וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה לאחר ששוגר: נחשף תיעוד הלוויין הישראלי הראשון בדרכו לחלל

17.9.2018 / 14:00

משרד הביטחון והתעשייה האווירית חושפים תיעוד מיוחד של שיגור לוויין התצפית ששימש בין השאר לצרכים מודיעיניים. הלוויין פותח תחת מעטה חשאיות, על מנת לשמר את יתרונה היחסי באזור. בנוסף נחשפים לראשונה תצלומים שהופקו ע"י הלוויין אופק 11 ששוגר לפני כשנתיים

צילום: משרד הביטחון והתעשייה האווירית, עריכה: תום זואילי

משרד הביטחון והתעשייה האווירית חושפים היום (שני) לראשונה את תיעוד שיגור הלוויין הישראלי הראשון, אופק 1. האירוע ההיסטורי התרחש לפני כ-30 שנה, ב-19 בספטמבר 1988, אז שוגר הלוויין ששימש לצילומי תצפית מודיעיניים.

אופק 1, היה לוויין ניסוי טכנולוגי שנועד להוכיח את יכולותיה העצמאיות של מדינת ישראל בחלל. תחת מעטה חשאיות, מדינת ישראל פיתחה יכולות יוצאות דופן בתחום הלווייניות על מנת לשמר את יתרונה היחסי באזור ואת יכולותיה המודיעיניות. מאז ועד היום עשרות לוויינים תוצרת התעשייה הישראלית, חגים בחלל סביב כדור הארץ ומשמשים את תכנית החלל הביטחונית והמדעית של ישראל. מלבד תיעוד שיגור הלוויין הראשון, היום נחשפות גם תמונות שצולמו בידי אופק 11, ששוגר מבסיס חיל האוויר בפלמחים לפני כשנתיים.

עוד בוואלה! NEWS:
פנטזיות על רגיעה ומדינה בהכחשה: כשישראל מעוניינת בברית עם חמאס
מקרה התאבדות שני תוך חודשיים בסורוקה: מנהל יחידת לב שם קץ לחייו
"גיבורי-על באמת קיימים": אלפים ליוו למנוחות את ארי פולד

סרטון השיגור של לוויין התצפית הראשון של מדינת ישראל לפני 30 שנה. צילום: משרד הביטחון והתעשייה האווירית, משרד הביטחון
מתוך תיעוד השיגור ההיסטורי/משרד הביטחון, צילום: משרד הביטחון והתעשייה האווירית

"תוך תקופה קצרה בנינו תעשיית חלל על טהרת ה'כחול לבן' עם יכולות והישגים מפוארים, יכולות שאז וגם היום, שמורות למדינות בודדות ברחבי העולם", אמר אמנון הררי, ראש מנהלת תכנית החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון עם פרסום התיעוד ההיסטורי. "ב-30 שנים שיגרנו לחלל 24 לוויינים- לווייני תקשורת, לווייני תצפית, ננו לוויינים, זה אינו אירוע חולף או חד פעמי, מדובר במערך אסטרטגי של המדינה ויכולותיה העצמאיות של ישראל בתחום הלווייניות מהוות יתרון משמעותי בהתמודדותה מול האיומים הביטחוניים השונים".

הררי הוסיף כי "איכות הדימות והתמונות שמייצרים הלוויינים השונים הן מדהימות ומספקות מידע מודיעיני יקר ערך ומוכיחות כי השמיים הם לא הגבול. מעבר לצרכים הביטחוניים שמערך הלווייניות נותן להם מענה, תעשיית החלל בישראל מהווה מרכיב בעל חשיבות בהיבטי הכלכלה, החינוך, הקידום הטכנולוגי, המדעי, חברות קטנות, סטארטאפים ועוד".

סרטון השיגור של לוויין התצפית הראשון של מדינת ישראל לפני 30 שנה. צילום: משרד הביטחון והתעשייה האווירית, משרד הביטחון
אופק 1 "בדרכו" לחלל/משרד הביטחון, צילום: משרד הביטחון והתעשייה האווירית

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית, מנהל חטיבת טילים וחלל הוסיף כי "בזכות תכנית סדורה בתחום לווייניות התצפית, בניהולו של משרד הביטחון, ויחד עם מיטב המוחות של מדינת ישראל אנו מצליחים פעם אחר פעם להגיע להישגים טכנולוגיים יוצאי דופן". לדבריו, הצורך הנובע ממיקומה הגאוגרפי של מדינת ישראל, הוביל לפיתוח לפיתוח לוויינים קטנים וקלי משקל המספקים תמונות באיכות מדהימה לטובת ביטחון המדינה.

"יחד עם התרומה הביטחונית, תכנית החלל הישראלית מובילה לתרומה כלכלית בזמן שתעשיית החלל הישראלית מהווה קטר וזרז טכנולוגי ראשון במעלה" ציין לוי. "התעשייה האווירית גאה להוביל את פעילות החלל של ישראל ולפרוץ פעם אחר פעם את גבולות כדור הארץ".

30 שנה לשיגור הלווין הראשון ב1988. דוברות משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
מתוך צילומי אופק 11/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משרד הביטחון
30 שנה לשיגור הלווין הראשון ב1988. דוברות משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
30 שנה לשיגור הלווין הראשון ב1988/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משרד הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully