וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנופאית פוטרה כי סירבה לעבוד ברוח המסוכנת - ותפוצה ב-60 אלף שקל

27.8.2018 / 10:45

קטי קרקלוב פוטרה לפני כשנתיים לאחר שסירבה לעלות למנוף בשל תנאי מזג האוויר המסוכנים. בית המשפט קבע כי על הקבלן שפיטר אותה לפצותה לאחר שלא מילא את חובתו לעמוד בתקנות הבטיחות. יו"ר ועד מפעילי העגורן בישראל: "מקווים שפסק הדין יביא לשינוי תודעתי"

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

(בווידאו: קרקלוב לפני כשנתיים)

בית הדין האזורי לעבודה קבע לאחרונה כי קבלן באתר בנייה יידרש לשלם פיצויים למנופאית שפיטר, זאת לאחר שסירבה לעבוד בגובה רב בשל תנאי מזג האוויר. המנופאית, קטי קרקלוב בת 27 מאשקלון ואם לשניים, פוטרה לפני כשנתיים לאחר שסירבה לעלות על המנוף, בטענה שהרוחות חזקות מדי ולא ניתן לבצע את העבודה.

קרקלוב הגישה תביעה לבית הדין באמצעות ההסתדרות נגד הקבלן, "מכלוף בכור ובניו" בגובה חצי מיליון שקלים, בגין התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית. "הגעתי לאתר הבנייה ועליתי למנוף כרגיל - ואז התחילו רוחות", סיפרה קרקלוב לפני כשנתיים לוואלה! NEWS. "אני ועוד אדם שעובד איתי החלטנו לרדת כי זה מסוכן והלכנו לכיוון המשרד. המנהל שאל למה ירדנו, כשענינו שזה מסוכן - הוא לגלג".

"המנהל הודיע שאם אנחנו לא עולים בחזרה אנחנו יכולים לא להגיע למחרת לעבודה", טענה קרקלוב. בעקבות הודעה זו, המנופאי השני חזר לעבודה, אך קרקלוב בחרה להמתין שהרוח תיפסק, אלא שהדבר לא התרחש. היא הוסיפה כי הופעל עליה לחץ לעלות למנוף, אולם גם כשהייתה עליו לא חשה בטוחה ולכן ירדה ממנו שוב. לאחר תקרית זו פוטרה קרקלוב מעבודתה.

עוד בוואלה! NEWS:
לשרה יש מחלת כליות, ללי עיוורת: הילדים שלא יחזרו לבית הספר
דיווח: בבית הלבן שיבחו את מקיין - טראמפ בחר בהצהרה מצומצמת
מהדקות את הברית: איראן וסוריה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה צבאי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפוצה ב-60 אלף שקלים. קטי קרקלוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות הקבלן וקבע כי התנהלותו של הקבלן פגומה "בכל הנוגע לדרישתו מקרקלוב לעלות למנוף, ובשל אי הקפדתו על מילוי הוראות בטיחות בסיסיות ביחס לתקינות העגור וביחס לאספקת ציוד".

בשל כך, בית המשפט קבע כי בגין ההתנהלות שלדבריו "יש בה הימור בחיי אדם" יש לחייב את הקבלן בתשלום פיצוי בסך 60 אלף שקלים. על פי בית המשפט, הפר הקבלן בהתנהלותו את חובתו למלא אחר הוראות הבטיחות ואף פעל להפסיק את עבודתה של המנופאית, זאת מתוך שיקולים זרים ובחוסר תום לב, רק כי עמדה על זכותה לשמירה על חייה ובריאותה.

עם זאת, בית המשפט דחה את טענתה של המנופאית בנוגע להעסקה פוגענית. בית המשפט נימק את החלטתו בנושא מאחר שמדובר במקרה חד פעמי ולא באירועים מתמשכים.

פועל מחוסר הכרה מחולץ מעגורן בגובה 65 מטר בראש העין, ספטמבר 2015. ניב אהרונסון
"הימור בחיי אדם"/ניב אהרונסון

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה שפרסם את הסיפור לראשונה בעמוד הפייסבוק של הפורום, אמר כי מדובר בפסק דין חשוב בתחום דיני העבודה. "יש כאן העברת מסר חשוב לכלל הקבלנים והמעסיקים במדינה - חיי הפועלים קודמים לרווחים וזכותם של המנופאים והפועלים לדרוש סביבת עבודה בטוחה וביטחון תעסוקתי", אמר. "פסק הדין משמעותי ביותר לאור העובדה שקטי, מנופאית עובדת קבלן כמו מאות מנופאים אחרים שמועסקים בהעסקה לא ישירה, מוחלפים כמו גרביים רק כי ביקשו לא לסכן את חייהם וחיי הפועלים שמסביבם".

בן שמעון הוסיף, "ידע עתה כל מעסיק כי להפרות של הוראות הבטיחות וחוסר תום הלב בכל הנוגע לחייהם של הפועלים יש מחיר כספי ולא מן הנמנע שהדבר אף יהווה בסיס לפנייה לרשם הקבלנים במשרד השיכון בדרישה לשלול את רישיון הקבלן ולפתוח כנגדו בהליכים משמעתיים נוספים".

דן ורשבסקי יו"ר ועד מפעילי עגורן צריח הוסיף כי פסק הדין "מעיד על הזלזול של הקבלן כלפי העובדים בענף הבניין ומנופאים בפרט. אני מקווה שהפסק דין הזה יביא לשינוי תודעתי בהבנה של הקבלנים שצריך לפעול לפי חוקי בטיחות בענף הבניין וכך לשמור על חיי אדם וזכויות עובדים, ואנחנו כאן בשביל לתמוך, לעזור ולקדם את כל נושאי הבטיחות וזכויות העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully