וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה ימים לפתיחת הלימודים: כ-80 אלף פעוטות יישארו בבית

27.8.2018 / 13:50

הארגונים המפעילים את מעונות היום הודיעו כי לא יפתחו את שנת הלימודים כסדרה, זאת במחאה על משבר כוח האדם שעלול להובילם לקריסה. הארגונים פנו לראש הממשלה ולשר האוצר אולם לא קיבלו מענה. משרד הרווחה: בכירים במשרד והשר נפגשו עם הארגונים, אך הפתרון בידי האוצר

עריכת וידאו: ניר חן

חמישה ימים לפני תחילת שנת הלימודים מסתמן כי כ-80 אלף פעוטות צפויים להישאר בבית בשל שביתה במעונות היום המפוקחים - במחאה על מחסור בכוח אדם. הארגונים ובראשם נעמת, ויצו, נאות מרגלית, ארחות חינוך, נשי חירות, בית יעקב ועוד, המפעילים מעונות יום מסובסדים מגילאי 3-0 הודיעו כי לא יפתחו את שנת הלימודים, זאת לאחר שדווח בוואלה! NEWS על הכשלים שהובילו למשבר כוח האדם.

מדובר בכ-1,400 מעונות שנכון להיום יושבתו, המספקים מענה לכ-25% מהילדים בגילאי לידה עד שלוש.

הארגונים המפעילים את מעונות היום פנו הבוקר (שני) להורי המעונות והסבירו להם כי שנת הלימודים לא תפתח כסדרה. הם הסבירו כי הרקע להשבתה, הוא בין השאר התעלמות הממשלה מפניותיהם לטפל במצוקת כוח האדם במעונות, בתקינה בכיתות (מספר המטפלות ביחס למספר התלמידים - ד"י) וכן במצוקות התקציביות הנוספות, מה שלדבריהם לא הותיר להם ברירה אלא לא לפתוח את המעונות ב-2 בספטמבר. הארגונים ציינו מדובר במאבק להצלת המעונות מקריסה.

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
הארגונים פנו לממשלה לפתרון המשבר. מעון ויצו/שי מכלוף

"ענף המעונות קורס, אין לנו כוח אדם אנחנו לא מצליחים להשיג מטפלות", אמרה גליה וולך, יו"ר נעמת לוואלה! NEWS. "המטפלות החדשות שנכנסות בורחות תוך זמן קצר מאוד גם בגלל השכר וגם בגלל העבודה הקשה. אנחנו מבקשים שמדינת ישראל תתעורר מהר ותבין שחינוך מתחילים כבר מהגיל הרך. מעונות היום זה לא בייביסיטר או שמרטפייה, זו מערכת חינוך לכל דבר וצריך להתחיל לתעדף את הגיל הרך ולשם אותו במקום הראוי לו, והדבר הראשון - שיפור יחס המטפלות מול מספר תלמידים".

בין הדרישות המרכזיות של הארגונים מהממשלה: הוספת תקן של מטפלת לכל כיתה, שיפור בשכר המטפלות ושיפור במעמדן, זאת באמצעות יישום רפורמה ייעודית לגיל הרך בדומה לרפורמת "אופק חדש" למורים. המטרה למנוע נטישה המונית של מטפלות, שלמעלה מ-50% מהן אינן שורדות במקצוע יותר מכמה חודשים וכן בכדי להפוך את התחום למקצוע עם תנאי סף והכשרה מתאימה.

עוד באותו נושא

מעונות היום מתריעים ממשבר כוח האדם: "11 פעוטות על כל מטפלת"

לכתבה המלאה
שביתה - מעונות יום. מערכת וואלה! NEWS
ההודעה שהוציאו הארגונים/מערכת וואלה! NEWS

לארגונים הגדולים הצטרפו לראשונה גם עשרות מפעילים קטנים ובינוניים מכל הארץ ומכלל המגזרים. בשבוע שעבר שוגרו מכתבים בהולים על ידי הארגונים לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון וכן לשר העבודה חיים כץ, בקריאה למפגש עם הארגונים כדי לפתור את המשבר, אולם עד כה לא ניתן מענה מצד הממשלה.

שביתה - מעונות יום. מערכת וואלה! NEWS
המכתב שהעבירו הארגונים לראש הממשלה/מערכת וואלה! NEWS

בתחילת החודש, שר העבודה והרווחה עם ארגוני המעונות ודן איתם במשבר. לדבריו המאבק של הארגונים צודק וכי יש להגדיל את התקינה ואת המשכורות של המטפלות, אך לצערו לא הצליח לשכנע את משרד האוצר בנחיצות תוספת תקציבית והוא מקווה כי מחאת הארגונים תניב פרי לטובת טיפול טוב יותר בפעוטות.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר היום כי "נפגשנו עם ראשי הארגונים כמה פעמים, הן גורמי המקצוע והן השר בעצמו. הפתרון למשבר נמצא בידי האוצר בלבד וראוי שיתחיל בהידברות עם הארגונים ולא יחכה לרגע האחרון".

גורמים במשרד האוצר אמרו כי "בסוף 2016 נחתם הסכם עם הארגונים, שבגינם התקבלה העלאה של 400 שקלים בשכר המטפלות בנוסף לתקציבים שהגיעו לארגונים. גם המחיר המפוקח גדל ב-200 שקליםלחודש. מדובר בעלייה שהייתה יכולה להתווסף לשכר המטפלות. מי שנהנה מהעלייה בתעריפי המעונות הם הארגונים ולא המטפלות עצמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully