וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיישנים, רחפנים וקורס אחיות: כך יטפלו בפצועים במלחמה הבאה

27.8.2018 / 17:00

קצין בכיר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה חשף חידושים שישמשו בעתיד את היחידות הלוחמות וישדרגו את המענה הרפואי בשדה הקרב. בין היתר ייפתח קורס להכשרת אחיות בשיתוף משרד הבריאות והוכנסו לשימוש ערכות עזרה ראשונה מתקדמות שיחולקו לכל לוחם

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ניב מעוז

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל (אט"ל) חשף אתמול (ראשון) את המענה הרפואי הרחב של צה"ל בשדה הקרב בעומק שטח אויב - על פי מתווה לבנון. המענה הוצג בתרגיל החטיבתי האחרון של גולני שכלל כוחות שריון, הנדסה, ארטילריה, רפואה ולוגיסטיקה במסגרת מה שמכונה בצה"ל צוות קרב חטיבתי (צק"ח) גדעון.

במסגרת האימון תורגלו משימות פינוי ממוקד כלקח ממבצע צוק איתן על ידי יחידת פת"ן (פינוי, תספוק וניוד) בהמלצת אלוף יוסי בכר, שניתח את פערי התחום הרפואי והלוגיסטי כפי שבאו לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה ובמבצע צוק איתן וזכו למענה חלקי על ידי יחידות "תנין" ו"קרוקודיל" - יוזמות של חטיבת גולני וגבעתי לפינוי פצועים תחת אש כדי למנוע הידרדרות קיצונית במצבם הרפואי, שאומצו ברמה החילית.

לקריאה נוספת:
מענה לחיזבאללה: צה"ל רכש רקטות שיכסו את שטחי השיגור של האויב
כשחמאס יגיע למבוי סתום בשיחות ההסדרה: בצה"ל נערכים לפיצוץ

כוחות צה"ל השתתפו בתרגיל אימונים רב חטיבתי ותרגלו פינוי קרקעי ממוקד של פצועים. דובר צה"ל
שדרוג זמני פינוי פצועים מהשטח. תרגול טיפול רפואי בשדה הקרב/דובר צה"ל

קצין בכיר באט"ל הסביר כי לפי נתונים רפואיים, 83% מהפצועים קשה בשדה הקרב שסובלים מפגיעות ראש, חזה ובט, מתים אם הם לא רואים רופא בטווח של שעה מרגע הפציעה. יחידות הפת"ן מתמחות בפינוי מהיר מהשטח תוך כדי ניווט מדויק ונהיגה מבצעית ברמה מאוד גבוהה על ידי נגמ"שים כמו נמר ואכזרית או רכבי "האמר" שעברו הסבה לפינוי פצועים או טרקטורונים. בנוסף לכך הוחלט לשדרג את מערך הרפואה הצבאי ב-94 אמבולנסים חדשים שיגיעו בהדרגה עד סוף שנת 2018.

במסגרת האימונים שולבו כמה פיתוחים שנמצאים בפיילוט צבאי ביניהם: "פרויקט 101" המאפשר לצוות הרפואי להדביק לחזה של הפצוע חיישן כדי לקבל במהירות את המדדים של הפצוע. הפיתוח יסייע בסיווג הלוחמים, במתן טיפול רפואי מהיר ובהעברת המידע הלאה אל הצוות הרפואי בעורף שייערך בהתאם. כמו כן, שולב רחפן לוגיסטי - AIRHOOPER - שיידע להעביר ציוד רפואי במשקל של 40 ק"ג לעומק קילומטר בשטח אויב עבור הכוחות.

עוד באותו נושא

הרחפן עם הטנק ינצח: כך יראו החטיבות החדשות של צה"ל

לכתבה המלאה
תדרוך ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן, בנושא תפיסת הפינוי הרפואי והמענה הלוגיסטי והטכנולוגי בצק"ח גדעון. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
יכולת נשיאת ציוד של 40 ק"ג. הרחפן הלוגיסטי/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בנוסף נרכשו מצנחים בשליטה מרחוק שיודעים להטיל אל השטח ציוד כבד יותר של תחמושת ומזון. בתרגיל של חטיבת גולני תורגלה גם השיירה האוטונומית שנשלטת מרחוק שבאמצעותה מתכוונים בצה"ל להוביל ציוד, דלק ותחמושת. כדי לבחון אותה ישב ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה אלוף איציק תורג'מן במשאית רובוט שנשלטת מרחוק.

"בית חולים בשטח האויב"

פיתוח נוסף ששילב חיל הרפואה באימונים האחרונים הוא משקפי מציאות רבודה במסגרת פיילוט שתכליתו לאפשר לרופא להתייעץ עם רופאים בכירים בעורף, בעודו מביט על הפצוע ומעביר לו מידע באמצעות המשקפיים.

עוד סיפר הקצין הבכיר שכדי לשדרג את המענה הרפואי בשטח הוחלט במסגרת התכניות המבצעיות לתכנן הקמת בית חולים בתוך מבנה בעומק שטח האויב כדי לבצע בו ניתוחי שדה ובמקביל להרחיב את שיעורי העזרה הראשונה ואמצעים לעצירת דימומים בשטח אויב. כל לוחם בצה"ל קיבל ערכה בשווי של 220 שקלים הנחשבת לאחת המתקדמות בעולם.

כוחות צה"ל השתתפו בתרגיל אימונים רב חטיבתי ותרגלו פינוי קרקעי ממוקד של פצועים. דובר צה"ל
חיישן שהוצמד לחזה חייל "פצוע" במהלך תרגיל/דובר צה"ל

כדי לתמוך במאמץ הרפואי בשדה הקרב הוחלט באט"ל לפתוח מחזור לימודים עבור אחיות במסגרת התאג"ד. לשם כך בחורף הקרוב אמור לצאת המחזור הראשון במימון משרד הבריאות וצה"ל, אולם בשלב זה לא ברור מי יזכה במכרז להפעלת בית הספר. לדברי הקצין הבכיר, החיילות בקורס האחיות ילמדו במשך שלוש שנים וישרתו שנתיים בצה"ל. "מדובר בפרויקט לאומי ואנחנו כרגע מגייסים בנות לפרויקט שיחצו את קו הגבול", הוסיף.

צה"ל השלים את הפריסה הרחבה ביותר של קב"נים בתולדותיו

הקצין הבכיר התייחס בדבריו גם לפעילות הרפואית ביחידות העורפיות והסביר כי חיל הרפואה השלים לאחרונה את הפריסה הרחבה ביותר של קציני בריאות הנפש ביחידות הצבא מאז הוקם צה"ל כדי לתת מענה לצרכים בשטח. עוד ציין הקצין הבכיר כי 82% מתקני הרופאים בצה"ל מאוישים והפער נמצא לא ביחידות הקרביות אלא בעורף. כדי לגשר על הפער שוכר הצבא שירותים רפואיים אזרחיים וחלקם בשירות מילואים.

בנוסף לכך, חשף, חטיבת הקומנדו קיבלה יכולות עצמאיות לפעילות בעומק ובהתאם לכך יש בשורותיה יותר מטפלים רפואיים בכירים וכן יכולות התפלת מים, כלים ניידים ומצנחים לוגיסטיים.

תדרוך ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן, בנושא תפיסת הפינוי הרפואי והמענה הלוגיסטי והטכנולוגי בצק"ח גדעון. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
קצינים בוחנים את אחד הרחפנים החדשים/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בדבריו התייחס הבכיר גם לשיפורים ולפערים בתחום הלוגיסטי בזמני חירום. הפער הלוגיסטי, אמר הקצין, מתמקד בהובלת טנקים בגלל משקלם - במיוחד במתאר שבו יידרש צה"ל להתמודד עם כמה חזיתות לחימה. בשל כך הוחלט לרכוש משאיות הובלה חדשות אך מכיוון שהפער עודנו קיים הוחלט לעבור לתכנון מדויק יותר של שינוע הטנקים שאותם יהיה צורך להוביל. "חלק מהטנקים", הסביר הקצין, "ינועו על גבי זחלים בשטח. זה יהיה יותר מהר מלחכות למוביל שיגיע להעמיס אותם".

על פי הנתונים שהציג הבכיר, בשנה האחרונה נגרטו 1,600 משאיות ישנות, "אין משאיות ישנות בגדודים", הסביר. "הפערים נמצאים בכמה מהחטיבות שבהן עדיין קיימות משאיות 'ריאו'. אין מספיק כסף להחליף את כלל המשאיות". יחד עם זאת לפני מספר חודשים בוצע תרגיל גיוס של משאיות אזרחיות ומובילים בהפתעה, באישור הרמטכ"ל, ונרשמה התייצבות גבוהה ומהירה. הפער יצטמצם בחירום גם באמצעות חברות ליסינג.

עוד חשף הבכיר כי הוקצו 260 מיליון שקל לשדרוג שיקום ימ"חים ושיפור תנאי שירות נגדים. בין היתר הוצע מענק של 1,600 שקלים לכל נגד שיחתום על חוזה שירות לחמש שנים.

"לא מקבל את הנתונים שהציג הנקח"ל"

הקצין הבכיר התייחס גם לנושאים שהעסיקו לאחרונה את צה"ל. בין היתר נשאל על אודות תחקיר מותו של סמל-ראשון אביב לוי, לוחם גבעתי שנהרג מירי צלף בגבול רצועת עזה בסוף החדוש שעבר. לדבריו, ציוד המיגון שלבש לוי הצליח לחסום באופן חלקי את הכדורים שפגעו בו, אולם התחקיר המלא טרם הוצג לרמטכ"ל.

בנושא הביקורת שמתח לאחרונה נציב קבילות החיילים אלוף (במיל') יצחק בריק על מוכנות הצבא, אמר הבכיר כי הוא אינו מקבל את הנתונים שהוצגו בדוח שחיבר על מצב המהנדסים בצה"ל. "יש לנו נתונים אחרים. יש הבדל בין ביקורת לבין שיחה", הוסיף. "אנחנו דווקא מעודדים מהנתונים שמצביעים על 84% מהמהנדסים שמרוצים מהשירות הצבאי אך בהחלט מודאגים מ-55% שמרוצים ממשכורתם או מ-68% שמרגישים עומס בעבודה".

דוח נקח"ל 2017: ירידה ניכרת ברצון הקצינים להתחייב לשירות קבע ארוך ושימוש מופקר בסמארטפונים. יותם רונן
התריע על מצב המהנדסים בצה"ל. אלוף בריק/יותם רונן
תדרוך ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן, בנושא תפיסת הפינוי הרפואי והמענה הלוגיסטי והטכנולוגי בצק"ח גדעון. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
שיירה נשלטת מרחוק. משאית אספקה בתרגיל בשטח/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
כוחות צה"ל השתתפו בתרגיל אימונים רב חטיבתי ותרגלו פינוי קרקעי ממוקד של פצועים. דובר צה"ל
תרגול טיפול בפצוע בשדה הקרב/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully