וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציב קבילות החיילים מזהיר: "הקצינים בצה"ל יהפכו לבינוניים"

15.8.2018 / 13:14

במכתב שהעביר לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת הזהיר האלוף (מיל') מפני משבר כוח האדם בצה"ל עלול לפגוע בעתיד בכשירותו וביכולתו להתמודד עם איומים בעתיד. הוא התריע מפני הידרדרות איכות הפיקוד ומהעומס שנוצר על מפקדים ביחידות השדה בעקבות תר"ש גדעון

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

נציב קבילות החיילים, האלוף (מיל') יצחק בריק, מותח ביקורת חריפה על מדיניות ניהול כוח האדם בצה"ל. במכתב ששלח לחברי ועדת החוץ והביטחון, התריע בריק, העתיד לסיים את תפקידו בחודש ינואר קרוב, כי משבר כוח האדם עלול לפגוע במוכנות הצבא ובכשירותו להתמודד עם איומים שונים בעתיד.

במכתבו הציג בריק את רשמיו משיחות שקיים עם אנשי צבא, המתארים את השחיקה כתוצאה מהעומס הכבד המוטל על כתפיהם והיעדר קשב מצד מפקדיהם. בנוסף הזהיר מפני משבר מוטיבציה שניכר בקרב הקצונה הצעירה בצבא.

גדוד איסוף איתם וגדוד קרקל, גבול ישראל מצרים, 14 במרץ 2018. דובר צה"ל
חשש שמשבר כוח האדם יפגע בכשירות צה"ל/דובר צה"ל

בריק תיאר את השינויים בצבא שבוצעו כחלק מתר"ש "גדעון" ובמסגרת הסכם עם משרד האוצר. לפי אותן תכניות הוחלט בצה"ל לקצץ בתקנים, וכן להסיט אנשי קבע מיחידות השדה ליחידות הסייבר. המשמעות לדבריו, היא עומס על כוח האדם הנותר וזאת משום שהיקף המשימות לא הותאם למצב החדש.

הוא אף התריע כי קיצור השירות לגברים מייצר תופעה דומה.
"הבחירה בצבא תתבסס על פשרות והשירות בצבא יהפוך לשירות של קצינים בינוניים", אמר בריק, זאת לאור השינויים שבוצעו והמודל החדש לשירות הקבע, הקובע תחנות פרישה בגילאים מוקדמים. "גודל המשבר יתברר רק בעתיד", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אלוף (במיל') יצחק בריק. משרד הביטחון
אלוף/משרד הביטחון

"בשל כך נגרמת שחיקה קשה בקרב המשרתים, נוצרת שטחיות ורדידות במילוי המשימות ואף אי ביצוע משימות", כתב בריק. לדבריו ניכרת גם פגיעה במוטיבציה לשירות במערכים רבים בצבא. "הדבר מהוביל להידרדרות חמורה ביכולתו של צה"ל למלא את משימותיו ומשום כך גם נפגעה מוכנותו למלחמה".

למרות שלפי הנציב אין קושי כעת בגיוס, לדבריו מפקדי חטיבות וגדודים סדירים הודו כי הם חשים במכשולים ממשיים לגייס מפקדי פלוגות איכותיים לשירות קבע. הדבר חייב כעת מאמץ עיקש במיוחד ומחייב לעתים בפשרות.

ח"כ עפר שלח, חבר ועדת חוץ וביטחון אמר כי "הדוח של נציב קבילות החיילים על מצב כוח האדם בצה"ל הוא מסמך חשוב ומעורר דאגה. לא צריך להסכים עם כל מסקנה של אלוף בריק כדי לתבוע מעשה, במיוחד במה שנוגע לתרבות הארגונית, לקושי להשאיר בצבא את המצטיינים ולטענות בדבר מחסור בקשב פיקודי ראוי. אמרתי זאת גם לרמטכל, בדיוני ועדת החוץ והביטחון בעניין. נציב הקבילות, כמו מבקרים אחרים, הוא שותף נאמן של ועדת החוץ והביטחון בפיקוח על הצבא ובדאגה למצויינות ובמיוחד לנוכח אוזלת היד של הקבינט והדרג המדיני בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully