וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם" - משלבים אנשים מוגבלויות בחברה

אורן הלמן

3.9.2018 / 2:19

יותר מ-90% מהאזרחים בישראל לא היו רוצים שילדים עם מוגבלויות ילמדו עם ילדיהם. מה היה קורה אם היינו מלמדים את ילדינו שיש אנשים שלא רואים? שבמקום לזלזל בילד שלא מגיב הם יבינו שהוא פשוט לא שומע? שילוב אנשים עם מוגבלות - יוביל לחברה בריאה

מאבק משפטי נגד החלטה שרירותית של הלונה פארק לאסור שימוש במתקנים לבעלי מוגבלויות. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
שילוב אנשים עם מוגבלות - יעשה חברה בריאה!/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

בחופשה בחו"ל עקבתי אחרי משפחה ישראלית מיוחדת - אחת מהבנות, בת 20, היא על הרצף האוטיסטי. עקבתי אחרי ההורים והאחים המסורים האלה וחשבתי לעצמי "האם מישהו בכלל מסוגל להבין מה המשמעות של לקחת ילד עם מוגבלות לחו"ל? כמה זה קשה, כמה זה לא מובן מאליו".

בכלל, אני רואה באכזבה גדולה את תוצאות הסקרים שלפיהם 90% מכם וממכן לא היו רוצים שהילדים המיוחדים שלנו יהיו בקייטנות עם הילדים שלכם, ויוצא לי לחשוב האם אנחנו חיים באותו עולם? האם אתם מבינים איזה יתרון עצום יהיה לילדים שלכם אם הם יזכו להיות ביחד עם ילדים שיש להם אוטיזם או מוגבלות קוגניטיבית, ילדים חירשים או עם כסאות גלגלים, ילדים עיוורים או כל סוג אחר של מוגבלות.

אתם מצליחים להבין איזה ילדים וילדות מתחשבים, סובלניים ואוהבי אדם יגדלו כאן?
אתם מבינים שהילדים שלנו יהיו אנשים ואזרחים טובים הרבה יותר אם הם יידעו שיש אנשים שלא שומעים? שלפעמים מי שלא מתייחס לפניות שלהם לא מזלזל בהם, אלא פשוט לא שומע אותם כי הוא חירש?

עוד בוואלה! NEWS
ירדן מתנערת מהצעת טראמפ: "לא נסכים לפדרציה בשיתוף הרשות"
התפתחות בחקירת השריפה הקטלנית בחנות ביפו: קטין נעצר בחשד להצתה
גורם במשטרה על התקרית בוולפסון: האישה תקפה תחילה את המאבטח

חשבתם כמה איכותיים יהיו הילדים שלכם אם הם יידעו שיש אנשים לא יכולים לדבר?

חשבתם איזה ילדים מדהימים יהיו לכם אם הם יידעו שיש אנשים שלא רואים? ילדים שצריך לסדר להם את האוכל בצלחת כמו שעון ולהגיד להם באיזו שעה נמצאת כל תוספת ומנה.

חשבתם כמה איכותיים יהיו הילדים שלכם אם הם יידעו שיש אנשים לא יכולים לדבר? שיש להם אוצר מילים נמוך וקשה להם להתבטא כמונו. אולי במקום ללעוג הם יסייעו להם להתמודד עם הקושי?

לא מזמן ראיתי כמה חירשים שמדברים בשפת הסימנים, לקחתי את הבנות שלי אליהם בכדי ללמד אותן מהי שפת הסימנים וביקשתי מהם להראות לבנות איך אומרים "בוקר טוב" בשפת הסימנים. הסברתי להן מה זה אנשים שלא שומעים ומדברים עם הידיים במקום, שצריך לדבר איתם כשהשפתיים גלויות והפנים מופנות אליהם בכדי שיוכלו להבין מה אנחנו אומרים. הן לא הפסיקו לדבר ולשאול על זה - לדעתי הבנות קיבלו שיעור לחיים שלא פחות חשוב מבגרות במתמטיקה.

זו המלחמה שלנו לחברה בריאה, מכילה, משלבת

מכירות ומכירים את השיר?
"אילו ציפורים אשר עפות מעל הים
אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם
אלו סיפורים היו ודאי לציפורים
על הארצות אשר מעבר להרים".

תחשבו שהשיר הזה לא נכתב על ציפורים, אלא על אנשים עם מוגבלות שלא יכולים לדבר. ילדים ומבוגרים שהם על הרצף האוטיסטי, או עם עיכוב קוגניטיבי למשל. תחשבו כמה סיפורים היינו שומעים, כמה העולם שלנו היה רעיונית עשיר יותר.

בשורה התחתונה - זו המלחמה שלנו לחברה בריאה, מכילה, משלבת.
מלחמה של 330,000 משפחות מיוחדות בישראל שנאבקים על הזכות של ילדיהם להשתלב בחברה, לעשות צבא, לעבוד - לקבל יחס שווה.
זו מלחמה בסטיגמות, בדעות קדומות.
זו מלחמה באפליה.
זו מלחמה במדיניות האיומה שמפלה אנשים עם מוגבלות.
זו מלחמה על הזכות של אנשים עם מוגבלות לקבל יחס של זכויות אדם ולא של צרכים מיוחדים.

אורן הלמן הוא מייסד דף הפייסבוק והלינקדין "סיכוי שווה - שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה" ואב לילדה שלומדת בחינוך המיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully