וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוב ברחובות והיעדר חשמל: כך הופכת עזה למפגע סביבתי שמאיים על ישראל

5.9.2018 / 14:14

ללא תשתיות מים, רפואה ועם ביוב זורם הופכת עזה למוקד זיהום מזיק בריאותית. לפי ההערכות, בעוד שנתיים יגורו ברצועה שני מיליון תושבים שיהפכו את המרחב לנפיץ, שבשונה מרקטות ומנהרות ישראל לא פיתחה לו מענה. במקביל הסכמי הפיוס שוב הוקפאו

עריכה: ניב מעוז
רחובות עזה, קיץ 2015. רויטרס
ילדים משוטטים ברחובות עזה./רויטרס

בשנים האחרונות הפכה עזה למפגע סביבתי בשל הגידול באוכלוסייה בהיעדר תשתיות תקינות ברצועה. היום (רביעי) תתקיים הועידה השנתית של איגוד ערים לאיכות הסביבה בנפת אשקלון, הפועלת לשמירה על הטבע ולמנוע מפגעים סביבתיים באמצעות מערך פיקוח ואכיפה. הכנס יעסוק בין היתר בסיכונים הסביבתיים בעת אירוע ביטחוני והשלכותיהם על בריאות הציבור במיוחד בשל הקרבה לרצועת עזה.

המצב הבריאותי ברצועת עזה מוגדר כאיום ממשי בהיעדר מערכת ביוב תקינה, מים לא ראויים לשתייה, בעיות חשמל וגורמים מזהמים רבים לא מפוקחים. "מגמת הגידול באוכלוסייה הפלסטינית ברצועת עזה, ללא מענה מספק לצרכים ההומניטריים הבסיסיים הופכת את הרצועה למרחב גיאוגרפי-דמוגרפי נפיץ ביותר", אמר סא"ל במיל' אלון אביתר, אחד מהמרואיינים בכנס, ששימש כיועץ לענייני טרור ומודיעין פלסטיני, שבעברו היה היועץ לענייני ערבים עבור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

עוד בוואלה! NEWS
הסוף העצוב של נועה: אחרי 15 שנה - מתה הנפגעת הקשה ביותר מפרשת רמדיה
"לא עצרה את החיים בגלל האלרגיה": קרוביה של אורנית נפרדים
לא למצמץ ראשון: כך מתנהלת מלחמת ההתשה של צה"ל מול איראן בסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביוב זורם ברחובות. ארכיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמר סא"ל במיל' אביתר לוואלה! NEWS כי הבעיה המרכזית במימוש פרויקטים ארוכי טווח כפתרונות לאיומים הללו היא זהות השלטון ברצועה והמצב הפוליטי בזירה הפלסטינית. "חמאס איננה כתובת בשום היבט, ואילו הרשות הפלסטינית הפכה לגורם המערים מכשולים על כל תכנית לשיפור התשתיות האזרחיות, לאור המאבק נגד החמאס והכישלון הצפוי של תהליך הפיוס", הוסיף סא"ל במיל' אביתר. "עם זאת, מדיניות הרשות - הכל או לא כלום - איננה המכשול היחידי לשדרוג הרצועה ולהתמודדות עם האיומים, שכן חמאס אף היא איננה פרטנר ליישום. המדיניות הישראלית לבידול בין האזורים ולצמצום התלות של הרצועה בישראל מחייבת התגייסות חיצונית על מנת לפתח תשתיות חיוניות ברצועה".

מאמצי ההסכם בין ישראל לחמאס: "מגרש משחקים חמאסי"

על רקע מאמצי ההסדרה מאחורי הקלעים בין החמאס לישראל בתיווך מצרים התייחס סא"ל במיל' אביתר ואמר כי "ההתפתחויות האפשריות ברצועה הן במקרה הטוב הפסקת אש בתמורה לחבילת הקלות משמעותית, ובהמשך דיון סביב עסקת חיילים-אסירים. חמאס תשאף ללחוץ את ישראל ולמתוח את החבל ככל שניתן, תוך הפעלת אלימות מבוקרת במטרה להגיע להישגים ומבלי לגרום לישראל לפתוח במלחמה".

סא"ל במיל' אביתר הוסיף ואמר כי "זהו מגרש המשחקים החמאסי" וטען כי בחלוף הזמן, אם ישראל לא תספק את הסחורה מבחינתה ולא תשדרג את המצב ברצועה, המתיחות תחריף ותוביל לדרדור יזום של המצב על ידי הנהגת החמאס.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, 29 באוגוסט 2018. רויטרס
דורש לשוב לעזה. אבו מאזן/רויטרס

הקפאת הסכמי הפיוס בתיווך מצרים: חמאס דוחה את ההצעות

עיתון אל אח'באר הלבנוני מדווח על פי מקורות פלסטינים כי מצריים הקפיאה את השיחות בתיק ההסדרה בין חמאס וישראל. עוד דווח כי השיחות הופסקו לאחר שמנגנוני המודיעין של הרשות הודיעו למצרים שלא ישתתפו בשיחות לפני שיושלם תיק הפיוס, ושחמאס יסכימו לביצוע הסכם קהיר 2017 שקובע כי ממשלת הרשות תקבל שליטה מלאה ברצועה.

בנוסף אומר העיתון הלבנוני כי כישלון שיחות ההסדרה נובע מהדחייה של מצרים להקמת מעבר ימי בין עזה וקפריסין וכי המצרים הציעו תוכנית חלופית מהתוכנית האירופית - מעבר ימי בין עזה לנמל פורט סעיד או להסתפק בהרחבת מעבר רפיח.

לפי הערכות חמאס, מצרים חוששת מהקמת מעבר ימי עם קפריסין וכי הדבר יגרום להם לאבד את הקלף שלהם - גבול עזה בלעדי למצרים. כמו כן קיים חשש שהדבר יפתח את הדלת בפני חמאס לפנות למתווכים אחרים כמו קטאר וטורקיה, מה שיגרום להחלדת העמדה המדינית המצרית שמנסה להרוויח אותו על חשבון הסוגייה הפלסטינית.

עוד מדווח באל אח'באר כי ככל הנראה חמאס דחה את ההצעה המצרית מחשש להדרדרות ביחסים בעתיד עם מצרים או מביטול עתידי של ההסדרה עם ישראל .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully