וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת התשה על גבול עזה: גם בצה"ל מחכים ל"אחרי החגים"

27.9.2018 / 8:53

חמאס מנצל את האיפוק של צה"ל שנועד להעביר את תקופת החגים ועצרת האו"ם בשקט יחסי, ומנהל מלחמת התשה לילית על גבול רצועת עזה. אם הטרור יתגבר לאחר החגים צה"ל צפוי להגיב ביד קשה נגד מוקדי ההפגנות

רויטרס

עד לפני שלושה שבועות היה נדמה שגבול רצועת עזה חוזר לשקט יחסי ויציבות כמו הימים שלאחר צוק איתן. קצינים בפיקוד הדרום כינו את המצב "הפוגה". ניסיון של חמאס לאפשר לשיחות בתיווך מצרים להתקדם אבל אז נפל דבר בקהיר. הנהגת חמאס הפנימה כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מספיק נחוש לעצור את תהליך ההסדרה בין חמאס לישראל ומספיק חזק להניח את עצמו במרכז העניינים תחת תנאים קשוחים. חמאס למעשה הגיע למבוי סתום.

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב הפסיק להגיע לעזה כדי להעביר מסרים ואפילו הקבינט הביטחוני הישראלי לא התכנס כדי לדון בענייני עזה באופן תדיר. ללא אף הישג וללא אור בקצה המנהרה החליט חמאס להורות למטה צעדות השיבה להפעיל טרור על הגבול תוך כדי שראשי הארגון מאיימים בהפתעות. המטרה העיקרית היא לחזור לסדר היום העולמי ולקבל סיקור תקשורתי שהגיע לשיא ביום העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים בעת שעשרות אלפי מפגינים פלסטינים התקרבו את גדר המערכת.

פעילי חמאס החלו בהדרגה להפריח בלוני טרור שהציתו שדות בנגב המערבי ולאחר מכן הצמידו להם חפצים חשודים והקימו מוקד חדש להפגנות אלימות ב-'קו דיווח אפס', קו הגבול היבשתי-ימי בין ישראל לרצועת עזה מול חוף זיקים. מוקד זה מתווסף לחמישה מוקדים שכבר קיימים לאורך הגבול.

לוחמי צה"ל נאלצים לעמוד בחוסר נוחות על שובר הגלים כדי להתמודד עם ניסיונות הפלסטינים להגיע אל השטח הישראלי. במקביל, החל חמאס לשלוח בעלי סירות פלסטיניות אל הים הפתוח כשהם גוררים אחריהם מתקנים ועליהם צמיגים בוערים שיצרו עשן סמיך ושחור סביב כלי השיט של חיל הים.

עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג הלייבור: אכיר במדינה פלסטינית אם אהיה ראש הממשלה
גם הדוד מאמריקה לא יציל את ישראל: החיים החדשים של חיל האוויר בסוריה

הפגנה ברפיח שבדרום רצועת עזה. חדשות רפיח, מערכת וואלה! NEWS
עימותים בדרום רצועת עזה, שבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, חדשות רפיח

חמאס הכריזו גם על "'יחידות הבלבול" - אלפי פלסטינים שמדי לילה מתקרבים אל גדר המערכת במספר מוקדים החל מרדת החשיכה. הפעילים השונים מנסים לחדור לשטח ישראל. חלקם מצליחים וגורמים חבלה חמורה לתשתיות הגדר וגניבת ציוד צבאי. באחד המקרים הצליחו הפלסטינים לנסר את גדר הגבול באמצעות מסור חשמלי.

הטרור האלים מתגבר כמעט מדי לילה ככל שמתקרבת שעת חצות והוא כולל השלכת רימוני רסס, מטעני חבלה מאולתרים, בקבוקי תבערה, אבנים, זיקוקים ושימוש בלייזר כדי לסנוור את הלוחמים שמאבטחים את הגבול. גורמי שטח צבאיים סיפרו כי מדובר באתגר לא פשוט מאחר וקשה לאתר את ה"מסיתים המרכזיים", פעילים שמדרבנים את ההמון להסתער על הגדר או להפעיל אלימות, בלילה או חמושים שמתקרבים לגבול גם כשיש ברשות הלוחמים אמצעי ראיית לילה מתקדמים. לכן נדרשים כוחות צה"ל לדריכות גבוהה לאורך הגבול, במיוחד כשלוקחים בחשבון שחמאס יכול להחליט לארגן הפגנת פתע לילית שתכלול מעל עשרת אלפים משתתפים.

עוד באותו נושא

הדרך למלחמה רצופה בנאומים מפויסים: הכדור עבר לידי אבו מאזן

לכתבה המלאה
פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה 14 ספטמבר 2018. רויטרס
פלסטינים מפגינים בגבול הרצועה, החודש/רויטרס

החשש העיקרי הוא שמתוך ההמון יצאו פעילי טרור מובהקים שינסו לבצע "פיגוע משיכה" (פיגוע בו מושכים את תשומת הלב של הלוחמים לאירוע אחד בזמן שכוח מחבלים אורב להם ופוגע בהם - א.ב), ירי צליפה או ניסיונות חדירה לצורכי פיגוע בעומק השטח הישראלי במקרה קיצוני.

בשבוע האחרון גילו כוחות צה"ל בסיורי הבוקר חפצים חשודים, חלקם כוללים מטעני חבלה מאולתרים, שהושלכו בלילה לשטח ישראל או הונחו צמוד לגדר כדי לפגוע בחיילים. סימן למרחק הקצר מאוד אליו מגיעים המחבלים בחסות ההפגנות האלימות.

המדיניות החדשה של דובר צה"ל לגבי רצועת עזה היא לא לדווח על כל מקרה ובמיוחד לא בזמן אמת, אלא מדי כמה ימים ריכוז אירועים. זאת בשונה לחלוטין מהדיווחים הכללים לכלי התקשורת על כל אירוע טרור עממי, כמו ביהודה ושומרון, שהיו נהוגים בעבר. ניתן להניח כי המדיניות החדשה נובעת מהרצון לא לסייע לחמאס לקבל סיקור תקשורתי באופן שיוכל להשיג את מטרתו העיקרית: חשיפה רחבה והפעלת לחץ על הציבור הישראלי. לכן הוא מפעיל טרור מוגבל על הגבול ולא חורג באופן שיחייב את צה"ל לבצע תקיפות, כמו למשל ירי צליפה או שיגור פצצות מרגמה. אך גם לזה יש קו אדום לפי המדיניות של שר הביטחון אביגדור ליברמן.

הפגנות בעזה 18 בספטמבר 2018. רויטרס, רויטרס
הפגנה בגבול הרצועה, החודש/רויטרס, רויטרס

לפי גורמי ביטחון, המדיניות נועדה לאפשר לעם ישראל לעבור את תקופת החגים בשקט ובביטחון, וכן לעבור את והעצרת הכללית של האו"ם ללא אירועים חריגים שימשכו את הפוקוס של התקשורת הבינלאומית כמו שהנהגת חמאס הייתה מאוד רוצה, ובמיוחד כשאבו מאזן ינאם באו"ם.

במהלך חול המועד יתקיים באשקלון פסטיבל "דרום אדום". תגובה לא מתונה של צה"ל בעת הזו עלולה לדברי גורמי ביטחון לגרור מהלומות הדדיות ויפגעו בתחושת הביטחון בקרב האזרחים. כפועל יוצא מכך, עשויה להיפגע הכלכלה המקומית בזמן שמאות אלפי מטיילים מגיעים לאזור. לפחות לפי אותם "אחרי החגים" מדיניות התגובה של צה"ל תשתנה. מצב בו מדי לילה מתמודדים חיילי צה"ל עם טרור כחלק ממדיניות חמאס להתיש את הכוחות לא יכולה להימשך עוד זמן רב.

במערכת הביטחונית הישראלית ובמערכת הפוליטית הפלסטינית עוקבים בדריכות אחר סימנים לפיהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יטיל סנקציות נוספות על רצועת עזה, כולל קיצוץ סבסוד החשמל, הדלק והמים. מהלך כזה עלול להכניס את עזה לסחרור, לדחוק את חמאס ולהרחיב את פעולות הטרור. מנגד, מתקיים מאמץ ישראלי להרגיע את השטח ולייצר אופק כלכלי לתושבי הרצועה במיוחד ברקע הקיצוץ האמריקני בתקציב אונר"א, המסייעת לפליטים הפלסטינים ומוגדרת כמעסיק הגדול ביותר בעזה.

התנאי לפיתוח בעזה - השבת גופות חללי צה"ל

בימים האחרונים מתקיים כנס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית בניו יורק, ביניהן: ארצות הברית, מדינות האיחוד האירופי וארגונים נוספים: האו"ם, הקוורטט לענייני המזרח התיכון והבנק העולמי. את ישראל תייצג משלחת בראשות השר צחי הנגבי, המלווה במתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף כמיל אבו-רוקון, נציגים ממשרד החוץ והאוצר.

במסגרת הכנס יוצגו דוחות אודות בנוגע למצבה של הרשות הפלסטינית והתקדמות פרויקטים מרכזיים. דוחות אלו יוצגו על ידי נורבגיה - אשר מארגנת ועומדת בראש הכנס - וכן על ידי גורמיים מקצועיים באו"ם ובבנק העולמי. נציגי מתאם הפעולות בשטחים אמורים להציג פרויקטים שאושרו על ידי הדרג המדיני לביצוע ברצועת עזה בתחומי החשמל, התפלת מים, טיהור שפכים ובתחום הבריאות.

גם השנה צפוי הכנס להתמקד בעיקר ברצועת עזה, בניסיון למנוע הידרדרות נוספת במצב האזרחי. אלוף כמיל אבו רוקון הדגיש במהלך הכנס כי פיתוח רצועת עזה יותנה בהשבתן הביתה של גופות חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, כמו גם שחרורם של האזרחים שנחטפו על ידי ארגון חמאס. כנס זה עשוי לרכך את המציאות ברצועת עזה אך הוא לא מספיק ונדרשת תכנית מדינית-כלכלית רחבה יותר כדי למנוע הידרדרות ביטחונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully