וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ הודיע רשמית: מבטלים את המימון לארגון אונר"א

סוכנויות הידיעות וטל שלו

1.9.2018 / 10:31

משרד החוץ האמריקני הודיע כי הוא יפסיק את העברת הכספים לתכניות האו"ם לפליטים פלסטינים. ברשות הגיבו על ההחלטה: "מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם". מזכ"ל האו"ם גינה גם הוא את ההודעה: "החלטה מצערת"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

משרד החוץ האמריקני הודיע הערב (שישי) רשמית כי ממשל טראמפ החליט להפסיק את המימון לתכניות האו"ם המיועדות לפליטים פלסטינים (אונר"א). החלטתה של וושינגטון מגיעה בעקבות דיווחים בימים האחרונים על אודות כוונתה להפסיק את מימון הארגון, זאת על רקע הביקורת כלפיו וכחלק מההערכה המחודשת לגבי מדיניות החוץ של הממשל.

דוברת משרד החוץ האמריקני, הת'ר ניוארט, מסרה כי הארגון "פגום מיסודו". בהודעתה נמסר כי "הממשל בחן את הנושא בקפידה והחליט שארצות הברית לא תעביר תרומות נוספות לאונר"א".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 28 באוגוסט 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית נביל אבו רודיינה הגיב על ההחלטה ואמר כי זאת "מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם". לדבריו, "ענישה כזו לא תצליח לשנות את העובדה שלארצות הברית אין עוד תפקיד באזור ושהיא לא חלק מהפתרון. לא ארצות הברית ולא אף אחד אחר יצליחו לפרק את אונר"א".

בחמאס גם מיהרו להגיב ודובר הארגון סאמי אבו זוהרי אמר כי מטרת ההחלטה היא למחוק את זכות השיבה וכינה זאת הסלמה חמורה מצד ארצות הברית כלפי העם הפלסטיני. "ההנהגה האמריקנית הפכה לאויב העם והאומה שלנו ואנחנו לא ניכנע בפני החלטות לא צודקות מסוג זה".

גורם ישראלי אמר כי בירושלים תומכים במהלך האמריקני להפסקת מימון אונר"א. "הקיבוע של הפליטות הפלסטינית על ידי אונר"א היא אחת הבעיות המרכזיות שמנציחות את הסכסוך. כדאי להסב את הכסף לגורמים אחרים שיעשו בו שימוש נאות לרווחת האוכלוסייה ולא להנצחת הפליטות".

באונר"א הופתעו מהחלטתו של הנשיא טראמפ וציינו כי "ההחלטה מאכזבת ומפתיעה". כריס גאנס דובר הארגון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי באונר"א דוחים בכל תוקף את טענת ארצות הברית כי "בתי הספר של אונר"א, מרכזי הרפואה ותכניות החרום לסיוע הינם "פגומים מן היסוד".



.

עוד באותו נושא

דיווח: ארצות הברית תבטל את המימון לארגון אונר"א

לכתבה המלאה
עזה אונר"א. AP
תושבי הרצועה עם שקי אוכל של אונר"א/AP

גם מזכ"ל האו"ם התייחס למהלך ופרסם הודעת תודה לאמרקינים: "באופן מסורתי ארצות הברית הייתה המממנת הגדולה ביותר של הארגון ואנו מעריכים את התמיכה שלה לאורך השנים" ועוד הוסיף כי באו"ם "הצטערו לשמוע על החלטת ארצות הברית להפסיק את המימון לאונר"א".

עד לקבלת ההחלטה, ארצות הברית נחשבה לתורמת הגדולה ביותר של אונר"א ובשנת 2017 שליש מתקציב הארגון הגיע ממנה. מוקדם יותר השנה הממשל הודיע כי הוא יפחית את המימון במחצית - מ-130 מיליון דולר ל-65 מיליון. בעקבות החלטת הממשל מהלילה, 65 המיליונים שתעביר ארצות הברית השנה יהוו את התרומה האחרונה לארגון. במקביל, בשבוע שעבר, הודיעה מחלקת המדינה על קיצוץ של יותר מ-200 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים בתום בחינת המימון למיזמים בגדה המערבית וברצועת עזה

בעקבות הקיצוץ האמריקני, אמש הודיע שר החוץ של גרמניה הייקו מאס, כי מדינתו תגדיל את תרומותיה לאונר"א כיוון שמשבר המימון אליו נקלע הארגון הביא לאי וודאות בעניין עתידו. מאס הוסיף כי "אבדה של ארגון זה עלולה ליצור תגובת שרשרת בלתי נשלטת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריס גאנס דובר אונר"א/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע התייחסה שגרירת ארצות הברית ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, לסוגיית אונר"א. "אנחנו המדינה הנדיבה ביותר בעולם", אמרה היילי בכינוס של מכון המחקר FDD בוושיגטון. "התפקיד שלנו הוא לא לספוג את החבטות כשאומרים לנו שאנחנו לא נדיבים כלפי הפלסטינים, ואז לשלם עבורם. אנחנו נסכים להיות שותפים שלהם, אבל רק אם הם יראו שהם מאמינים בזה. תראו לנו שאכפת לכם, ואז אנחנו נחליט אם לחזור ולתת כסף".

היילי הדגישה כי "באונר"א יש כמה בעיות. ראשית, מספר בלתי נגמר של פליטים שממשיכים לקבל סיוע. אבל חשוב מכך - הממשלה הפלסטינית ממשיכה לחבוט באמריקה. וביד השנייה הם מבקשים את כספי אונר"א".

היא סיכמה את דבריה בכך שאמרה כי אם סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים תבע רפורמות מקיפות, ארצות הברית תשקול לחזור ולשתף עמה פעולה. "קיצצנו את התקציב בחצי, אמרנו שהם צריכים לעשות רפורמה ולתקן את מה שהם עושים, כי הם מלמדים דברים אנטי ישראליים ואנטי אמריקנים בספרי הלימוד שלהם, זה מאוד פוליטי. אז במקום 130 מיליון אנחנו נותנים להם 65 מיליון".

"הם לא אומרים 'תודה'. אונר"א הוציאה אותם למחות ברחובות שלא נתנו יותר. אונר"א יכולה להישאר שם, ואנחנו נתרום אם הם יבצעו רפורמות. אם הם ישנו את ספרי הלימוד, אם הם ישנו את מספר הפליטים למספר מדויק".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר הבוקר בתגובה להחלטת ארצות הברית להפסיק את מימון אונר"א כי הוא ‏מברך על ההחלטה האמריקנית. כפי שאני אומר זמן רב, מלבד החסות שאונר"א נותן לטרור הוא אחראי גם לכך ש-750 אלף פליטים שנרשמו בארגון עם הקמתו (שרובם כבר מתו) הפכו היום ל-5.5 מיליון 'פליטים' מזוייפים שמעולם לא גורשו משום מקום. אונר"א מזמן איבד את המטרה שלשמו הוקם".

(עדכון ראשון: 23:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully