וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי מעונות היום יישארו בבית גם מחר: "ימשיכו להזניח את הפעוטות"

2.9.2018 / 17:52

80 אלף פעוטות יישארו גם מחר בבתיהם בעקבות שביתת הארגונים המפעילים את המעונות, במחאה על משבר כוח האדם. שר הרווחה התייצב לצד הארגונים: "האוצר ידע על המשבר לפני כחודש, ועכשיו התעוררו לחפש אשמים". ההורים מוחים: "כחלון הבטיח שהוא נטו משפחה, אבל הוא לא"

צילום: ניב אהרונסון, שי מכלוף, שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

אחרי ש-80 אלף פעוטות נשארו היום בבתים ולא פתחו את הלימודים, הארגונים המפעילים את מעונות היום צפויים לשבות גם מחר (שני), במחאה על משבר כוח האדם עליו התריעו כבר בחודש שעבר. הסכסוך בין אנשי האוצר לנציגי הארגונים הידרדר לשפל חדש, לאחר שבאוצר הביאו ברגע האחרון לביטול הפגישה יזם סגן השר איציק כהן, עם הארגונים.

המשא ומתן שהתנהל עד כה התפוצץ כבר ביום שישי. במשרד האוצר ניסו אתמול להוציא צווי מניעה לארגונים השובתים, אולם שר הרווחה חיים כץ לא הסכים לכך והתייצב לצדם בדרישה לתקצוב שיביא לתקינה הולמת ביחס של בין מספר המטפלות למספר הפעוטות.

לקריאה נוספת:
אחרי פיצוץ במו"מ עם האוצר: מעונות היום צפויים לשבות בראשון
חמישה ימים לפתיחת הלימודים: כ-80 אלף פעוטות יישארו בבית
תעריפי המעונות הועלו באלף שקלים לשנה: "מפילים עלויות על ההורים"

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
המעונות יישארו סגורים גם מחר/שי מכלוף

שר הרווחה כץ, שלא הוזמן לפגישה היום, קרא למשרד האוצר לפתור את הסוגיה בדחיפות. "אני נושא באחריות לשלומם של הילדים ולשכר המטפלות וכל השאר לא חשוב", הצהיר. "איום השביתה היה ידוע לאוצר מזה למעלה מחודש והבוקר הם התעוררו כדי לחפש אשמים. עשינו קפיצה לפני שנתיים כשהעלינו את שכר המטפלות אבל זה לא מספיק".

כץ הסביר כי רפורמת הסייעת השלישית שהונהגה במשרד החינוך הובילה ל'שבירת השוק' וליצירת המשבר באופן עקיף. "יש מחסור במטפלות שלא מוכנות לבוא לעבוד אצלנו כי התנאים במשרד החינוך טובים יותר", אמר כץ. "צריך כל הזמן להזכיר לאוצר שהנפגעים העיקריים הם הפעוטות ולא אף אחד אחר. אני אופטימי, כי בניתי במשך השלוש שנים האחרונות מאות מעונות חדשים ויצרנו עוד 20 אלף מקומות נוספים, מפוקחים ומסובסדים לפעוטות. עכשיו צריך לדאוג לתקינה ולשכר המטפלות כי המצב הנוכחי לא סביר. חוק הפיקוח יאושר בכנסת עם החזרה מהפגרה. אנו מוכרחים לדאוג שהפעוטות והמטפלות יקבלו שיפור בתנאים".

יו"ר נעמת גליה וולך קראה לשר האוצר משה כחלון להתערב בעקבות מה שהיא כינתה 'התנהלות מבזה של האוצר'. "ביטול פגישה מתוכננת רגע לפני קיומה הוא בהוכחה נוספת לכך שאין בכוונת האוצר לפתור את המשבר אלא רק להתעסק בכיפופי ידיים ובהוצאת צווי מניעה על חשבון ההורים, הפעוטות והמטפלות", אמרה. "הגיע הזמן שהאוצר יתפנה לעסוק במהות ויביא לסוף המשבר לאלתר. שר האוצר - אני מבקשת את התערבותך האישית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"נושא המעונות לא סקסי"

אוהד שפר, אב לשני פעוטות אמר היום לוואלה! NEWS כי השביתה מקשה מאוד על ההורים - ומכבידה את הנטל הכלכלי. "זהו אירוע כואב מאוד", הבהיר. "אנחנו אחרי תקופה של שלושה שבועות וחצי של שכרון חודשים עם הילדים, בהם נדרש מימון של המסגרות עד לאוגוסט וגם עבור הקייטנות, זה מינימום אלף שקל לילד, הכול כדי שנוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס".

שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
התייצב לצד הארגונים השובתים. שר הרווחה חיים כץ/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

הוא האשים את הממשלה בכך שאינה מוכנה לדבריו להסדיר את תחום המעונות בישראל. "ישראל נמצאת מאחור בכל קשור למערכת החינוך לגיל הרך", אמר. "הכול נופל על כתפיי ההורים, המדינה מושכת את ידיה מכל נושא ההסדרה והפיקוח על התחום הזה. אין ממש תוכנית לימודים מסודרת, המטפלות הן מתחת לתקן הממוצע של ה-OECD וברובן לא מוכשרות לטפל בילדים בגיל הרך".

"כנראה שהנושא הזה הוא לא מספיק סקסי מבחינה אלקטורלית", הוסיף שפר. "כחלון מדבר על נטו משפחה אבל הוא עושה נטו קידום עצמי ואפס מבחינת מעשים בשטח. אנחנו לא ראינו שום צעד ממשי כאן. אנחנו ההורים החילוניים שנושאים ברוב נטל המס גם צריכים לשאת בנטל החינוך ובנטל הטיפול של הילדים, זה הרי לא יאמן, זה פטנט ישראלי". באשר לעתיד - שפר נותר סקפטי: "שום דבר לא ישתנה. ימשיכו להזניח את הילדים, הילדים ימשיכו להיפצע, ליפול קורבן להזנחה ולהתעללות. מי שיש לו מזל הילדים שלו בנעמת שהיא מסגרת מפוקחת ויש שם צוות מסודר, אבל גם שם יש משבר חמור בכוח אדם, אנחנו חווינו את זה שנה שעברה שהיו מקרים שבמקום שיהיו חמש מטפלות על כיתה של פעוטות היו שתי מטפלות. הם קראו להורים לבוא לקחת את הילדים מוקדם כי לא היה מי שיטפל בהם".

אוהד ובנו שתומכים בשביתה במעונות היום. באדיבות המצולמים
"הנטל נופל על ההורים". שפר ובנו/באדיבות המצולמים

ליאת גלנץ רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, שמייצגת את ההורים אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS: "בשנים האחרונות נרשמת מצוקה אמיתית בגיוס כוח אדם איכותי למעונות היום ובשימור הצוות לאורך זמן, עובדה הנובעת מתנאי העסקה ושכר זעומים. אין ספק כי מדובר בשביתה מוצדקת ומעצבי פני הדור הבא ראויים לשכר הוגן, לתקינה שתאפשר הגעה לכל ילד ולאופק מקצועי, אולם צר לי שהמחאה מגיעה מצד הארגונים המפעילים ולא מצד צוותי המעונות עצמם, או מצד ההורים שילדיהם מצויים בסכנה ממשית".

"הבשיל המועד לטיפול שורש מן היסוד שייתן מענה -600 אלף הפעוטות בישראל, ולא רק לרבע מהם, המתחנכים במסגרות הללו", הוסיפה גלנץ. "התשובה האמיתית והבשורה לה זקוקים ילדי ישראל הוא חוק הפיקוח שיחייב את כלל המסגרות בסטנדרטים, תקינה ופיקוח ויוודא כי האנשים הראויים יטפלו ויחנכו את ילדינו. כל עוד לא יחול חוק זה נהיה מצויים מדי שנה בפני שוקת שבורה והטיפול יהיה לא אחר מאשר פלסטר זעיר על מורסה גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully