וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם מתריע מקריסת שירותי הבריאות והביוב ברצועה כבר בשבוע הבא

1.9.2018 / 20:07

פרסום ראשון: ברקע הפסקת המימון לאונר"א, פנה משרד שליח האו"ם למזה"ת לקהילה הבינלאומית, והזהיר כי בשבוע הבא יושבתו ברצועה שירותים חיוניים בשל מחסור בדלק. במכתב ששלח נתבקשו המדינות התורמות לרשות הפלסטינית להעביר בדחיפות 4.5 מיליון דולר למימון דלק לגנרטורים

צילום: רויטרס

ברקע החלטת ארצות הברית להפסיק את המימון לאונר"א והמתיחות בגבול רצועת עזה, האו"ם מתריע מפני החרפה משמעותית במצב ההומניטרי בעזה ומזהיר כי כבר בשבוע הבא יושבתו שירותים חיוניים כמו בתי חולים ומתקני ביוב ושפכים בשל מחסור חמור בדלק ברצועה.

לוואלה! NEWS נודע כי בימים האחרונים פנה משרדו של שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, למדינות התורמות לרשות הפלסטינית בבקשה דחופה להעברת 4.5 מיליון דולר למימון דלק שמשמש להפעלת גנרטורים במתקני רפואה ותברואה חיוניים ברצועה, זאת ברקע משבר החשמל המחריף בעזה.

"אני מפציר להגיב בהקדם האפשרי כדי למנוע קריסה פוטנציאלית הרסנית של השירותים ברצועה", נכתב במכתב ששיגר אתמול (שישי) סגנו של מלאדנוב, ג'יימי מקגולדריק, המשמש גם כמתאם ההומניטרי של האו"ם בעזה, לנציגים של כ-20 מדינות ושחלקים ממנו הגיעו לידי וואלה! NEWS.

"ההסתמכות על חלוקת דלקים חיוניים היא קריטית להבטחת המשכיות במתן שירותים בסיסיים ולהימנע מהידרדרות חמורה במצב, לרבות סגירת בתי חולים והצפת ביוב לתוך אזורים עירוניים צפופים", נכתב במכתב.

עוד בוואלה! NEWS:
החתול השחור עבר מזמן: האורחת המיוחדת של נתניהו בעצרת האו"ם
מומחים של האו"ם: כל הצדדים הלוחמים בתימן חשודים בפשעי מלחמה
תינוקות נשרפו חיים: עדויות הזוועה מרצח העם במיאנמר

פעילות במרכז חלוקת סיוע של אונר"א ברצועת עזה. רויטרס
פעילות במרכז חלוקת סיוע של אונר"א ברצועת עזה/רויטרס

עזה סובלת מזה שנים ממחסור קבוע בחשמל ואנרגיה ותוכניות ארוכות טווח לפתרון המשבר אינן מתקדמות בשל המחלוקות הפוליטיות. החשמל בעזה מגיע משלושה מקורות: מתחנת כוח במרכז הרצועה ומקווי אספקה מישראל וממצרים, אך בשל סנקציות של הרשות הפלסטינית ושיבוש של קווי האספקה יש מזה חודשים משבר אנרגיה חמור שמחריף את המשבר ההומניטרי ופוגע בשירותים בסיסיים כמו רפואה וביוב.

לפי ההערכה, הרצועה זקוקה ל-600-500 מגוואט חשמל אך בפועל, כיום, מיוצרים 165 מגוואט בלבד, מה שמייצר מחסור של 75% באנרגיה הדרושה לתפקוד סביר ומאפשר רק ארבע שעות אספקת חשמל ביום, שלאחריהן 16 שעות ניתוק והחשכה. בעבר, תקופות של עלטה בעזה בשל מחסור בחשמל עוררו מחאה אזרחית והגבירו את המתיחות מול ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
מלאדנוב. מזהירים מפני משבר ברצועה/ראובן קסטרו

בטווח הארוך, במסגרת שיחות ההסדרה, יש על השולחן מגוון תכניות לשדרוג משמעותי של משק החשמל, אך בינתיים האו"ם מפעיל תכנית חירום לאספקת דלק הממומנת על ידי המדינות התורמות. במכתב ששיגר סגנו של מלאדנוב עולה כי התקציב להפעלת התכנית, המאפשרת הפעלה של גנרטורים במתקנים רפואיים ומתקני תעבורה, אזל.

"התוצאה היא שכבר בשבוע הבא, מספר שירותים חיוניים, כולל אלה הניתנים על ידי בתי חולים, מרפאות, טיפול בשפכים, מתקני מים ותברואה, יושעה", נכתב במכתב. כדי לאפשר תפעול סדיר של הגנרטורים, נכתב במכתב, ולאפשר אספקה של 1.4 מיליון ליטר דלק חירום לחודש עד סוף השנה, האו"ם צריך לגייס עכשיו 4.5 מיליון דולר.

"ההסתמכות על דלק החירום היא קריטית כדי להבטיח המשכיות באספקת שירותים בסיסיים ולמנוע החרפה קשה במצב כולל סגירת בתי חולים והצפת שפכים לתוך שטחים צפופי אוכלוסיה. זוהי צומת קריטית עבור תכנית החירום שמאפשרת לשמור על יציבות בעזה".

ממשל טראמפ הודיע: מפסיקים את המימון לאונר"א

ארצות הברית הייתה בשנים האחרונות המממנת העיקרית של הארגון, והעבירה תקציב של כ-350 מיליון דולר בשנה

ההחרפה במשבר החשמל, שעשויה להביא להסלמה במצב ההומניטרי ברצועה, מגיעה על רקע הודעת הממשל האמריקני על הפסקת המימון לאונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים הפלסטינים, שתפגע משמעותית בתוכניות סיוע בתחום המזון, הבריאות החינוך והרווחה של האו"ם למיליוני פלסטינים בגדה המערבית וברצועה.

ארצות הברית הייתה בשנים האחרונות המממנת העיקרית של הארגון, והעבירה תקציב של כ-350 מיליון דולר בשנה, אך ממשל טראמפ הודיע אתמול כי החליט להפסיק את המימון ולהעביר את הסיוע בערוצים אחרים. בסוף החודש צפויות המדינות התורמות לרשות הפלסטינית להתכנס בניו יורק למפגש שנתי בו דנים ומאשרים פרויקטים הומניטריים ברצועה.

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוקון יציגו במפגש שורה של פרויקטים אזרחיים שישראל מקדמת בעזה, בהם גם פרויקטים בתחום החשמל וטיפול בשפכים. במסגרת שיחות ההסדרה שנערכו בחודשים האחרונים בתיווך מצרים והאו"ם, נידונו פתרונות ארוכי טווח למשבר, בהם הקמת תחנת כוח בצפון סיני שתספק חשמל לתושבי הרצועה.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS בחודש שעבר, מצרים מקדמת העברה של משק הגז מהתבססות על סולר להתבססות על גז טבעי, ובמסגרת שיחות ההסדרה נידונה תכנית להזרמת גז טבעי ישראלי ממאגר לוויתן לרצועה ולצפון סיני. עם זאת, לפי ההערכה בירושלים, הניסיון להשיג הסדרה ארוכת טווח עם בשורות משמעותיות ודרמטיות לתושבי עזה לא יתקדם בשל המחלוקות הפנים פלסטיניות וללא התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully