וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ מסתורי בבית קפה: מנהיג הבדלנים במזרח אוקראינה חוסל

31.8.2018 / 23:41

אלכנסדר זחרצ'נקו, שהנהיג את דונייצק מאז 2014 בגיבויה של רוסיה, נהרג בפיצוץ במרכז העיר. המורדים ומוסקבה מטילים את האחריות על קייב, שמצדה דוחה זאת וטוענת כי הוא חוסל במסגרת סכסוכים פנימיים

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מנהיג מחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה נהרג היום (שישי) בפיצוץ בבית קפה מקומי. רוסיה, התומכת בבדלנים השולטים במחוז, האשימה את אוקראינה באחריות להתנקשות באלכנסדר זחרצ'נקו, בעוד שקייב טוענת כי הוא חוסל במסגרת סכסוכים פנימיים בשורות המורדים. לפי התקשורת הרשמית של הבדלנים, סגן ראש מועצת השרים של דונייצק, דימיטרי טרפזניקוב בן ה-37, ישמש המנהיג הזמני.

משרד החוץ במוסקבה מסר כי ההתנקשות בחייו של מנהיג המורדים היא ניסיון של אוקראינה לחדש את המלחמה במזרח המדינה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה זאת פשע שנועד לפגוע ב"שלום השברירי" באזור, אך הוא לא ציין ישירות את קייב כאשמה בכך. הוא תיאר את זחרצ'נקו "מנהיג פופולרי ופטריוט אמיתי".

לדברי פוטין, "זאת הוכחה נוספת לכך שאלו שבחרו בדרך הטרור, האלימות והפצת הפחד לא מחפשים פתרון בדרכי שלום לסכסוך". הוא לא אמר מי אלו אותם אנשים.

ועדת החקירה של רוסיה, הגוף הממשלתי האחראי על טיפול בפשעים משמעותיים, מסרה כי היא מתייחסת להתנקשות בזחרצ'נקו, בן 42, כאל מעשה טרור בינלאומי.

מנהיג הרפובליקה העממית של דונייצק, אלכסנדר זחרצ'נקו, בטקס ההשבעה שלו, 04 בנובמבר 2014. AP
זחרצ'נקו בעת השבעתו בנובמבר 2014/AP

זחרצ'נקו, שהנהיג מאז 2014 את הרפובליקה העממית של דונייצק, שמו הרשמי של המחוז שהכריז על עצמאותו, נפצע אנושות בפיצוץ במרכז דונייצק, כך לפי הממשל של הבדלנים. אחד ממקורביו אמר כי המורדים רואים בתנועה מוגברת של כלי רכב משוריינים אוקראניים לעבר המחוז, אך צבא אוקראינה מכחיש זאת ואמר כי ייתכן שהבדלנים הם אלו "המתכננים משהו".

דוברת מטעם שירותי הביטחון של אוקראינה הדפה את הטענות של מוסקבה ושל הבדלנים. היא אמרה כי ההתנקשות היא תוצאה של "לחימה פנימית ממושכת בין הטרוריסטים לבין הספונסרים הרוסים שלהם".

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב הגיב גם הוא על החיסול ואמר כי "אי אפשר לדבר על פגישות קרובות עם אוקראינה, צרפת וגרמניה לאחר שהרגו את השותף שלנו. זה מצב רציני שצריך לנתח".

מוקדם יותר השנה אמרו שלושה גורמים שהובילו את ההתקוממות של הבדלנים ב-2014 כי הם צופים את הדחתו של זחרצ'נקו, בסיוע רוסיה, ואת עליית הנהגה חדשה בקרב המורדים. הוא נבחר לתפקיד בנובמבר 2014, ככל הנראה על ידי רוסיה עצמה.

לפחות חמישה בכירים אחרים בשורות המורדים נהרגו בשנים האחרונות בפיצוצים מסתוריים שלא אירעו בקו החזית. קייב וכמה מפקדים מכוחות הבדלנים אמרו כי בחלק המקרים היה זה חלק מטיהורים פנימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully