וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור לא ממלכתי: הנשיא "המעניש" שמעריץ את היטלר מגיע לישראל

1.9.2018 / 16:00

המושג "מעורר מחלוקת" מתקשה לתאר את נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה שנודע בלשונו החריפה. המנהיג שהסתכסך עם טראמפ והאפיפיור יגיע השבוע לארץ ויבקר ביד ושם, לאחר שהצהיר ש"יחסל סוחרי סמים כמו שהפיהרר חיסל יהודים"

עריכה: יאיר דניאל

כשהשטיח האדום ייפרס לרגליו של נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה עם נחיתתו מחר (ראשון) בישראל, בבית הדין הפלילי בהאג ימשיכו לבחון את התלונות הנערמות נגד מלחמתו העקובה מדם בסוחרי ובמשתמשי הסמים בארצו.

בשנתיים וקצת שהוא מכהן בתפקיד, דוטרטה התרחק מהמערב ומיצב את עצמו כאחד המנהיגים המוטרפים ומשולחי הרסן בעולם, חלק מגל של שליטים פופוליסטיים וכריזמטיים הבזים לסדר הקיים ולתרבות הפוליטית. כמו רבים מהם, הוא מחבב את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואף כונה "טראמפ של המזרח" במהלך קמפיין הבחירות שלו.

כשנפגש אתו בפסגת מדינות דרום-מזרח אסיה בנובמבר שעבר, הקדיש דוטרטה לטראמפ האמיתי מהמערב דואט ושר לו: "אתה האור בעולם שלי". לא ברור אם יגיע לבקר בוושינגטון כפי שרצה נשיא ארצות הברית, אך יחסו של דוטרטה לטראמפ שונה ב-180 מעלות מזה שהעניק לקודמו, ברק אובמה. אותו הוא כינה "בן זונה" בשל הביקורת שהעביר על הפרות זכויות האדם בארצו ונמנע ממפגש עמו. את האדם היושב כיום בחדר הסגלגל סוגיות אלו פחות מטרידות.

עוד בעולם בוואלה! NEWS
פיצוץ מסתורי בבית קפה: מנהיג הבדלנים במזרח אוקראינה חוסל
תשוש ובעל משקל עודף: תמונה של מובארק מסעירה את הרשת במצרים
ממשל טראמפ הודיע רשמית: מבטלים את המימון לארגון אונר"א

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה ב-27 באוגוסט 2018. AP
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה/AP

בישראל, ימצא דוטרטה ממשלה המחפשת בריתות בדרום-מזרח אסיה, שבו שוכנות מדינות מוסלמיות רבות, ושווקים ליצוא נשק, אחד הענפים המוצלחים ביותר של מדינת היהודים. השבחים שנתן לאדולף היטלר, כשאמר שהיה שמח לחסל מיליוני סוחרי סמים בארצו כפי שהפיהרר השמיד יהודים, לא יפריעו לו לבקר במוזיאון "יד ושם". זה היה אי-אז בנובמבר 2016 והוא התנצל ושב לעלוב במטרות החביבות ביותר עליו - נשים, מתנגדי ממשלתו, ארגונים בינלאומיים והכנסייה הקתולית.

דוטרטה, בן 73, היה ראש עיריית דבאו שבדרום הפיליפינים למשך 22 שנה. הוא סיפר כי הוא נהג להרוג בעצמו חשודים. "רציתי להראות לבחורים שאם אני יכול לעשות זאת, מדוע אתם לא?", אמר בנאום שנשא בדצמבר 2016. "הייתי מסתובב בדבאו עם אופנוע, ומסייר ברחובות ומחפש אחרי צרות. ממש חיפשתי אחרי עימותים כדי שאוכל להרוג". חלק מהקורבנות, הוא סיפר, הושלכו בתור מזון לתנינים. פעם, לדבריו, הוא גם דחף ממסוק אזרח סיני שהיה חשוד ברצח ובאונס, והוא שלח את המסר הזה כאיום לאנשי ממשל מושחתים.

המדיניות של דוטרטה ראש העיר יושמה גם תחת נשיאותו. המשטרה קיבלה אור ירוק לירות בחשודים בסחר בסמים, וההוראה תורגמה למרחץ דמים ברחובות הבירה מנילה וערים גדולות אחרות במדינת האיים. המניין הרשמי של המשטרה נע סביב 4,500 הרוגים, אך ארגוני זכויות אדם מעריכים כי המספר האמתי גבוה בהרבה ומאשימים את המשטרה בהוצאות להורג ללא משפט, כולל של אזרחים חפים מפשע.

בעקבות פתיחת החקירה בהאג, פרשה הפיליפינים במרץ האחרון מאמנת רומא והאשימה את בית הדין ברדיפה. דוטרטה איים לעצור את התובעת הראשית, פטו בנסודה, אם זו תעז לנסות ולחקור אותו ואמר כי ישכנע מדינות נוספות לפרוש מבית הדין. בימיו הראשונים בתפקיד הוא דווקא התגרה בבית הדין והצהיר שהוא מוכן להגיע למשפט בהאג ולהירקב בכלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
התנהגות בלתי הולמת- נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, נישק עובדת מדינה על שפתיה במהלך כנס בקוריאה הדרומית. אתר רשמי
סערת הנשיקה של הנשיא דוטרטה ביוני האחרון/אתר רשמי
"הקורבנות יכולים להנות מזכויות אדם בגן עדן"

"הקורבנות יכולים להנות מזכויות אדם בגן עדן", ענה דוטרטה למבקריו והסביר כי הוא קיבל את אישורו של אלוהים לכך. אותו אלוהים שאותו כינה טיפש וביקש לקבל תמונה שלו כהוכחה לכך שהוא קיים. בשל הסערה שעורר, דוברו של הנשיא אמר כי זעמו על הדת נובע מכך שבתור ילד קטן הוא הותקף מינית על ידי כומר.

חוקת הפיליפינים מגבילה את הנשיא לכהונה אחת, בת שש שנים, ודוטרטה לא חודל מלהזכיר את רצונו לפרוש לפני תומה ב-2022 בשל בעיות בריאותיות וכישלונו למגר את הסמים ואת השחיתות כפי שהבטיח. לפני שהוא יעשה זאת, הוא מנסה להעביר את השלטון לצאצאי המנהיג האוטוקרטי הקודם של הפיליפינים, פרדיננד מרקוס.

הלווייתו של גבר שנהרג כחלק ממאבק המשטרה בסמים, מנילה, הפיליפינים, 20 באוגוסט 2017. רויטרס
הלווית גבר שהרג במסגרת הקרבות שמהל הצבא נגד סוחרי הסמים בפיליפינים/רויטרס

שלטונו של מרקוס, שתחתיו נעצרו, נהרגו ונעלמו אלפי בני אדם, הסתיים ב-1986 במהפכה עממית שזכתה לגיבוי הצבא, אך הוא נותר אחת הדמויות הנערצות ביותר על הנשיא הנוכחי. דוטרטה אפשר את קבורתו השנויה במחלוקת בחלקת גיבורי האומה, חרף התנגדותם של רבים מהקורבנות וממשפחות הקורבנות של המשטר.

את המושכות הוא מעוניין להעביר לפרדיננד מרקוס ג'וניור, סנאטור לשעבר שהפסיד בבחירות צמודות את תפקיד סגן הנשיא ועתה הוא מערער על כך. בפיליפינים, הנשיא וסגן הנשיא נבחרים בצורה נפרדת, ודוטרטה לא מעוניין שסגניתו הנוכחית, מנהיגת האופוזיציה לני רוברדו, תחליף אותו ועל כן ממתין לפסיקת בית המשפט העליון. להדחת הנשיאה של העליון, אחת ממבקריו הבולטים של הנשיא, עשויה להיות השפעה על ההכרעה הסופית.

"עדיף לכם לבחור דיקטטור כמו מרקוס", אמר דוטרטה השבוע על המחליף האלטרנטיבי במקרה שהוא לא יהיה עוד בסביבה.

"האפיפיור פרנציסקוס בן זונה"

נשיא הפיליפינים, שרוב אוכלוסייתה קתולית, לא מהסס לתקוף את הכנסיה ואת ראשיה, המובילים את המחאה נגדו. עוד כשהיה ראש עיר אמר כי האפיפיור פרנציסקוס הוא "בן זונה" (אחת הקללות החביבות עליו) מאחר שביקורו יצר פקקי ענק. עלבונות דומים הוא הטיח בבישופים שתקפו אותו על כך ואמר שהם בכלל ביקשו ממנו טובות וכינה את הכנסייה "המוסד הצבוע ביותר".

אלו גם תקפו אותו על יחסו לנשים, במיוחד אחרי הבדיחה המקוממת שלו על מיסיונרית אוסטרלית שנרצחה ונאנסה במהומות בכלא הפיליפיני. דוטרטה לא נרתע מהטענות לכך שהוא שוביניסט ומיזוגן, ובין נשיקה כפויה של עובדת ציבור על הבמה לבין ההקשר שעשה בין מספר מקרי האונס הגבוה לכך שיש הרבה נשים יפות, הוא גם קרא לחייליו לירות במורדות הקומוניסטית באיברי מינן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה במהלך פסגת ASEAN במנילה, נשיא הפיליפינים12 בנובמבר 2017. רויטרס
דוטרטה וטראמפ בפסגה במנילה, בשנה שעברה/רויטרס

נושא משותף לישראל ולפיליפינים הוא המאבק בטרור. דוטרטה ינסה להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני, שבמסגרתו יצאה ישראל לפיליפינים מערכות מכ"ם, נגמ"שים וכלי נשק אחרים בשווי של 143 מיליון דולר בשנה שעברה. מנילה לוטשת עיניים לרכישת כלי טיס תוצרת כחול לבן, כאלו שהיו יכולים לסייע לה במלחמתה בארגוני הטרור בדרום המדינה, שבה רוב האוכלוסייה מוסלמית. בשנה שעברה הבטיח דוטרטה "לאכול בחיים" מחבלים שערפו את ראשם של בני ערובה, כחלק מהלחימה הנרחבת בעיר מרוואי מול תומכי דאעש. זו חשפה את חולשת הצבא הפיליפיני בלחימה אורבנית, שנמשכה כמה חודשים והסתיימה בחורבן מוחלט של העיר.

חלק ניכר מביקורו של דוטרטה יהיה סגור לתקשורת בשל הרצון להימנע משערוריות, והא יעסוק גם בסוגיית העובדים הפיליפינים בישראל ובחיזוק קשרי התיירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לדון עמו גם בנושא השגרירות, כפי שקורה עם רוב המנהיגים הזרים מאז החלטת טראמפ. לאחר שיעזוב את ישראל, ימשיך נשיא הפיליפינים לביקור בירדן השכנה.

הפגנה נגד נשיא הפיליפינים דוטרטה מול שגרירות ארה"ב במנילה, 15 בספטמבר. רויטרס
מפגינים שורפים מיצג בדמותו של דוטרטה במנילה, בשנה שעברה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully