וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשחמאס יגיע למבוי סתום בשיחות ההסדרה: בצה"ל נערכים לפיצוץ

27.8.2018 / 5:00

למרות הירידה בהיקף הטרור והחלטת ליברמן לפתוח את מעבר ארז, המצב עשוי להשתנות במהירות אם השיחות בין פתח לחמאס יגיעו למבוי סתום. בפיקוד הדרום מתכוננים לאפשרות שהרשות תקצץ בתקציב המועבר לעזה - וחמאס יגיב בניסיון לדרדר את האזור

עריכה: איתי עמרם

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ביקר אתמול (ראשון) בפיקוד הדרום כדי לבחון מקרוב את היערכות היחידות השונות שתחת פיקודו של אלוף הרצי לוי להשלכות הסדרה אפשרית מול חמאס. אף על פי שבשלב זה תרחיש הקיצון נראה בעל סיכוי נמוך, עדיין קיימת אפשרות שבה הצדדים הפלסטינים - פתח וחמאס - יגיעו למבוי סתום, ובתגובה יערער האחרון את היציבות באמצעות טרור בגבול הרצועה או שיגור רקטות לעבר מרכז הארץ.

אמש שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה לפתוח מחדש את מעבר ארז החל ממחר, זאת לאור הירידה בהיקף האלימות בשבוע האחרון. ביום שישי השתתפו רק 7,500 פלסטינים בהפגנות בגבול רצועת עזה והיקף הטרור והאלימות פחתו. למרות זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי המצב עשוי להשתנות במהירות. החלטתו של ליברמן מעידה על הערכה כי המצב יירגע - אך כל אפשרות נלקחת בחשבון.

עוד בוואלה! NEWS:
כשהתיירות והחקלאות ייעלמו: תרחיש האימים של ישראל המתייבשת
רחפן חשף בלב הג'ונגל בברזיל שבט מבודד שלא יצר קשר עם העולם
הרב הראשי נגד חולדאי: "אכל כלב - והלב שלו נהיה מטומטם"

ביקור הרמטכ"ל, גדי איזנקוט באוגדת עזה, 26 באוגוסט 2018. דובר צה"ל
הטרור פחת - אך המצב עלול להשתנות במהירות. איזנקוט בפיקוד דרום/דובר צה"ל

ליברמן התעקש בשבוע האחרון לחזור על הטענה כי הוא אינו חלק מתהליך ההסדרה עם חמאס וכי ההסדר היחיד הוא "המציאות בשטח". בכך הוא רמז לאפשרות שהוא פסימי לגבי שינוי אמיתי - ויותר מכך, כי הוא מתרכז בעתידו הפוליטי. זמן קצר לאחר מכן חבט בו שר החינוך נפתלי בנט כשפרסם הודעה על כך שהוא שמח שליברמן מצטרף לדעותיו בנושא ההסדרה.

אם לא היה די בכך, באותו הערב הודיע הבית הלבן לקונגרס כי הוא יקצץ יותר מ-200 מיליון דולר בכספי הסיוע לפלסטינים. הקיצוץ מהווה מנוף לחץ ישיר על הרשות הפלסטינית ועל אבו מאזן העומד בראשה מתוך ציפייה שהאחרון יתגמש בעמדותיו ויניע תהליך. הפלסטינים, מצדם, מיהרו להגדיר זאת כסחטנות אמריקנית ובשלב זה הם שוקלים את צעדיהם.

עוד באותו נושא

נסראללה: מאז מלחמת לבנון צה"ל לא הצליח לרומם את רוח החיילים

לכתבה המלאה

קיצוץ במשכורות הפקידים והתשתיות - מכת מוות עבור חמאס

במצב הנוכחי עשויה הרשות הפלסטינית לקבל שתי אפשרויות: להתפשר עם חמאס על סעיפי ההסדרה ולהביא לשקט ארוך טווח. אפשרות נוספת היא שאבו מאזן יסרב להסדרה בדרך דיפלומטית תוך המשך הערמת הקשיים על חמאס כחלק מתגובת שרשרת, שיכללו קיצוץ בתקציב למשכורות הפקידים ובמימון תפעול תשתיות האנרגיה והמים ברצועה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור בעוטף עזה - 24 אוגוסט 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רמז כי הוא פסימי לגבי שינוי אמיתי. ליברמן/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

קיצוץ זה יהווה מכת מוות עבור חמאס, שאין ביכולתו לגשר על הפער הכלכלי שגם ככה מעיק על תושבי עזה. כתוצאה מכך, גורמים בפיקוד הדרום מעריכים כי במסגרת אחד מהתרחישים הקיצוניים ידרדר ארגון הטרור את המצב באזור באמצעות שיגור רקטות לעבר מרכז ישראל, זאת במטרה להביא להתערבות בינלאומית. במצב זה עשוי חמאס להסתכן בהידרדרות למהלומה של צה"ל שתגבה ממנו מחיר נכבד או במבצע צבא רחב היקף.

בתוך כך, חג הקורבן הסתיים ובשעות הבוקר אמורות לצאת משלחות מרצועות עזה ורמאללה לקהיר כדי להשלים את שיחות הפיוס או ההסדרה. השאלה היא את מי שואלים. אם יחליטו ברשות הפלסטינית לשלוח דרג זוטר - ניתן יהיה להבין כי הם אינם מעוניינים בהמשך המשא ומתן אחרי שלא נתנו להם להשפיע על התהליך ודחקו אותם לשוליים.

ביקור הרמטכ"ל, גדי איזנקוט באוגדת עזה, 26 באוגוסט 2018. דובר צה"ל
קיצוץ בתקציב יהיה מכת מוות עבור חמאס. איזנקוט בפיקוד הדרום, היום/דובר צה"ל

צה"ל ממשיך לשמר את ההיערכות והמוכנות להידרדרות ביטחונית, במיוחד על רקע הכניסה לתקופת החגים המתקרבת בישראל שידועה תמיד כתקופה נפיצה. חמאס מודע לרגישות הישראלית, במיוחד לקראת ראש השנה ויום כיפור, וינסה להפעיל לחץ גם על ישראל. במערכת הביטחון היו מעדיפים לפתור את רוב הבעיות, או לפחות לדחות אותן. העיקר שלא יעיבו על אזרחי ישראל בתקופת החגים.

(עדכון ראשון: 21:18)

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה במהלך דרשה במסגרת  דרשה לחג הקורבן 21 באוקטובר 2018. מערכת וואלה! NEWS
המשלחות הפלסטיניות יצאו בבוקר. אסמאעיל הנייה בחג הקורבן/מערכת וואלה! NEWS
אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-17 באוגוסט 2018. רויטרס
7,500 מפגינים בלבד בשישי האחרון. מפגינים בגבול הרצועה/רויטרס
תקיפת צה"ל סמוך לעיר עזה, 9 באוגוסט 2018. מרכז המידע הפלסטיני, מערכת וואלה! NEWS
תקיפת צה"ל ברצועה בסבב ההסלמה האחרון/מערכת וואלה! NEWS, מרכז המידע הפלסטיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully