וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבוק אירופי, סיוע איראני: בישראל חוששים מדרכי השיקום החדשות של אסד

28.8.2018 / 21:54

גורמים בישראל מעריכים כי מדינות אירופה ישקיעו כספים אדירים בשיקום סוריה בתמורה להחזרת פליטים שהגיעו אל שטחן. צבא אסד המשתקם נערך למערכה חדשה באידליב ובמערב מתריעים כי לא יהסס להשתמש בנשק בלתי קונבנציונלי נגד אזרחים

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

במערכת הביטחון מעריכים כי נשיא סוריה בשאר אסד הצליח לייצב את משטרו, וכיום הוא שולט ברובה המוחלט של סוריה. מרכזי הכובד שלו נעים סביב דמשק, חומס, חאלב וחמאת. בזמן שחלף אסד הקיף את עצמו ביועצים מבוגרים וצעירים, חלק לא מבוטל מהם נשים - בהם בות'יינה שעבאן שעושה עבורו והמשטר פעילות תקשורתית כדי לפייס אוכלוסיות בסוריה ולקרבה שוב למדינות ערביות ולמדינות המערב.

אסד, שחלק מארגוני הביון המערביים מגדירים אותו כ"פסיכופט קר רוח" - אך באותה נשימה גם כפטריוט סורי שחושב על עתיד ארצו - נאבק לשמר את סוריה כחילונית למרות מצבה. לשם כך הוא משתמש בשיטה המפויסת של אביו, חאפז אסד, שנהג להחזיק יותר ממשענת אחת לסוריה. מסיבה זו הוא משתדל שלא להיאחז רק ברוסיה ובאיראן שסייעו לו להשיב לעצמו את המושכות, אלא מתחזק קשרים עם מדינות נוספות ואנשי עסקים רבי השפעה ברחבי העולם. לא בכדי אסד לא תוקף ישירות את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואף מחזיר למעגלים הקרובים אליו את מי שחשד בהם בעבר - כדי להרחיב את המכנה המשותף למען המטרה העיקרית: ייצוב משטרו.

לקריאה נוספת:
לקראת מתקפה באידליב: "הצי הרוסי נפרס בים התיכון"
תבנה מחדש את צבא סוריה: איראן חתמה על הסכם עם משטר אסד

נשיא סוריה אסד במסגד בדמשק לרגל חג הקורבן, 21 באוגוסט 2018. רויטרס
אסד משתתף בחגיגות חג הקורבן בדמשק, בשבוע שעבר/רויטרס

על רקע זה, במערכת הביטחון ובזירה המדינית חוששים שאסד ינצל את הקושי של מדינות אירופה לקלוט פליטים, ובתמורה להחזרתם לסוריה יקבל "סיוע הומניטרי" והשקעות. במציאות שבה מעדיף אסד להשקיע את משאביו בצבא ולא באזרחים, עשוי התהליך להיות רע מאוד לישראל ולמדינות הסוניות באזור שהיו רוצות לראות את הציר הרדיקלי מוחלש. לרוסיה ולאיראן במציאות הנוכחית אין כסף להשקיע בתשתיות ההרוסות של סוריה ולכן ההערכות הן שהכסף הגדול יגיע מאירופה וממדינות סוניות שחושקות בסוריה יציבה בתמורה להרחקת איראן. אף אחד לא יתפלא אם גם סין שמחפשת השפעה תכניס את היד לכיס.

הדאגה הגדולה נובעת מעצם העובדה שאין כיום שום מנגנון שמבקר את אסד או עשוי לגבות ממנו מחיר על פעולותיו נגד האוכלוסייה הסורית בשנים האחרונות. בהתאם לכך, כבר עתה, לפי גורמים מדיניים בישראל, מתנהלים מגעים בין דיפלומטים באירופה למשטר אסד.

עוד באותו נושא

בכיר מדיני על ההסכם בין אסד לאיראן: נמשיך לפעול להרחקתה מגבולנו

לכתבה המלאה

העיניים נשואות לאידליב

לאסד יש למעשה עניין כפול בעסקה עם מדינות אירופה סביב הפליטים. כיום ישנם 6.5 מיליון פליטים סורים בירדן, בלבנון, בטורקיה וכן במדינות אירופה. אסד מעוניין מאוד שאלה יחזרו לסוריה. בנוסף לכך יש כשישה מיליון עקורים שעזבו את בתיהם לאזורים אחרים הרחק מהקרבות, בשטח סוריה עצמה. ההערכות בישראל הן שכרבע מהבתים בסוריה נהרסו. אין תשתיות חשמל ומים נגישות במרבית האזורים בסוריה ולא קיימת אוטוסטרדה שלא נהרסה בהפצצות המורדים. בדמשק יותר נוח לחיות מבשאר הערים אך שכונות כמו רוטה ואל ירמוכ נהרסו לחלוטין.

פליטים סורים מתכוננים לשוב לסוריה מהעיירה ערסאל, לבנון, יוני 2018. רויטרס
פליטים סורים בלבנון, החודש/רויטרס

אסד אף מנהל קרב בזירה התקשורתית. הוא כולל מסע תעמולה אגרסיבי שנועד לשדר חזרה לשגרה באמצעות תמונות שלו נוהג, מבקר בשווקים ונפגש עם אזרחים. באחת התמונות שהופצו לתקשורת, שכחו העורכים למחוק את פניה של אחת היועצות שלו שהשתקפה מבעד למשקפי השמש.

במקביל, אסד מכוון את כוחו הצבאי כדי להחזיר לעצמו שליטה מלאה בפרברי דמשק, רמת הגולן ודרום סוריה, בדגש על דרעא, אידליב וכן עפרין, שבה קיימת מעורבות טורקית חזקה מאוד בצל הצהרת ארדואן על כיבוש האזור. אידליב, שבצפון מערב המדינה, תשמש מקרה בוחן להמשך פעילותו של אסד - כך על פי הערכת המערב לפיה הוא יתמודד עם עשרות אלפי אנשי ג'יהאד עולמי, וישתמש בחומרי לחימה שונים נגד אזרחים כדי לשתק התנגדות ולסיים את המערכה במהירות. מהלך שכזה יעיד על גודל הביטחון העצמי של אסד והדבקות שלו בשיטות רצחניות - או מנגד על שינוי בתפיסתו והלחץ שמופעל עליו.

הערכה: המיליציות יתפרקו

במסגרת מאמצי השיקום, אסד יידרש להתמודד עם אתגר נוסף: דור שלם של ילדים שלא למד בבתי הספר ומפתח שנאה כלפי משטרו. דעתם ועתידם חשובים לו, לפחות לפי הנאומים שנשא לאחרונה. מדובר בדור שחווה אלימות קשה ועשוי בעתיד להתקומם נגדו.

את משבר הגיוס בצבא פתר אסד באמצעות שירות נוסף והארכת משכי שירות לחיילי הקבע. לאחרונה החלו מחזורי גיוס חדשים לצבא. בישראל מעריכים כי חלק מהמיליציות שפועלות כיום בסוריה יתפרקו וחלק יצטרפו לצבא הסורי. מערך הטנקים של צבא אסד נותר יציב ומצבו מוגדר כ"בסדר" - וכך גם מערך ההגנה האווירי שקיבל סיוע רוסי למרות התקיפות של ישראל לפי פרסומים זרים.

גם אמצעי הלחימה היבשתיים והתחמושת של צבא סוריה קיבלו סיוע רחב היקף ממוסקבה. חיל האוויר הסורי שסבל מבעיות כשירות חריפות חזר לטוס בלילה מה שמעיד על התפתחות ושיפור. הפערים הגדולים של צבא אסד באים לידי ביטוי במחסור בטילי קרקע-קרקע (טק"ק) ואמצעי לחימה אסטרטגיים שבהם השתמש נגד המורדים.

תמונתו של בשאר אל אסד, בגבול לבנון סוריה, עם כיתוב בערבית "ברוכים הבאים בסוריה המנצחת". AP
כרזה עם תמונת אסד בקרבת גבול לבנון, בחודש שעבר/AP
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
לחימה בסמוך לגבול ישראל, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully