וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו ישכה שדמי, מפקד החטיבה שבגזרתה בוצע טבח כפר קאסם

28.9.2018 / 15:46

שדמי, תא"ל במילואים, היה מפקד בכיר בפלמ"ח ובצה"ל. אף שלא פיקד על הטבח, שבו נרצחו 47 מתושבי הכפר, ולא הורה עליו - הוא נתפס כאחראי ונקנס. חייליו התעלמו, במילותיו של השופט בנימין הלוי, מהדגל השחור שהתנוסס מעל הפקודה. לטוב ולרע, הוא חלק משמעותי ממורשת צה"ל

תת-אלוף בדימוס יששכר שדמי, מת הבוקר (28/9/18) בגיל 96. הלווייתו תיערך בקיבוץ שדות ים ביום ראשון, בשעה 11:00 בבוקר.. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
תא"ל במילואים ישכה שדמי/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

תת-אלוף במילואים יששכר (ישכה) שדמי, מת הבוקר (שישי) בגיל 96. הלווייתו תיערך מחרתיים בשעה 11:00 בבוקר בקיבוץ שדות ים. שדמי היה מהמפקדים הבכירים בפלמ"ח ובצה"ל.

בין מספידיו מחרתיים יהיה האלוף בדימוס ישעיהו גביש, העומד בראש עמותת הפלמ"ח. בסתיו 1949 הועמדו שדמי וגביש לדין משמעתי בפני הרמטכ"ל הראשון, יעקב דורי, יחד עם חבריהם בפלמ"ח - יצחק רבין, חיים בר-לב, דוד (דדו) אלעזר, צבי זמיר ואחרים - בגלל השתתפותם במפגש לציון שנה לפירוק הפלמ"ח, בניגוד להוראת שר הביטחון דוד בן-גוריון. דורי נרמז שעליו להקל והסתפק בנזיפה ובהתראה.

עוד בוואלה! NEWS:
לא רק ישראל: המסר התוקפני ביותר של אבו מאזן נועד לאוזני חמאס
ארה"ב: סבא"א חייבת לחקור את טענות נתניהו על המחסן הסודי האיראני
חשד לרצח והתאבדות: גופות גבר ואשה נמצאו בדירה במודיעין

האנדרטה בכפר קאסם לזכר ההורגים בטבח, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
אנדרטה לזכר ההרוגים בטבח כפר קאסם/ראובן קסטרו

אביו של ישכה, נחום שדמי, היה מבכירי ההגנה ושירת בצה"ל כאלוף-מישנה כשהרמטכ"ל משה דיין חסם את דרכו לדרגת אלוף, לפי התקן של נשיא בית-הדין לערעורים. בן-גוריון סירב להתערב נגד דיין ונחום שדמי פרש מהצבא בזעם.

חודשים מעטים אחר כך הסתבך בנו בפרשיה שתישאר חקוקה על שמו - טבח כפר קאסם. שדמי היה מפקד חטיבת המילואים שהצטוותה לחסום את גזרת פיקוד המרכז מפני פלישה ירדנית או עיראקית, אם מבצע "קדש" של צה"ל בסיני יתרחב גם לחזית נוספת. החשש שהדריך את הפיקוד היה מפני סיוע של ערביי המשולש טירה-טייבה-קלנסוואה לצבא הפולש ממזרח. על כן הורה הפיקוד לשדמי להטיל עוצר על היישובים בגזרתו.

למזלו של אלוף הפיקוד, צבי (צ'רה) צור, הוסיף קצין האג"ם שלו, אברשה טמיר, הערת אזהרה לנוסח הפקודה: לביצוע העוצר נחוץ אישור מפורש של הפיקוד. מאחר שבפועל לא התבקש האישור ולפיכך גם לא ניתן, ולא הייתה אוגדה בין הפיקוד והחטיבה, נעצרה האחריות בדרג המח"ט. שדמי לא פקד במפורש לטבוח אזרחים תמימים, נערים, נשים וקשישים, שחזרו מעבודתם; הוא הפגין אטימות, אדישות וגסות, שהונצחו באמירה "אללה ירחמו". את הפקודות המפורשות נתנו מפקד גדוד משמר הגבול שמואל מלינקי וקציניו וביצעו חיילים במדי שוטרים. הם היו אשמים. שדמי היה אחראי. הם התעלמו, במילותיו של השופט בנימין הלוי, מהדגל השחור שהתנוסס מעל הפקודה, שדמי לא טרח לוודא שדגל כזה לא יימצא שם.

עוד באותו נושא

אלפים ציינו 60 שנים לטבח בכפר קאסם: "על המדינה להכיר בפשע"

לכתבה המלאה
הסולחה ההמונית שנערכה בכפר קאסם לאחר הטבח, נובמבר 1957. משה פרידן, לשכת העיתונות הממשלתית
הסולחה ההמונית שנערכה בכפר קאסם לאחר הטבח, נובמבר 1957/לשכת העיתונות הממשלתית, משה פרידן

המקביל הממסדי ל"אללה ירחמו" היה הקנס שהוטל על שדמי - עשר פרוטות. כביכול, זה שווי חייהם של 47 הערבים שפקודיו רצחו, אף שממעורבות ברצח עצמו זוכה שדמי. הסלחנות כלפי שדמי, מלינקי ושאר הטובחים איפיינה את התקופה. טבח כפר קאסם פורסם משום שנמצא בשטח ישראל והסתרתו לא הייתה מעשית. בה בעת, טייחו בצה"ל אירועים של הריגת שבויים בחזית. מוסר כפול ומשולש זה חילחל עד לאלאור אזריה.

ישכה שדמי נשאר בקבע, היה ממפקדיו הבכירים של השריון בשנות בניינו של הגיס, בין "קדש" לששת הימים, אך ידע שלעולם לא יהיה אלוף. במלחמת יום הכיפורים, כאחד מסגניו במילואים של אלוף פיקוד הצפון יצחק חופי, הועלה לדרגת תת-אלוף. כמו במקרהו של חברו מהפלמ"ח אורי בן-ארי - שנאלץ בנסיבות אחרות לפרוש בשיא כוחו כאל"מ, חזר כמפקד חטיבת שריון בששת הימים והועלה לדרגת תא"ל כסגנו של אלוף פיקוד הדרום שמואל גורודיש במלחמת יום הכיפורים - זו היתה הוקרה מאוחרת, חלקית, מצד פקודיהם שהיו למפקדיהם.

לטוב ולרע, מסלולו הארוך של ישכה שדמי, בן, אב (לטייס-קרב בחיל האוויר שפרש בדרגת אלוף משנה) וסב במשפחה צבאית, הוא חלק משמעותי במורשת צה"ל. במותו מתמעט עוד יותר דור לוחמי תש"ח ומפקדי "קדש", ששת הימים ויום הכיפורים, אנשי העשור העשירי, שנציגיהם יבואו ביום ראשון לשדות ים להיפרד מישכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully