את החומה התת-קרקעית. בקרוב יחלו בהגנה גם על בניית פרויקט "שעון חול" שכולל הקמת גדר ברזל גבוהה כמו זו הקיימת בגבול מצרים.

כך או כך צה"ל עמד במשימה שהציב לו הדרג המדיני והיא לשמר את היציבות באזור מבלי להיגרר למלחמה. אין ספק שמדובר במשימה מורכבת שכוללת בתוכה התשה של הדרג הזוטר. לכן נדרש מהפיקוד להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן. עכשיו נותר לראות מה יעשה חמאס כשבצה"ל יגבירו את היד הקשה נגד הטרור העממי המתגבר: האם ידרדר את האזור להסלמה או ירסן את הכוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully