וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושף פרשת ווטרגייט בספר חדש: "טראמפ רצה לחסל את אסד אחרי מתקפה כימית"

5.9.2018 / 0:37

בספר חדש של העיתונאי הוותיק בוב וודוורד עולה תמונת מצב כאוטית בבית הלבן. "בואו נהרוג הרבה מהם", אמר לשר ההגנה אחרי מתקפה של דמשק בשנה שעברה. "לנשיא יש הבנה של ילד בכיתה ה' או ו'", אמר השר ליועציו כשהסביר שתהיה רק תקיפה מדודה. טראמפ תקף: "זו הונאה"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

בקטעים שפורסמו אמש (שלישי) מספרו החדש של העיתונאי בוב וודוורד, מחושפי פרשת "ווטרגייט", עולה תמונת מצב כאוטית בבית הלבן. בספר "פחד: טראמפ בבית הלבן" מתאר וודוורד "הפיכה מנהלית" ו"התמוטטות עצבים" בממשל, כשגורמים בכירים ניסו לסלק מסמכים משולחנו של טראמפ כדי שהוא לא יוכל לראות אותם או לחתום עליהם.

כך למשל, באפריל אשתקד, כשמשטרו של בשאר אסד ביצע מתקפה כימית קטלנית באידליב, טראמפ התקשר לשר ההגנה מאטיס ואמר לו, לפי הספר, "בואו נהרוג אותו לעזאזל! בואו נלך לשם ונהרוג הרבה מהם". מאטיס השיב לו שהעניין יטופל, וכשסגר את השיחה אמר לעוזריו: "אנחנו לא נעשה שום דבר מזה. אנחנו נעשה משהו הרבה יותר מדוד".

בסופו של דבר אישר טראמפ את הצעת הצבא לתגובה מדודה של 57 טילי טומהוק שנורו לעבר בסיסים ומחסנים סוריים.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: "מתקפה פזיזה של אסד באידליב תהיה טעות חמורה"
אסד ושר החוץ האיראני נפגשו בדמשק: "לחץ המערב לא ירתיע אותנו"
חיבוק אירופי, סיוע איראני: בישראל חוששים מדרכי השיקום החדשות של אסד

נשיא סוריה בשאר אסד בתפילת עיד אל-אדחא בדמשק -21 אוגוסט 2018. רויטרס
היה על הכוונת של טראמפ. אסד בחג הקורבן, בחודש שעבר/רויטרס

חלק משמעותי מן הספר עוסק בזעזועים במועצה לביטחון לאומי, שהושפעו, לפי הסופר, מן הבוז שטראמפ רוחש להשקפת העולם של הממסד הביטחוני והמודיעיני.

בישיבה של המועצה לביטחון לאומי שנערכה בחודש ינואר, טראמפ המעיט בחשיבות של הנוכחות האמריקנית בדרום קוריאה, לרבות מן התיאום המודיעיני שמאפשר זיהוי של פצצת אטום בתוך שבע שניות. הוא שאל את המועצה לביטחון לאומי מדוע ארצות הברית בכלל משקיעה משאבים באזור. מאטיס, השיב לו, "אנחנו עושים זאת כדי למנוע מלחמת עולם שלישית".

לפי וודוורד, אחרי שטראמפ עזב את הפגישה, מאטיס היה מוטרד ואמר לסובבים אותו כי לנשיא יש התנהגות והבנה "של ילד בכיתה ה' או ו'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ספר FEAR. AP
"פחד". עטיפת הספר על טראמפ/AP

במקביל, בוושינגטון פוסט פורסמה הקלטה בת תשע דקות ובה משוחחים וודוורד וטראמפ, ובה תוהה הנשיא מדוע הסופר לא פנה אליו כדי לשוחח עמו טרם פרסום הספר. וודוורד מצדו נקב בשמם של העוזרים שעמם דיבר, וטראמפ השיב: "אז זה הולך להיות עוד ספר שלילי. חבל שלא פנית ישירות אליי אם רצית לדבר".

וודוורד פרסם ספר על כהונות הנשיאים מאז ניקסון ועד אובמה, ועבד בשנתיים האחרונות עם מקורות רבים בבית הלבן בניסיון לשרטט את השקפת העולם של טראמפ בנושאי חוץ ופנים.

"הוא אדיוט. אין טעם לנסות לשכנע אותו בכלום"

עוד כותב וודוורד כי ראש הסגל בבית הלבן, ג'ון קלי, אמר לעמיתיו כי הוא חושב שהנשיא "לא יציב נפשית". בפגישה אחת, כותב וודוורד, קלי אמר על הנשיא: "הוא אדיוט. אין טעם לנסות לשכנע אותו בכלום. הוא ירד מהפסים. אני לא יודע למה אנחנו פה. זאת העבודה הכי גרועה שהייתה לי אי פעם".

על קודמו של קלי בתפקיד, ריינס פריבוס, כותב וודוורד כי טראמפ לא רחש לו כבוד, ובמקרה אחד אמר לבכיר בצוות להתעלם מראש הסגל ולדבר ישירות איתו. טראמפ אמר לפי הספר כי ראש הסגל הקודם שלו הוא "עכברוש קטן".

הוא לא היה היחיד שזכה מטראמפ מעלבונות. על היועץ הקודם לבטחון לאומי, גנרל הרברט מקמסטר, אמר טראמפ כי הוא "מתלבש בחליפות זולות, כמו נציג מכירות של חברת בירה".

ראש הסגל בבית הלבן ג'ון קלי. רויטרס
"הנשיא לא יציב נפשית". ראש הסגל בבית הלבן, ג'ון קלי/רויטרס

מושא קבוע לעלבונותיו של הנשיא הוא התובע הכללי, ג'ף סשנז. טראמפ זועם על סשנז וניתק מגע ממנו אחרי שהוא פסל את עצמו מטיפול בחקירת הקשרים לרוסיה, דבר שהוביל מאוחר יותר למינוי החוקר המיוחד רוברט מולר. מאז, טראמפ זועם על סשנז ולא בוטח בו.

לפי הספר, טראמפ אמר לעוזר לשעבר בבית הלבן רוב פורטר כי סשנז הוא "בוגד" על כך שפסל את עצמו מהטיפול בחקירה. הוא לעג למבטא של סשנז ואמר: "האיש הזה מפגר. הדרומי הטיפש הזה... הוא לא יכול להיות אפילו עורך דין של בנאדם אחד באלבמה".

"שקרן מקצועי"

וודוורד תיאר גם את הברית שנרקמה בין שר ההגנה מאטיס לבין היועץ הכלכלי הבכיר לשעבר גארי כהן, שכבר הספיק לעזוב את הבית הלבן. השניים החליטו "לפעול נגד מה שהם הבינו כפעולות מסוכנות".

כך, למשל, "כהן גנב מכתב משולחן העבודה של טראמפ". מדובר היה בהוראה לסגת מהסכם סחר עם קוריאה הדרומית, שהנשיא היה אמור לחתום עליה. הוא אמר מאוחר יותר לעמיתיו שהוא לקח את המכתב כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארצות הברית וכי הנשיא לא שם לב שהמכתב חסר. עוד כותב וודוורד, כי כהן תיאר את טראמפ כ"שקרן מקצועי".

עימות אחר שמתואר בספר התרחש בין האסטרטג הראשי לשעבר סטיב באנון ובתו של הנשי אאיוונקה טראמפ. המתחים בין בני הזוג איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר לבין באנון אינם סוד, אולם בספרו מתאר וודוורד סיטואציה שלא פורסמה קודם.

באנון זעם על ההתנהלות של איוונקה ועל כך שעקפה לכאורה את ראש הסגל פריבוס כדי לשוחח עם הנשיא, ואמר לה: "את עוזרת ארורה". על כך השיבה לו בתו של הנשיא: "אני לעולם לא אהיה עוזרת, אני הבת הראשונה".

טראמפ על הספר: "זו הונאה"

טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הבכירים "ג'יימס מאטיס וג'ון קלי כבר הפריכו את האמירות המיוחסות להם בספרו של וודוורד. הציטוטים שלהם הומצאו לגמרי, זו הונאה של הציבור. וודוורד פועל למען הדמוקרטים? שמתם לב לתזמון?". הנשיא הוסיף בציוץ נוסף: "הספר מלא בכל כך הרבה שקרים ומקורות מזויפים".

בבית הלבן ניסו להדוף את הדברים ומסרו בתגובה כי "הספר הזה הוא לא יותר מסיפורים מפוברקים, רבים מהם בידי עובדים ממורמרים לשעבר, שהונחו להציג את הנשיא באו רע. לא תמיד זה יפה, ונדיר שהעיתונות מסקרת את זה, אך הנשיא טראמפ הצליח לפרוץ מעבר לביורוקרטיה וסיפק הצלחות חסרות תקדים עבור העם האמריקני. לפעמים זה לא קונבנציונלי, אבל הוא תמיד משיג תוצאות. הדמוקרטים ובעלי בריתם בתקשורת מבינים שמדיניות הנשיא עובדת בהצלחה, כך שאף אחד לא יכול לנצח אותו ב-2020, אפילו לא קרוב".

גם קלי התנער מהמיוחס לו: "הרעיון שאי-פעם קראתי לנשיא אידיוט לא נכון. כפי שאמרתי בחודש מאי, ואני עדיין אומר בתוקף: "אני מבלה יותר זמן עם הנשיא מכל אחד אחר, ויש לנו מערכת יחסים כנה וחזקה להפליא. הוא תמיד יודע איפה אני עומד, והוא ואני יודעים שהסיפור הזה הוא בסך הכול בולשיט. אני מחויב לנשיא, לסדר היום שלו ולמדינתנו. זהו עוד ניסיון פתטי להכתים אנשים הקרובים לנשיא טראמפ ולהסיח את הדעת מהצלחותיו של הממשל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully