וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים של האו"ם: כל הצדדים הלוחמים בתימן חשודים בפשעי מלחמה

בדוח ראשון על המלחמה הואשמו ממשלת תימן, הקואליציה הסעודית והמורדים השיעים בפגיעה באזורים מאוכלסים, במעצרים שרירותיים ועינויים. הם קראו למערב ולאיראן להפסיק להעביר נשק לצדדים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מומחים לזכויות אדם של האו"ם אמרו היום (שלישי) כי ייתכן שכל הצדדים הלוחמים בתימן ביצעו פשעי מלחמה. בדוח ראשון בנושא, הם אמרו כי ממשלת תימן, הקואליציה הסעודית התומכת בה ויריביהם המורדים החות'ים עשו מעט מאמצים כדי להימנע מפגיעה באזרחים.

הם ציינו מתקפות על אזורים אזרחיים, שבהן נהרגו אלפי אנשים, כולל תקיפות אווירות של הקואליציה, וכן את שיגורי הטילים של החות'ים השיעים, הנתמכים בידי איראן, לעבר ערב הסעודית. הצדדים מואשמים גם במעצרים שרירותיים, בעינויים ובגיוס ילדים. גם המצור הימי והאווירי שמטילה הקואליציה הסעודית על תימן זה שלוש שנים וחצי זכה לביקורת, ונטען כי ייתכן שהוא אינו פרופורציונלי.

המלחמה החלה ב-2015 אחרי שהחות'ים הדיחו את ממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי, שנמלט לגלות בערב הסעודית. הממלכה, החוששת מהתבססותה של איראן מעבר לגבולה, הקימה קואליציה של מדינות ערביות, אולם המורדים השיעים ממשיכים לשלוט על רוב השטחים המאוכלסים במדינה, כולל על צנעא הבירה.

לקריאה נוספת בנושא
בפעם השנייה זה שבועיים: עשרות ילדים נהרגו בתקיפות בתימן

תימן: הילדים שנהרגו בתקיפה האווירית מצד סעודיה הובאו לקבורה. רויטרס
קבורת ילדים שנהרגו בתקיפה אווירית סעודית בסעדה, החודש/רויטרס

אף אחד מהצדדים המוזכרים בדוח לא הגיב למסקנותיו, שיוגשו לנציבות זכויות האדם של האו"ם, אך ערב הסעודית ובעלות בריתה, בראשן איחוד האמירויות הערביות, צפויות לדחות אותן. אתמול האשימה הקואליציה את משימת האו"ם בתימן בהטיה נגדה אחרי שהיא הביעה תנחומים למשפחותיהם של יותר מ-30 אזרחים, בהם 22 ילדים, שנהרגו לפי דיווחים בשתי תקיפות אוויריות בשבוע שעבר.

המומחים קראו לקהילה הבינלאומית להימנע מאספקת נשק שעשויה לשמש את הצדדים הלוחמים בסכסוך. הם ככל הנראה התייחסו לארצות הברית ולמדינות אחרות במערב המחמשות את הקואליציה הסעודית, ואת איראן, שמואשמת בהברחת נשק לחות'ים. באופן רשמי, טהראן והחות'ים מכחישים זאת.

לפחות 6,660 אזרחים נהרגו ו -10,563 נפצעו מאז תחילת המלחמה, לפי האו"ם. אלפי אזרחים נוספים מתו מנסיבות אחרות, כמו מתת-תזונה, ממחלות ומבריאות לקויה. הלחימה והסגר החלקי על ידי הקואליציה הותירה גם 22 מיליון בני אדם הזקוקים לסיוע הומניטארי, ובכך יצרו את משבר המזון הגדול ביותר בעולם, והביאו להתפרצות של כולרה, שלפי ההערכות השפיעה על 1.1 מיליון איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully